Atenció Psicosocial en l'Àmbit Sanitari: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,71 KB
Necessitats d’Atenció Psicosocial
La capacitat d’escoltar, entendre i tenir habilitats socials per a una comunicació fluida i efectiva són crucials.
Agents en l’Atenció Sanitària
Pacients, personal sanitari i famílies. És important donar-los estratègies i eines per relaxar-se.
Estressors del Medi Hospitalari
L’hospitalització implica l’ingrés en un hospital per rebre assistència mèdica o quirúrgica, ja sigui per una nit o per un període més llarg.
Estressors que poden generar estrès:
- Adaptació a un nou context (espai, soroll, olors)
- Aïllament (separació de l’entorn social habitual)
- Despersonalització
- Pèrdua del control sobre la pròpia vida
- Pèrdua d’intimitat
- Limitació de la mobilitat
- Falta d’informació
- Procediments sanitaris
Resposta Conductual i Emocional
- Hostilitat: mostrar-se antipàtic, desagradable, agressiu, amb insults, crits o violència física contra objectes.
- Depressió: caiguda de l’estat d’ànim.
- Regressió: tornar a comportaments propis d’una etapa vital anterior ja superada.
- Abús: comportaments egoistes o exigents amb peticions o queixes constants.
- Confusió i desorientació: perdre’s per l’hospital.
- Refugi: aprofitar-se de la malaltia com a excusa per evadir-se.
Millorar l’Eficàcia Comunicativa
La comunicació és la seqüència d’actes que fan efectiva la transmissió o l’intercanvi d’informació.
- Codificació: transformar la informació que es pretén transmetre utilitzant signes o regles d’un codi.
- Emissió: enviar el missatge elaborat a la part receptora perquè circuli pel canal.
- Recepció: els sentits capten els missatges.
- Descodificació: saber els continguts que s’interpretaran segons el context.
- Retroacció o Feedback.
Qui comunica? Emissor. Com comunica? Canal i codi. A qui comunica? Receptor. Què comunica? Missatge. Com li responen? Feedback.
Comunicació Verbal i No Verbal
- Verbal: transmissió d’informació utilitzant codis lingüístics (comunicació verbal vocal, comunicació no vocal: llenguatge verbal escrit o signes).
- No verbal: transmissió d’informació mitjançant elements no lingüístics (gestos, imatges, sorolls).
- Parallenguatge: comunicació vocal no verbal.
La qualitat de veu (to, intensitat o volum), prosòdia (durada del missatge, entonació), fluïdesa (velocitat, ritme, pauses, silencis).
Cinèsica
Comportaments corporals i facials que transmeten informació sobre l’estat d’ànim i l’actitud del pacient.
L’expressió facial, el somriure, la mirada, els moviments corporals, la postura (acostament, retirada, expansió, contracció).
Proxèmica
Distància física:
- Íntima o corporal: 0,5m
- Personal o d’interacció: 0,5 o 1,5m
- Social o habitual: 1,5 o 3,5m
- Pública: 3,5m
Altres Tipus de Comunicació No Verbal
Tàctil, olfactiva, gustativa.
Barreres de la Comunicació
Impedeixen que el missatge s’elabori, es transmeti o s’interpreti correctament.
Barreres lingüístiques o semàntiques, psicològiques (creences, prejudicis), físiques (discapacitats), ambientals (soroll i interrupció), socioculturals.
Escolta Activa
Capacitat d’entendre el missatge i comprendre allò que es vol comunicar.
Donar temps, mostrar interès, parafrasejar, resumir.
Passiu: persona que es preocupa de satisfer als demés. Agressiu: oposat al passiu.
Empatia
Capacitat de posar-se en el lloc d’una altra persona.
Assertivitat
Capacitat d'expressar sentiments, emocions, pensaments propis de manera lliure i segura.
Tenir una bona autoestima, enfadar-se mai no és una bona opció, guardar les disculpes, no arraconar els altres, acceptar les crítiques i la derrota.
Gestió de Conflictes
Capacitat d’assolir acords satisfactoris per a les parts immerses en un desacord.
La Relació d'Ajuda
És un procés interactiu i col·laboratiu entre professionals i pacient per proporcionar els recursos que necessita per millorar les seves necessitats de salut.
L'Empoderament del Pacient
És un procés en què adquireix coneixements, habilitats i recursos per participar en decisions que afecten a la seva salut.
Principis de la Relació d’Ajuda
Respecte per la persona, personalització, promoció de l’autonomia, comunicació efectiva, disponibilitat, confidencialitat.
Fases de la Relació d’Ajuda
- Fase inicial o d’orientació: contacte o inici de la relació i identificació de la problemàtica.
- Fase intermèdia o de treball: confrontació i reestructuració (desenvolupament en el dia a dia), facilitació de l’acció (actuacions per entendre les necessitats de la persona).
- Fase final: guarició de la malaltia o alta mèdica.
Factors d’Alteració
Transferència (pacient al doctor) i contratransferència (doctor al pacient), pacient que diu mentides, psicopatologia sobreafegida.
Síndrome d’Esgotament Professional (Cremat o Burnout)
Estrès crònic per factors estressants emocionals i interpersonals en l’àmbit laboral.
L’estrès crònic, alteracions emocionals, reaccions psicosomàtiques, actituds agressives, absentisme laboral.
Despersonalització
Falta de recursos a causa de plantilles insuficients, problemes organitzatius, males condicions laborals, conflictes.
Mesura de l’Estrès
L’inventari de burnout de Maslach és un qüestionari de 22 ítems que mesura la freqüència i la intensitat del desgast professional.
L’Escala d’estrès d’infermeria presenta 34 situacions que poden causar l’estrès al personal d'infermeria a l'hospital.
Prevenció de la Síndrome d’Esgotament Professional
Tècniques de relaxació: procediment o mètode encaminat a controlar la pròpia activació fisiològica.
La respiració profunda o diafragmàtica, la relaxació muscular progressiva, mindfulness (tècnica basada en la meditació), risoteràpia (tècnica per aconseguir un riure natural).