L'Art a Través dels Temps: Del Neoclassicisme al Romanticisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 19,08 KB

Què és l'art?

  • Etimologia: art, del llatí ars, habilitat o artesania.
  • Art: procés o producte deliberat de l'organització dels elements en una forma que apel·la els sentits i les emocions.
  • Artefacte: coses fetes per l’habilitat humana.
  • Artesà: persona experta en fer determinades coses.
  • Artista: persona que fa obres d’art.

Segles XVIII, XIX i XX:

  • Focus principal: qualitat estètica i percepció de la bellesa.

Finals del segle XIX - actualitat:

  • Canvi d'enfocament: de l'anàlisi formal de la bellesa a la interpretació del significat.
  • Nous punts de vista: ideològic, cultural, econòmic, sociològic, etc.
  • Allunyament de la tradició clàssica grecoromana.

Concepte modern de bellesa en l'art:

  • La bellesa es considera subjectiva i cultural, variant en temps i espai.
  • Ja no es veu com un atribut essencial de l'art.

Nou èmfasi en l'art:

  • Originalitat i imaginació prenen protagonisme.
  • Valoració de l'enginy i la creativitat de l'artista. La creativitat no és un atribut universal de les obres.

Objectius de la història de l'art:

  • Estudiar els valors estètics predominants en cada civilització.
  • Compilar sistemàticament els llenguatges formals de cada època.
  • Definir estils i tendències agrupant obres amb característiques similars.

Metodologies d'estudi:

  • Formalistes: enfocades en l'aspecte plàstic.
  • Iconogràfiques: centrades en el tema.
  • Iconològiques: busquen interpretar el tema.
  • Sociològiques: examinen aspectes socials.
  • Tècniques: analitzen qüestions tècniques.
  • De gènere: estudien perspectives de gènere.

L'art com a document social:

  • Les obres d'art informen sobre la història, cultura i civilització d'una època.
  • Són essencials per comprendre el passat.

Els museus i l'art:

  • Espais per conservar, exposar, divulgar i estudiar obres d'art.
  • Poden ser públics o privats.
  • Els museus públics sorgeixen a finals del segle XVIII.
  • Els museus privats estan vinculats a col·leccions particulars i artistes.
  • Aparició de museus d'art contemporani i centres d'art a finals del segle XX.

Classificació tradicional de les belles arts:

  • Arts majors: arquitectura, escultura, pintura, dibuix, gravat, mosaic.
  • Arts menors: miniatura, orfebreria, tapís, ceràmica, vidre, mobiliari, moda.
  • Noves manifestacions: derivades de la tecnologia i l’ampliació del concepte de l’art (net.art).

Urbanisme:

  • Definició: disciplina que estudia la configuració de tipologies arquitectòniques, monumentals i paisatgístiques a l'espai.
  • Urbanisme puntual: places i espais públics a les ciutats.
  • Urbanisme de ciutat: crear una xarxa de carrers connectats perquè el disseny de la ciutat sigui coherent.
  • Urbanisme de paisatges o jardins: organització coherent d’uns espais complementaris d’una vila, un palau o un parc urbà, a l’interior de la ciutat, destinats a l’oci, el descans o el contacte amb la natura.

Arquitectura:

  • Definició: art de projectar i construir edificis o espais per a l'ús de les persones, amb voluntat estètica.
  • Qualitats que ha de tenir una obra segons Vitruvi: fermesa (solidesa i resistència), utilitat (finalitat) i elegància (harmonia i bellesa).
  • Tipologies:
    • Arquitectura civil: domèstica, lúdica, institucional, commemorativa, comercial i d’infraestructures.
    • Arquitectura religiosa: destinada principalment al culte (temples, esglésies, catedrals...).

Plàstica:

  • Definició: engloba totes les manifestacions pictòriques i escultòriques.

Escultura:

  • Pensada per ocupar un espai determinat.
  • L'artista considera una sèrie de factors (punt de vista, distància de l'espectador...).
  • Tècniques:
    • Modelatge: es treballa amb materials mal·leables, com la cera, el guix o l’argila.
    • Talla: rebaixar material d’un bloc de pedra, marbre o fusta.
    • Buidatge: permet obtenir un motlle a partir d’un model en cera o d’un altre material mal·leable per reproduir l'escultura (metall, bronze).
  • Tipus d'escultura:
    • Exempta/completa: únic punt de vista òptim / diversos punts de vista.
    • En relleu: diferents relleus per aconseguir perspectiva i profunditat.

Pintura:

  • Suports:
    • Pedra (art parietal): pintures rupestres.
    • Fusta (taula).
    • Tela o teixit (llenç).
    • Mur (pintura mural): tècniques: tremp i fresc.
    • Altres: coure, llautó, zinc, pissarra, vidre.
    • Pergamí (art de la il·luminació): miniatures.
    • Paper, cartró, cartolina.
  • Elements bàsics per aconseguir el color:
    • Pigments: donen color a la pintura.
    • Aglutinant: uneixen els pigments, els mantenen junts.
  • Tècniques pictòriques tradicionals:
    • Fresc: pintura sobre paret humida que s'asseca amb ella.
    • Tremp: pigments barrejats amb ou o cola.
    • Oli: pigments barrejats amb oli.
    • Aquarel·la: pintura transparent amb aigua sobre paper blanc.
    • Gouache (guaix o aiguada): com l'aquarel·la, però més espessa i opaca.
    • Encàustica: pintura amb cera d'abella calenta.
  • Tècniques modernes (segle XX):
    • Pintura matèrica.
    • Collage.
    • Acrílic.
    • Laca.
  • Característiques de les tècniques modernes:
    • Ús de materials i objectes no tradicionals.
    • Experimentació artística.
    • Noves mescles sintètiques.

Dibuix:

  • Fase prèvia a la realització artística.
  • Segle XVIII: caràcter individualitzat, element artístic.
  • Tècniques: a llapis i a tinta, el carbó i la sanguina, el pastel i la cera.

Gravat:

  • Característica principal: seriació, possibilitat de fer moltes còpies.
  • Suport: paper o teixit.
  • Per estampar el dibuix: premsa.
  • Mètodes d’impressió:
    • Xilografia:
      • Tipus: impressió en relleu.
      • Superfície: fusta.
    • Gravat al buit o calcografia:
      • Tipus: Impressió en buit.
      • Superfície: generalment coure.
      • Procés: acció corrosiva d'àcid en parts no protegides.
    • Litografia:
      • Tipus: impressió planogràfica.
      • Superfície: inicialment pedra.
      • Procés: dibuix amb llapis gras, fixat amb solució àcida.
    • Serigrafia:
      • Tipus: impressió per plantilla.
      • Procés: transferència de color a través de matriu de seda.
    • Esgrafiat:
      • Tècnica: incisions sobre la superfície.
      • Aplicacions: murs, ceràmica, làpides, manuscrits.

Altres tipologies artístiques:

  • Miniatura (art de la il·luminació), vitrall, mosaic i ceràmica.

Les arts escèniques:

  • Teatre, dansa, música i arts visuals.
  • Dos factors en comú: lloc concret (normalment un espectacle) i moment determinat. Arts efímeres (cada actuació és irrepetible i no perdura, és en el present).
  • Figura més important: intèrpret (actor, cantant, ballarí…), però altres personatges secundaris. Arts col·lectives.
  • Arts escèniques a l'antiga Grècia: comèdia, tragèdia i drama tràgic.

Cinema:

  • Invenció: pels germans Lumière el 1895.
  • Característiques: integració d'imatge, música i paraula.
  • Elements tècnics: moviments de càmera, enquadraments, punts de vista, recursos de llum i escenografia creen un llenguatge propi.

Cartellisme:

  • Aparició: finals del segle XVIII.
  • Vinculació: molt relacionat amb la publicitat.
  • Característiques: fusió d'imatge i paraula per transmetre significats clars i directes.

Vídeo:

  • Aparició en les arts: segona meitat del segle XX.
  • Versatilitat creativa: manipulació d'imatges noves o editades; provoca reflexions sobre el poder comunicatiu de les imatges.

Vídeoart:

  • Presència en museus: ha canviat la interacció tradicional amb les obres d'art.
  • Participació de l'espectador: fomenta una participació més activa.
  • Aparició: segle XXI.
  • Característiques: substitució de tècniques artístiques mecàniques per digitals (major participació de l'espectador). Accés a obres a través de galeries en línia, trencant el concepte de museu tancat.

Neoclassicisme

Inici de l'Edat Moderna: caiguda de Constantinoble (1453) - descobriment d'Amèrica (1492) fins a la Revolució Francesa (1789).

Canvi: Déu no és el centre de tot, ho és l'home, i això canvia l'art.

Context històric i social: la Il·lustració

  • Il·lustració: corrent filosòfic que defensa el progrés, el racionalisme i el liberalisme.
  • No hi ha data exacta d'inici, però es desenvolupa al llarg del segle XVIII, coexisteix amb altres moviments; final: guerres napoleòniques.
  • Expansió per Europa.
  • Aparició a França, al Regne Unit i Alemanya (finals del segle XVII), amb expansió a altres parts d’Occident (segle XVIII).
  • Pensament il·lustrat: influeix en la Revolució Francesa i la Revolució Industrial.
  • Principis fonamentals:
    • Racionalisme: intel·ligència, raó i lògica.
    • Felicitat a través de la llibertat: felicitat entesa com a llibertat, propietat privada i igualtat.
    • Laïcisme: filantropia (amor a l'home, per l'home).

Revolució Francesa:

  • Canvis polítics i socials: promoció de la llibertat, la igualtat i la fraternitat.
  • Reacció contra l'opressió de la monarquia.
  • Revolució: Primera República Francesa.
  • Idees i conseqüències:
    • Nacionalisme: identitat, autonomia i orgull d’una nació (tradicions, història compartida…), que provoca canvis al mapa polític d'Europa.
    • Democràcia: el poder recau en el poble, dret a vot i a elegir representants, divisió de poders per a la protecció de les llibertats i els drets ciutadans.
    • Idees liberals: divisió de poders, llibertats i drets, democràcia…
    • Pèrdua d'influència de l'aristocràcia i l'església: les revolucions burgeses debiliten l'aristocràcia.

Revolució Industrial:

  • Comença a mitjans del segle XVIII a Anglaterra.
  • Canvi en els mètodes de producció: urbanització i industrialització.
  • Pas de la producció manual a la producció en sèrie, màquines, tecnologies…
  • Noves classes socials: burgesia industrial (classe dominant amb poder econòmic) i proletariat (classe obrera, amb condicions precàries).

Avenços científics i tècnics:

  • Avenços en medicina, teoria de l’evolució, màquina de vapor…

Despotisme il·lustrat:

  • Concepte polític que sorgeix durant la segona meitat del segle XVIII a Europa.
  • Monarquies absolutistes que adopten algunes idees de la Il·lustració però sense cedir poder: “Tot per al poble, però sense el poble”.
  • Espanya:
  • Constitució de 1812 (liberalisme): inestabilitat i guerres civils.

Neoclassicisme:

  • Meitat del segle XVIII - meitat del segle XIX.
  • Conseqüència de la Il·lustració.
  • Il·lustració: corrent filosòfic; neoclassicisme: corrent artístic.
  • Es basa en la tradició clàssica, amb un esperit polític, no estètic.
  • Característiques principals:
    • Reacció contra el barroc i el rococó (imaginació): busca simplicitat, racionalitat i equilibri.
    • Inspirat en l'antiga Grècia i Roma (no imitació, sinó adaptació): temes clàssics adaptats a fets actuals.
    • Academicisme: ajustar-se a unes normes establertes per l’acadèmia.

Escultura:

  • Característiques:
    • Idealització de la forma humana: ideal de bellesa i perfecció.
    • Naturalisme i realisme en les escultures.
    • Temàtica clàssica (déus, herois, mites…).
    • Simetria, equilibri, proporcionalitat i refinament en els detalls.
    • Expressió serena.
  • Materials: marbre i bronze.
  • Gèneres més destacats: retrat, monuments públics i funeraris.
  • Escultors destacats: Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen…

Pintura:

  • Inspiració en el Renaixement per la falta d'exemples pictòrics clàssics.
  • Academicisme: escola d’art.
  • Perspectiva lineal (pla únic).
  • Predomini del dibuix i colors purs.
  • Temàtica clàssica amb valors heroics i moralitzants.
  • Principals pintors: Jacques-Louis David, Anton Raphael Mengs, Jean-Auguste-Dominique Ingres…

Romanticisme

Referents històrics:

  • Revolució Francesa i Revolució Industrial: triomf de la burgesia i aparició del proletariat.
  • Revolucions socials a França: revolucions burgeses i obreres.
  • Conseqüències: fi de l'absolutisme monàrquic, consolidació de la burgesia i creixement urbà i demogràfic.
  • Nous moviments socials: socialisme i anarquisme, moviments revolucionaris.

Localització i evolució artística:

  • Origen: Alemanya i Anglaterra a finals del segle XVIII.
  • Reacció al racionalisme i al neoclassicisme: més importància al sentiment.
  • Ruptura amb la tradició i la jerarquia cultural.
  • Expansió: influència en totes les arts, París com a centre de referència.

Característiques:

  • Subjectivitat: sentiments, estats d’ànim (por, passió, bogeria…).
  • El sublim: bellesa com a ideal de grandesa absoluta (incomparable).
  • Naturalesa: el paisatge tenia una lectura psicològica, el món interior del protagonista.
  • Nacionalisme: identitat, sentit de pertinença.
  • Nostàlgia del passat: idealitzar èpoques anteriors.
  • Individualisme: expressió del “jo”, reconeixement de la identitat individual.
  • Geni incomprès: geni romàntic que es destaca per la seva imaginació, creativitat i vida turmentada.
  • Caràcter oníric: somnis, malsons, fantasies, temes tabús i foscos.

Literatura:

  • Autors destacats: Goethe, Walter Scott, Victor Hugo, Lord Byron.
  • Autors espanyols: José de Espronceda (El estudiante de Salamanca) i José Zorrilla (Don Juan Tenorio).
  • Catalunya: el romanticisme es reflecteix en la Renaixença (moviment cultural catalanista que reivindicava l’ús de la llengua catalana), en un context relacionat amb la industrialització i la revolució liberal.
  • Característiques: reivindicació del “jo” (experiències personals), sinceritat i exploració emocional.

Pintura:

  • Gran diversitat estilística: individualisme i nacionalisme (cada artista reflectia la seva pròpia visió) i llibertat creativa (oposició a l'academicisme).
  • Dues grans tendències: barroca (predomini del color i dinamisme) i classicista (predomini del dibuix).
  • Creació de petits grups de pintors: prerafaelites i natzarens.
  • Temes: gènere històric (fets contemporanis i importants), gènere del paisatge (naturalesa, escenaris exòtics…) i temàtica religiosa (menys important, natzarens i prerafaelites).
  • Característiques:
    • Expressió emocional, sentiments.
    • Temes: política, temes d'actualitat, exotisme, fantasia…
    • Dinamisme, moviment, gran format, moviments dramàtics…

Autors a Espanya:

  • Francisco de Goya: primer neoclassicisme i després romanticisme, evolució i canvis.
    • Primera etapa (final del segle XVIII): formació i introducció a la cort, temàtica religiosa, neoclassicisme, cartons per a tapissos (obres costumistes).
    • Segona etapa (final del segle XVIII - inici del segle XIX): es queda sord, introspectiu, pintor del rei (retrats de la família reial, realisme, no idealització), gran llibertat en la temàtica religiosa.
    • Tercera etapa (inicis del segle XIX): impactat per les guerres napoleòniques, sèrie de gravats “Els desastres de la guerra”, pintures de guerra, crueltat…
    • Quarta etapa (primer quart del segle XIX): exili a Manzanares, pinta en les parets d’una casa les “Pintures negres” (visions fosques, al·lucinacions), acaba la seva carrera amb “La lletera de Bordeus” (precursor de l'impressionisme).

Romanticisme a Anglaterra:

  • Heinrich Füssli: temàtica onírica, temes tabús, surrealisme.
  • William Blake: fantasia, figures fortes, pinta el que sent, abstracte…
  • William Turner: paisatgisme anglès, llum, color i atmosfera.
  • Prerafaelisme: mitjans del segle XIX, art renaixentista anterior a Rafael, gran importància al dibuix, temes medievals, quotidians i literaris, bellesa visual.

Romanticisme francès:

  • Impactant, dinamisme, color intens, moviment i gestos dramàtics, ús de diagonals, pinzellada solta.
  • Pintors:
    • Géricault: temes de la vida quotidiana (fets heroics), gent del poble, temes d’actualitat, El rai de la Medusa (pintura important: tema d'actualitat, naufragi d'un vaixell amb persones abandonades).
    • Delacroix: La mort de Sardanàpal (exotisme, tema actual, dinamisme, colors intensos…); La llibertat guiant el poble.

Romanticisme alemany:

  • Friedrich: paisatges tenebrosos i persona d’esquenes, visió metafòrica del paisatge que serveix per mostrar l’estat d’ànim del pintor, contemplació de la natura, sentiments…
  • Natzarens: grup petit d’artistes, pintura de temàtica religiosa, influenciada pel catolicisme i la pintura italiana del Renaixement pels seus valors, destaca la línia perfilada.

Escultura:

  • Expressió emocional i representació de temes personals, històrics i mitològics.
  • Reacció artística al racionalisme neoclàssic.
  • Asimetria i irregularitat per transmetre emocions intenses.
  • Escultures de metalls.
  • Característiques:
    • Obres inacabades i imperfectes.
    • Expressió emocional: emocions intenses, llums i ombres, expressivitat.
    • Temes personals i històrics: herois, figures emblemàtiques…
    • Individualitat: importància de la creativitat personal.
    • Asimetria: asimetria i irregularitat.
    • Obres complexes i dinàmiques: moviments dràstics, emocions…
    • Narrativa i drama: històries i representació de moments dramàtics.
    • Detalls realistes: connexió amb l'espectador.
    • Passió: amor, intensitat, heroisme, sofriment…
    • Sublim: maximitzar emocions, expressions…
    • En relleu i algunes fetes de metall.
  • Autors: François Rude, Antoine-Louis Barye, Jean-Baptiste Carpeaux, Antoine-Augustin Préault…

Entradas relacionadas: