El Barroc: característiques, períodes i influències
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,55 KB
1. El Barroc està comprès entre els anys…
1600 i 1750.
2. Quins fets agafem com a referència per datar el Barroc?
Per l’inici, quan es va estrenar la primera òpera, Euridice de Jacopo Peri, ja que era molt diferent a les músiques anteriors. Com a fi, la mort de J.S.Bach, el compositor més important del Barroc.
3. Quins són els períodes del Barroc i quines són les característiques de cada període.
-Pre barroc o Barroc primerenc(1580-1630): Obres curtes on la paraula predomina i es comencen a diferenciar la música vocal de la instrumental.
-Barroc mitjà(1630-1680): Predominen l’òpera i la cantata.
-Barroc tardà(1680-1750): Predomina la música instrumental sobre la vocal. Apareix el concert i les obres són més llargues.
4. Com era l'època del Barroc políticament?
En el context polític, es van tornar a les monarquies absolutes i els reis, com Lluís XIV el Rei Sol o FelipIV, usaven l’art i la música per mostrar més poder. Les societats es van empobrir.
5. Qui destaca en les ciències en aquesta època?
Van haver grans avenços científics amb persones com Newton o Descartes.
6. Com és l'art Barroc? Digues Algun artista.
L’art Barroc és realista, dramàtic, expressiu, grandiloqüent, amb gust pel contrast i molt ornamentat. La finalitat era impressionar a l’espectador. Com Velázquez.
7. Com s'anomena a aquesta època en l'àmbit de les lletres? Digues algun autor.
S’anomena el segle d’or de les lletres, amb autors com Quevedo o Cervantes.
8. Que deia Claudio Monteverdi en el seu llibre V de Madrigals?
Doncs va començar a parlar sobre un stile moderno per diferenciar a el stile antico.
9. Què és la melodia acompanyada?
Es un tipos de textura Una melodía formada per una veu principal acompanyada de més veus que feien la base harmònica. Concentra la composició musical en una melodia principal i una melodia acompanya
10. Què és el Baix continu? Quins instruments el feien normalment?
És la segona veu més important i la base harmònica de la melodia acompanyada, basada en acords dels que molts cops no escrivien les notes intermitges o es feien servir xifrats. Es tocava amb un instrument polifònic com el clavicordi i un instrument melòdic com la viola de gamba.
11. Què és l'Harmonia?
És la ciència que estudia l’encadenament i la formació dels acords.
12. Quines eren les normes de composició des del punt de vista harmònic?
Les cançons havien de començar i acabar en la tònica i acabar en la tònica seguida del 4t i 7è graus(graus tonals). Creant una jerarquia entre els graus de l’escala. A més, només es podia modular fins a la dominant de la dominant.
13. Què és la roda de quintes? Perquè es fa servir?
La roda de quintes és una roda d’acords en que cada nota va a la seva quinta. S’utilitza per modular.
14. Que és l'estil concertant?
És un estil que busca el contrast entre blocs sonors(solista, orquestra), timbres, intensitats, ritmes, caràcters i textures.
15. Què és l'ornamentació?
És la tendència a la riquesa amb notes d’ornamentació, trinats, mordents,...
16. Què és l'estil recitativo?
És un estil en que la música ha de permetre comprendre el text;ha de seguir el ritme de l’entonació. Es basa en recitar el text sobre una entonació musical.
17. Que és l'estil rappresentativo?
És un estil en el que la música ha de descriure el text, i per això s’usen recursos com sons aguts per representar altura, sons greus per representar profunditat,...
18. Què és el simbolisme? Digues algun compositor que el feia servir
És una tècnica per amagar el significat dins d’un element,com el simbolisme numèric(el 3 de la Trinitat, 12 pels apòstols,...)El feia servir J.S.Bach es un exemple de simbolisme , que utilitzava l’alfabet de les notes que feien servir que signava les seves composicions amb les notes en alemany.
19. Explica l'orquestra barroca i digues els instruments que la formen.
L’orquestra barroca és una orquestra petita on els instruments s’ordenen de davant a darrere segons menys o més sonoritat i d’esquerra a dreta més a menys agudesa. Té com a base els instruments de corda afegits a alguns de vent. Després hi ha el clavicèmbal o l’orgue d’esquenes al públic, que dirigeixen i fan la part polifònica del baix continu.
20. Què és un Luthier? Quins luthiers famosos hi havia en aquesta època?
Un Luthier és aquell qui es dedica a construir els instruments de corda. Buscaven perfeccionar-los. Alguns Luthiers van ser Stradivarius, Amato i Guarnieri.
21. Què és una suite? Digues el nom de dues danses i les seves característiques.
És una agrupació de danses de dues en dues, de diferent ritme, caràcter i país en una sola dansa. S’alterna una dansa lenta de compàs binari amb una ràpida de compàs ternari. S’interpreta per un solista polifònic o un grup instrumental. Com la Zarabanda(Espanya, lenta i compàs 3/2) i el Minuet(França, moderat i compàs ¾).
22. Quins tipus de concert hi havia? Explica cada un d'ells i digues algun exemple de concert.
El concert podia ser concerto grosso, si era per un gran grup d’instrumentistes dividits en concertino i tutti, grosso o ripieno.
O podia ser concert solista quan era per a un solista i orquestra i tenia un tractament més virtuosístic.
Les 4 estacions, d'Antonio Vivaldi.
23. Qui són el Concertino?
Són un petit grup de instruments que tocaran sols com a solistes que forman part de la orquesta
24. Explica la sonata i digues quines agrupacions instrumentals la podien interpretar.
És una peça per a ser tocada amb instruments. Podia ser a solo, a duo(violí i clavecí) o a trio(dos instruments concertants i un baix continu).
25. Explica cada una de les parts d'una fuga i digues algun compositor i obra que destaqui.
Exposició: el subjecte apareix en el to principal i el contrasubjecte en el to de la dominant. Si la fuga és a 4 veus, el subjecte i el contra so tornen a aparèixer.
Desenvolupament: sèrie de modulacions destinades a presentar el subjecte en les tonalitats veïnes i cada modulació s’uneix per un petit fragment dit divertimento.
Reexposició: el subjecte i contrasubjecte són cada vegada més propers fins que es troben sobre un pedal i s’acaba l’obra.
-El clavicèmbal ben temperat de J.S. Bach.