L'Art a Través dels Temps: Del Neoclassicisme al Romanticisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 19,08 KB
Què és l'art?
- Etimologia: art, del llatí ars, habilitat o artesania.
- Art: procés o producte deliberat de l'organització dels elements en una forma que apel·la els sentits i les emocions.
- Artefacte: coses fetes per l’habilitat humana.
- Artesà: persona experta en fer determinades coses.
- Artista: persona que fa obres d’art.
Segles XVIII, XIX i XX:
- Focus principal: qualitat estètica i percepció de la bellesa.
Finals del segle XIX - actualitat:
- Canvi d'enfocament: de l'anàlisi formal de la bellesa a la interpretació del significat.
- Nous punts de vista: ideològic, cultural, econòmic, sociològic, etc.
- Allunyament de la tradició clàssica grecoromana.
Concepte modern de bellesa en l'art:
- La bellesa es considera subjectiva i cultural, variant en temps i espai.
- Ja no es veu com un atribut essencial de l'art.
Nou èmfasi en l'art:
- Originalitat i imaginació prenen protagonisme.
- Valoració de l'enginy i la creativitat de l'artista. La creativitat no és un atribut universal de les obres.
Objectius de la història de l'art:
- Estudiar els valors estètics predominants en cada civilització.
- Compilar sistemàticament els llenguatges formals de cada època.
- Definir estils i tendències agrupant obres amb característiques similars.
Metodologies d'estudi:
- Formalistes: enfocades en l'aspecte plàstic.
- Iconogràfiques: centrades en el tema.
- Iconològiques: busquen interpretar el tema.
- Sociològiques: examinen aspectes socials.
- Tècniques: analitzen qüestions tècniques.
- De gènere: estudien perspectives de gènere.
L'art com a document social:
- Les obres d'art informen sobre la història, cultura i civilització d'una època.
- Són essencials per comprendre el passat.
Els museus i l'art:
- Espais per conservar, exposar, divulgar i estudiar obres d'art.
- Poden ser públics o privats.
- Els museus públics sorgeixen a finals del segle XVIII.
- Els museus privats estan vinculats a col·leccions particulars i artistes.
- Aparició de museus d'art contemporani i centres d'art a finals del segle XX.
Classificació tradicional de les belles arts:
- Arts majors: arquitectura, escultura, pintura, dibuix, gravat, mosaic.
- Arts menors: miniatura, orfebreria, tapís, ceràmica, vidre, mobiliari, moda.
- Noves manifestacions: derivades de la tecnologia i l’ampliació del concepte de l’art (net.art).
Urbanisme:
- Definició: disciplina que estudia la configuració de tipologies arquitectòniques, monumentals i paisatgístiques a l'espai.
- Urbanisme puntual: places i espais públics a les ciutats.
- Urbanisme de ciutat: crear una xarxa de carrers connectats perquè el disseny de la ciutat sigui coherent.
- Urbanisme de paisatges o jardins: organització coherent d’uns espais complementaris d’una vila, un palau o un parc urbà, a l’interior de la ciutat, destinats a l’oci, el descans o el contacte amb la natura.
Arquitectura:
- Definició: art de projectar i construir edificis o espais per a l'ús de les persones, amb voluntat estètica.
- Qualitats que ha de tenir una obra segons Vitruvi: fermesa (solidesa i resistència), utilitat (finalitat) i elegància (harmonia i bellesa).
- Tipologies:
- Arquitectura civil: domèstica, lúdica, institucional, commemorativa, comercial i d’infraestructures.
- Arquitectura religiosa: destinada principalment al culte (temples, esglésies, catedrals...).
Plàstica:
- Definició: engloba totes les manifestacions pictòriques i escultòriques.
Escultura:
- Pensada per ocupar un espai determinat.
- L'artista considera una sèrie de factors (punt de vista, distància de l'espectador...).
- Tècniques:
- Modelatge: es treballa amb materials mal·leables, com la cera, el guix o l’argila.
- Talla: rebaixar material d’un bloc de pedra, marbre o fusta.
- Buidatge: permet obtenir un motlle a partir d’un model en cera o d’un altre material mal·leable per reproduir l'escultura (metall, bronze).
- Tipus d'escultura:
- Exempta/completa: únic punt de vista òptim / diversos punts de vista.
- En relleu: diferents relleus per aconseguir perspectiva i profunditat.
Pintura:
- Suports:
- Pedra (art parietal): pintures rupestres.
- Fusta (taula).
- Tela o teixit (llenç).
- Mur (pintura mural): tècniques: tremp i fresc.
- Altres: coure, llautó, zinc, pissarra, vidre.
- Pergamí (art de la il·luminació): miniatures.
- Paper, cartró, cartolina.
- Elements bàsics per aconseguir el color:
- Pigments: donen color a la pintura.
- Aglutinant: uneixen els pigments, els mantenen junts.
- Tècniques pictòriques tradicionals:
- Fresc: pintura sobre paret humida que s'asseca amb ella.
- Tremp: pigments barrejats amb ou o cola.
- Oli: pigments barrejats amb oli.
- Aquarel·la: pintura transparent amb aigua sobre paper blanc.
- Gouache (guaix o aiguada): com l'aquarel·la, però més espessa i opaca.
- Encàustica: pintura amb cera d'abella calenta.
- Tècniques modernes (segle XX):
- Pintura matèrica.
- Collage.
- Acrílic.
- Laca.
- Característiques de les tècniques modernes:
- Ús de materials i objectes no tradicionals.
- Experimentació artística.
- Noves mescles sintètiques.
Dibuix:
- Fase prèvia a la realització artística.
- Segle XVIII: caràcter individualitzat, element artístic.
- Tècniques: a llapis i a tinta, el carbó i la sanguina, el pastel i la cera.
Gravat:
- Característica principal: seriació, possibilitat de fer moltes còpies.
- Suport: paper o teixit.
- Per estampar el dibuix: premsa.
- Mètodes d’impressió:
- Xilografia:
- Tipus: impressió en relleu.
- Superfície: fusta.
- Gravat al buit o calcografia:
- Tipus: Impressió en buit.
- Superfície: generalment coure.
- Procés: acció corrosiva d'àcid en parts no protegides.
- Litografia:
- Tipus: impressió planogràfica.
- Superfície: inicialment pedra.
- Procés: dibuix amb llapis gras, fixat amb solució àcida.
- Serigrafia:
- Tipus: impressió per plantilla.
- Procés: transferència de color a través de matriu de seda.
- Esgrafiat:
- Tècnica: incisions sobre la superfície.
- Aplicacions: murs, ceràmica, làpides, manuscrits.
- Xilografia:
Altres tipologies artístiques:
- Miniatura (art de la il·luminació), vitrall, mosaic i ceràmica.
Les arts escèniques:
- Teatre, dansa, música i arts visuals.
- Dos factors en comú: lloc concret (normalment un espectacle) i moment determinat. Arts efímeres (cada actuació és irrepetible i no perdura, és en el present).
- Figura més important: intèrpret (actor, cantant, ballarí…), però altres personatges secundaris. Arts col·lectives.
- Arts escèniques a l'antiga Grècia: comèdia, tragèdia i drama tràgic.
Cinema:
- Invenció: pels germans Lumière el 1895.
- Característiques: integració d'imatge, música i paraula.
- Elements tècnics: moviments de càmera, enquadraments, punts de vista, recursos de llum i escenografia creen un llenguatge propi.
Cartellisme:
- Aparició: finals del segle XVIII.
- Vinculació: molt relacionat amb la publicitat.
- Característiques: fusió d'imatge i paraula per transmetre significats clars i directes.
Vídeo:
- Aparició en les arts: segona meitat del segle XX.
- Versatilitat creativa: manipulació d'imatges noves o editades; provoca reflexions sobre el poder comunicatiu de les imatges.
Vídeoart:
- Presència en museus: ha canviat la interacció tradicional amb les obres d'art.
- Participació de l'espectador: fomenta una participació més activa.
- Aparició: segle XXI.
- Característiques: substitució de tècniques artístiques mecàniques per digitals (major participació de l'espectador). Accés a obres a través de galeries en línia, trencant el concepte de museu tancat.
Neoclassicisme
Inici de l'Edat Moderna: caiguda de Constantinoble (1453) - descobriment d'Amèrica (1492) fins a la Revolució Francesa (1789).
Canvi: Déu no és el centre de tot, ho és l'home, i això canvia l'art.
Context històric i social: la Il·lustració
- Il·lustració: corrent filosòfic que defensa el progrés, el racionalisme i el liberalisme.
- No hi ha data exacta d'inici, però es desenvolupa al llarg del segle XVIII, coexisteix amb altres moviments; final: guerres napoleòniques.
- Expansió per Europa.
- Aparició a França, al Regne Unit i Alemanya (finals del segle XVII), amb expansió a altres parts d’Occident (segle XVIII).
- Pensament il·lustrat: influeix en la Revolució Francesa i la Revolució Industrial.
- Principis fonamentals:
- Racionalisme: intel·ligència, raó i lògica.
- Felicitat a través de la llibertat: felicitat entesa com a llibertat, propietat privada i igualtat.
- Laïcisme: filantropia (amor a l'home, per l'home).
Revolució Francesa:
- Canvis polítics i socials: promoció de la llibertat, la igualtat i la fraternitat.
- Reacció contra l'opressió de la monarquia.
- Revolució: Primera República Francesa.
- Idees i conseqüències:
- Nacionalisme: identitat, autonomia i orgull d’una nació (tradicions, història compartida…), que provoca canvis al mapa polític d'Europa.
- Democràcia: el poder recau en el poble, dret a vot i a elegir representants, divisió de poders per a la protecció de les llibertats i els drets ciutadans.
- Idees liberals: divisió de poders, llibertats i drets, democràcia…
- Pèrdua d'influència de l'aristocràcia i l'església: les revolucions burgeses debiliten l'aristocràcia.
Revolució Industrial:
- Comença a mitjans del segle XVIII a Anglaterra.
- Canvi en els mètodes de producció: urbanització i industrialització.
- Pas de la producció manual a la producció en sèrie, màquines, tecnologies…
- Noves classes socials: burgesia industrial (classe dominant amb poder econòmic) i proletariat (classe obrera, amb condicions precàries).
Avenços científics i tècnics:
- Avenços en medicina, teoria de l’evolució, màquina de vapor…
Despotisme il·lustrat:
- Concepte polític que sorgeix durant la segona meitat del segle XVIII a Europa.
- Monarquies absolutistes que adopten algunes idees de la Il·lustració però sense cedir poder: “Tot per al poble, però sense el poble”.
- Espanya:
- Constitució de 1812 (liberalisme): inestabilitat i guerres civils.
Neoclassicisme:
- Meitat del segle XVIII - meitat del segle XIX.
- Conseqüència de la Il·lustració.
- Il·lustració: corrent filosòfic; neoclassicisme: corrent artístic.
- Es basa en la tradició clàssica, amb un esperit polític, no estètic.
- Característiques principals:
- Reacció contra el barroc i el rococó (imaginació): busca simplicitat, racionalitat i equilibri.
- Inspirat en l'antiga Grècia i Roma (no imitació, sinó adaptació): temes clàssics adaptats a fets actuals.
- Academicisme: ajustar-se a unes normes establertes per l’acadèmia.
Escultura:
- Característiques:
- Idealització de la forma humana: ideal de bellesa i perfecció.
- Naturalisme i realisme en les escultures.
- Temàtica clàssica (déus, herois, mites…).
- Simetria, equilibri, proporcionalitat i refinament en els detalls.
- Expressió serena.
- Materials: marbre i bronze.
- Gèneres més destacats: retrat, monuments públics i funeraris.
- Escultors destacats: Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen…
Pintura:
- Inspiració en el Renaixement per la falta d'exemples pictòrics clàssics.
- Academicisme: escola d’art.
- Perspectiva lineal (pla únic).
- Predomini del dibuix i colors purs.
- Temàtica clàssica amb valors heroics i moralitzants.
- Principals pintors: Jacques-Louis David, Anton Raphael Mengs, Jean-Auguste-Dominique Ingres…
Romanticisme
Referents històrics:
- Revolució Francesa i Revolució Industrial: triomf de la burgesia i aparició del proletariat.
- Revolucions socials a França: revolucions burgeses i obreres.
- Conseqüències: fi de l'absolutisme monàrquic, consolidació de la burgesia i creixement urbà i demogràfic.
- Nous moviments socials: socialisme i anarquisme, moviments revolucionaris.
Localització i evolució artística:
- Origen: Alemanya i Anglaterra a finals del segle XVIII.
- Reacció al racionalisme i al neoclassicisme: més importància al sentiment.
- Ruptura amb la tradició i la jerarquia cultural.
- Expansió: influència en totes les arts, París com a centre de referència.
Característiques:
- Subjectivitat: sentiments, estats d’ànim (por, passió, bogeria…).
- El sublim: bellesa com a ideal de grandesa absoluta (incomparable).
- Naturalesa: el paisatge tenia una lectura psicològica, el món interior del protagonista.
- Nacionalisme: identitat, sentit de pertinença.
- Nostàlgia del passat: idealitzar èpoques anteriors.
- Individualisme: expressió del “jo”, reconeixement de la identitat individual.
- Geni incomprès: geni romàntic que es destaca per la seva imaginació, creativitat i vida turmentada.
- Caràcter oníric: somnis, malsons, fantasies, temes tabús i foscos.
Literatura:
- Autors destacats: Goethe, Walter Scott, Victor Hugo, Lord Byron.
- Autors espanyols: José de Espronceda (El estudiante de Salamanca) i José Zorrilla (Don Juan Tenorio).
- Catalunya: el romanticisme es reflecteix en la Renaixença (moviment cultural catalanista que reivindicava l’ús de la llengua catalana), en un context relacionat amb la industrialització i la revolució liberal.
- Característiques: reivindicació del “jo” (experiències personals), sinceritat i exploració emocional.
Pintura:
- Gran diversitat estilística: individualisme i nacionalisme (cada artista reflectia la seva pròpia visió) i llibertat creativa (oposició a l'academicisme).
- Dues grans tendències: barroca (predomini del color i dinamisme) i classicista (predomini del dibuix).
- Creació de petits grups de pintors: prerafaelites i natzarens.
- Temes: gènere històric (fets contemporanis i importants), gènere del paisatge (naturalesa, escenaris exòtics…) i temàtica religiosa (menys important, natzarens i prerafaelites).
- Característiques:
- Expressió emocional, sentiments.
- Temes: política, temes d'actualitat, exotisme, fantasia…
- Dinamisme, moviment, gran format, moviments dramàtics…
Autors a Espanya:
- Francisco de Goya: primer neoclassicisme i després romanticisme, evolució i canvis.
- Primera etapa (final del segle XVIII): formació i introducció a la cort, temàtica religiosa, neoclassicisme, cartons per a tapissos (obres costumistes).
- Segona etapa (final del segle XVIII - inici del segle XIX): es queda sord, introspectiu, pintor del rei (retrats de la família reial, realisme, no idealització), gran llibertat en la temàtica religiosa.
- Tercera etapa (inicis del segle XIX): impactat per les guerres napoleòniques, sèrie de gravats “Els desastres de la guerra”, pintures de guerra, crueltat…
- Quarta etapa (primer quart del segle XIX): exili a Manzanares, pinta en les parets d’una casa les “Pintures negres” (visions fosques, al·lucinacions), acaba la seva carrera amb “La lletera de Bordeus” (precursor de l'impressionisme).
Romanticisme a Anglaterra:
- Heinrich Füssli: temàtica onírica, temes tabús, surrealisme.
- William Blake: fantasia, figures fortes, pinta el que sent, abstracte…
- William Turner: paisatgisme anglès, llum, color i atmosfera.
- Prerafaelisme: mitjans del segle XIX, art renaixentista anterior a Rafael, gran importància al dibuix, temes medievals, quotidians i literaris, bellesa visual.
Romanticisme francès:
- Impactant, dinamisme, color intens, moviment i gestos dramàtics, ús de diagonals, pinzellada solta.
- Pintors:
- Géricault: temes de la vida quotidiana (fets heroics), gent del poble, temes d’actualitat, El rai de la Medusa (pintura important: tema d'actualitat, naufragi d'un vaixell amb persones abandonades).
- Delacroix: La mort de Sardanàpal (exotisme, tema actual, dinamisme, colors intensos…); La llibertat guiant el poble.
Romanticisme alemany:
- Friedrich: paisatges tenebrosos i persona d’esquenes, visió metafòrica del paisatge que serveix per mostrar l’estat d’ànim del pintor, contemplació de la natura, sentiments…
- Natzarens: grup petit d’artistes, pintura de temàtica religiosa, influenciada pel catolicisme i la pintura italiana del Renaixement pels seus valors, destaca la línia perfilada.
Escultura:
- Expressió emocional i representació de temes personals, històrics i mitològics.
- Reacció artística al racionalisme neoclàssic.
- Asimetria i irregularitat per transmetre emocions intenses.
- Escultures de metalls.
- Característiques:
- Obres inacabades i imperfectes.
- Expressió emocional: emocions intenses, llums i ombres, expressivitat.
- Temes personals i històrics: herois, figures emblemàtiques…
- Individualitat: importància de la creativitat personal.
- Asimetria: asimetria i irregularitat.
- Obres complexes i dinàmiques: moviments dràstics, emocions…
- Narrativa i drama: històries i representació de moments dramàtics.
- Detalls realistes: connexió amb l'espectador.
- Passió: amor, intensitat, heroisme, sofriment…
- Sublim: maximitzar emocions, expressions…
- En relleu i algunes fetes de metall.
- Autors: François Rude, Antoine-Louis Barye, Jean-Baptiste Carpeaux, Antoine-Augustin Préault…