Avaluació: formal i sumativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,67 KB

EVALUAR:

L'avaluació és un fenomen inherent a les pràctiques intencionals i sistemàtiques. Aquesta activitat es manifesta tant en activitats de la vida quotidiana com en les més planificades i organitzades. En un cas i en un altre, la persona o el grup recull informació sobre objectes, esdeveniments, situacions, etc. i la contrasta amb algun referent o model, amb la finalitat d'emetre un judici de valor. Els resultats de l'avaluació s'utilitzen per prendre decisions i, en general, per optimitzar les diferents alternatives existents.

Avaluació informal i avaluació formal o sistemàtica.

L’avaluació formativa ajuda totes les persones que intervenen en l’aspecte avaluat, tant les que el dirigeixen com les que el planifiquen o hi actuen, a millorar la seva acció. L’avaluació formativa es pot aplicar a qualsevol fase d’una intervenció amb la finalitat de perfeccionar-la, abans de ser «un producte acabat». Contesta qüestions del tipus: com es pot millorar el programa? Quines activitats són les més bones per assolir els objectius prevists? Com es poden solucionar els punts febles del programa? Etc…

L’avaluació sumativa o de control pot ser qualsevol component del cicle formatiu però, a diferència de l’avaluació formativa, és un procés que, molt sovint, es manté extern al programa. Són del tipus: quin programa és el més eficient? Quins resultats s’han obtingut? Quin programa ha estat el més eficaç? Etc.

L’avaluació sumativa o de control i l’avaluació formativa o optimitzadora no són contraposades, al contrari, són complementàries i donen compte d’una mateixa realitat.

FASES DE LA AV

La veracitat fa referència a la dimensió de la veritat; les avaluacions han de posar atenció als seus destinataris i grups d’interès i donar resposta a les seves demandes. Per aquest motiu, la negociació ocupa un lloc en el procés avaluatiu. Des d’aquest punt de vista, l’avaluador ha de mantenir una postura d’imparcialitat.

La credibilitat és el criteri que fa referència al fet que l’avaluació ha d'aconseguir ser creïble, és a dir, digna de confiança per als seus destinataris; aquesta augmentarà si l’avaluació és coherent, equilibrada i persuasiva, o sigui, si té la capacitat de convèncer.

La correcció fa referència a la dimensió de la justícia; cal tenir en compte les implicacions i conseqüències socials de l’avaluació. L’avaluació ha de ser democràtica, equitativa i ha d'estar basada en els valors morals (imparcialitat, equitat, etc.)

Entradas relacionadas: