Arte Erromanikoaren Gida Osoa: Ezaugarriak, Eskultura eta Arkitektura

Enviado por xabi y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 10,18 KB

SARRERA

Datak: XI-XII. mendeak
Eraginak: Erromatarra, Ekialdekoa (Bizantziotik eta kristautasunatik).
Hedapena: Benediktiarren bitartez.

TESTUINGURU GEOGRAFIKO-HISTORIKOA

  • Demografia: Jaiotze eta hilkortasun tasak oso altuak.
  • Ekonomia: Autonahikoa, nekazal ekonomia.
  • Gizartea: Estamentuetan banatuta, gizarte itxia.
  • Politika: Mediterranear komunikabideak etenda, feudalismoa, batasun politikoa hautsita.
  • Erlijioa: Erromesaldiak antolatzen zituzten: Leku Santuetara, Erromara, Mont Saint Michel eta Compostelara.

ARTEAREN EZAUGARRI OROKORRAK

Arkitektura:
Materialak: Adreilua, harria.
Eraikitzeko elementuak: Erdi puntuko arkua, erdi kanoizko ganga eta erdi laranjazko kupula.
Elementu apaingarriak: Arku itsuak eta lesenak.

Eskultura eta pintura: Espiritualtasuna, argi gutxi, esentzia adierazteko pertsonaiak, abereak, landareak eta izaki fantastikoak.

Aldiak:

  • Lehen Erromanikoa: X. mendeko azkenalditik XI. mendeko bigarren heren artekoa.
    Monastegiak: Otoitz etxea, lantokia eta babestokia. Arkitekturaren berrikuntza. Lehenengo urratsak internazionalismorantz.
  • Erromaniko betea: XI. mendeko azken herenetik aurrera.
    Frantzia: eredua.
    Eraikuntza sistemak finkatu ziren.
    Hiriak (bir)sortzen hasi ziren.

Arkitektura Erromanikoa

Ezaugarri Orokorrak

  • Eraikin garrantzitsuena: eliza.
  • Arkitektura beste arte plastikoen gainetik.
  • Bereizgarri lokalak.
  • Eraikuntza artikulatuak eta trinkoak (pisu sentipena).
  • Gurutze latindarreko oinplanoa.
  • Bao gutxi, txikiak eta txaranbelduak.

Elementu Sostengatzaileak

  • Altuera gutxiko zutabe indartsua.
  • Pilare konposatua.
  • Horma lodiak.

Elementu Sostengatuak

  • Ganga
  • Kanoi ganga
  • Arku fajoiez gogortua
  • Ertz ganga (gurutze ganga)
  • Arkua: erdi puntukoa (apainketan ere, elementu apaingarri gisa)

Gangen Bultzadak Eusteko Ebazpideak

  • Tarte bat beste batekin lotu
  • Elizaren buruan abside bat jarri
  • Hormak loditu
  • Kontrahormak itsatsi
  • Fatxadan dorreak jarri
  • Nabe nagusia handitu
  • Tribunak eraiki

Elementu Apaingarriak

  • Arrosetoia
  • Baoen txaranbelketa
  • Kanpoaldetik arkuteria itsuak
  • Arku txikien galeria (loggia)
  • Protiroak (Italiako arkupea)
  • Arkua
  • Mainela (trumeau edo parteluz)

Eraikuntza Motak

  • Elizak
  • Monastegiak
  • Jauregiak
  • Gazteluak

Eraikuntza Eskolak: Frantzia

Borgoina

  • Autungo Saint Lazare: Pilastra ildaskatuak, kapitel korintiarrak. Jatorri klasikozko taulamenduak eta triforioak.
  • Vezelayko La Madeleine: Dobela zuri eta beltzak txandakatuak, arku fajoiak eta eragin islamiarra.

Probenza

  • Arlesko S. Trofimo: Ojiba gangak, eliza gotortuak, kontrahorma moduko lonbardiar bandak, arku sistema handiak eta barbakanak.

Akitania

  • Perigueuxko Saint Front: Aztarna islamiarrak, zinborioa eta arku itsuak.

Normandia

  • Saint Michelleko abatetxea: Egurrez estalia, lehiate handikoak, alboetako tribunak ertz gangen gainean, bertikalitate handikoa.

Auvernia

  • Orcivaleko Gure Andrearen basilika: Islamiar eragina, arabesko dekorazioa, kiribildurazko mentsulak.
  • Toulouseko S. Sernin.

Eraikuntza Eskolak: Italia

Lonbardia: Erromaniko sorterria. Gurutze gangak

  • Verona: S. Zeno: Lesena bertikalak, arkuteriazko galeriak, arkupeak (lehoi itxurako animalien gainean bermatutako kolomaz sostengatuta).
  • Amalfiko katedrala: Arkupe handia.

Toscana

  • Pisako katedrala: Hiru nabez osatua, marmolezko xafla zuriak eta beltzak, kupula gurutze-ganga gingilduaren gainean.

Erroma

  • Adreiluzko kanpandorreak, arku itsuak, marmol kolore anitzezko zutabeak.

Hegoaldea

  • Bizantiar eragina.

Eraikuntza Eskolak: Alemania

Renania

  • Spirako katedrala: Arkuteria eta galeria lonbardiarrak. Oso handia.

Westfalia

  • Limburgoko katedrala: Hiru nabe altuera berdinekoak. Bertikaltasuna galtzen da. Bi koru eta bi gurutzegune.

Iparraldea

  • Adreilua erabiltzen da eta iztukuz estalia.

Eraikuntza Eskolak: Ingalaterra

  • Westminster: Lonbardiar estiloa, gero normadiarra. Abside angeluzuzena.
  • Durhamgo katedrala: Normandiarren eragina: tribuna eta lehiate altuak, koloma-balak eta kolomak. Ojiba gangak (munduko lehen nabe zentralean).

Eraikuntza Eskolak: Espainia

Catalunya

  • Lehenengo eraikuntza erromanikoak: Arabiar, bisigodoen eta lonbardiar eraginak.
    S. Pere de Rodes: Abategiko eliza gotortua. Artikulazioa oso nabaria.
    Ripolleko abategia: Lonbardiar eragina.
  • X. mendeko bukaeran:
    Cardonako S. Vicens: Gangaz estalitako basilika mota.
  • Azken erromanikoa:
    Seo d´Urgell: Italiar eragineko galeria.
    Pobleteko monastegia: Zistertarra da, hau da, protogotikoa.
    S. Cugat del Vallés: Klaustro handia.

Done Jakueren Bidean

  • Compostelarainoko erromesaldiaren bidea: fatxadan arku handiak, tinpanorik gabeko ateak, dobela ebakiak, kupula lakainduak.
    Toro, Zamora eta Salamancako katedraleak.
    Fromistako S. Martín: Xakeztatua, hiru nabe, hiru abside, zinborio oktogonala, dorreak fatxadan, proportzio klasikoak.
    Segoviako Vera Cruz: Tenplarioen eraikuntza oktogonala.
  • Gaztela, León, Extremaduran: Moriskoen eragina, gurutze-gangan dorre gotor karratua eta arku itsuak.

Galizia

  • Compostelako Santiago: Akitaniako eragina, hiru nabe, transeptua, giroladun absidea, kapera erradialak, alboko nabeetan labe gangak, tribunak biforozko lehiaketeekin.

Eskultura

Ezaugarri Orokorrak

  • Arkitekturaren markoan (osagarri bezala).
  • Eraikinaren korapilo garrantzitsuenetan.
  • Heziketa zerbitzua.
  • Harri blokeen eragina: geometria eskema.

Eskultura Elementuak

  • Ataria: Bao dinteldua eta honen gainean erdi puntuko arku bat.
  • Mainela: Irudiak, ikurrak, apainketa geometrikoa.
  • Tinpanoa: Pantokratorra eta Tetramorfosa. Hauen azpian zirrinda horizontal apainduak: abereen gudak, erromesaldiak, pertsonai erlijioso estilizatuak, irudi geometrikoak.
  • Kapitela: Kanpai era, gaiak historia sakratuarenak, zaldunenak.
  • Atea: Materiala: brontzea, paneletan banatua.

Irudi Eskultorikoen Ezaugarriak

  • Paisaiaren desagerpena.
  • Irudien desitxurapena.
  • Sinbolismoa.
  • Alde erreal eta fantastikoen arteko nahasketa.
  • Irudi elkartuak.
  • Irudi adierazkorrak baina ez errealistak.
  • Errepikapenak.
  • Estilizazioa.
  • Baxuerliebearen nagusitasuna.
  • Zurruntasuna.

Eskultura Motak

  • Erliebea.
  • Mukulu borobilekoa: Gurutzefikak eta Birjina Tronuan Umearekin.

Eskultura Eskolak: Frantzia

  • Gune garrantzitsuenak: Borgoña eta Languedoc.
    Toulouseko Kristo Maiestatetsua.
    Vezelayko La Madeleine.
    Tamainu handikoak.

Eskultura Eskolak: Italia

  • Lonbardia: Abstraktua eta sinbolikoa.
    Parmako katedrala: Gurutzetiko Jaitsiera: sinpletasuna eta jazoera hunkigarria.

Eskultura Eskolak: Alemania

  • Eskultura exentoa da garrantzitsuena Rhin eta Mossa ibaiertzetan: metal lanak.
    Erfurtheko Wolfram irudia.

Eskultura Eskolak: Espainia

  • Ripolleko ataria: Ikuspegi intelektual eta baikorra. Klaustro handietan kapitel historiatuetan: gai biblikoak, profanoak eta landare itxurakoak.
    - Exentuan: Kristo Maiestatetsuak, Ama Birjina koroatua eta Gurutzetiko Jaitsiera.
    Languedocen eragina:
    Silosko Domingo eta Leongo S. Isidoro.
    Galizia: Mateo maisuaren lana.
    Lorioko Ataria: Hiru baoko fatxada, sentiberako joera.

Entradas relacionadas: