Art Italogòtic (S.XIV): Giotto, Bassa i Serra Analitzats
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,04 KB
La Resurrecció de Llàtzer de Giotto
Detalls Tècnics i Context
Artista: Giotto di Bondone
Data: Segle XIV
Estil: Italogòtic
Tècnica: Fresc
Localització Actual: Capella dels Scrovegni a Pàdua.
Giotto és considerat el pare de la pintura gòtica. Aquest quadre pertany a una època classificada com un primer Renaixement o gòtic tardà, però l'obra s'emmarca en un gòtic profund. El fresc va ser encarregat per Enrico Scrovegni per netejar el nom del seu pare.
Anàlisi Estilística i Iconogràfica
Tema: La resurrecció de Llàtzer. Les germanes de Llàtzer demanen ajuda a Jesús per ressuscitar el seu germà.
- Crea la perspectiva aèria (paisatge) i gestiona els espais entre les persones.
- Dona forma a les figures mitjançant gestos corporals. Ja no són figures planes, tenen volum.
- Manté representacions gòtiques com les aurèoles.
- Influència de la pintura bizantina en la disposició dels ulls.
- Jesús ja no destaca com el punt central únic, ni és més gran que la resta de figures.
- Canvi de colors cap a tons pastel.
- Al costat de Llàtzer hi ha figures (possiblement el pare i dones) amb expressivitat facial que reflecteix la pudor del cos en descomposició.
- Jesús descalç com a atribut diví.
- Sensació de volum aconseguida jugant amb el cromatisme.
Capella de Sant Miquel de Ferrer Bassa
Context i Característiques Tècniques
Artista: Ferrer Bassa
Data: Segle XIV
Estil: Italogòtic
Tècnica: Oli (Pintura mural)
Localització Actual: Monestir de Pedralbes, Barcelona.
Ferrer Bassa va ser un pintor que va viatjar a Itàlia per aprendre les noves tendències pictòriques. A la seva tornada, va realitzar aquesta obra al seu taller de Barcelona, d'aquí l'estil italogòtic. L'obra va ser encarregada i feta en 8 mesos. Tècnicament, segons l'apunt original, són considerades "pintures horribles".
Elements Estilístics Clau
- Expressivitat en el rostre (trencant amb el hieratisme) i en els gestos.
- Sentit narratiu de la pintura.
- Predomini del color sobre el dibuix (primer s'aplica el color, després es perfila el dibuix).
- Introducció d'elements arquitectònics i paisatgístics.
- Recerca de la perspectiva per donar sensació de profunditat.
- Creació de volums i corporeïtat (no figures planes) mitjançant la distribució de colors.
No hi ha una font de llum definida. La part superior narra la vida de Jesús, mentre que la part inferior es dedica a la vida de la Verge. Sant Josep no cobra importància rellevant.
Retaule de l'Esperit Sant de Pere Serra
Context, Estructura i Història
Artista: Pere Serra
Data: Segle XIV
Estil: Italogòtic
Tècnica: Tremp sobre fusta
Localització Actual: Església de Santa Maria (La Seu) de Manresa.
Va ser un encàrrec exclusiu per a Pere Serra, qui tenia taller a Barcelona. Ho encarrega un gremi el patró del qual és l'Esperit Sant, que esdevé el gran protagonista iconogràfic. El retaule ha estat sempre a la mateixa capella.
El brancal (zona inferior del retaule) va sofrir un incendi al segle XVIII i va ser substituït pel brancal d'un altre retaule de Lluís Borrassà.
Un retaule és una estructura feta amb fusta i pintura (en aquest cas, al tremp), organitzat en carrers (on es troben figures de reis, bisbes, etc.) i muntants o entrecarrers (on es desenvolupen les escenes narratives). L'àtic (part superior) no conté escenes, sinó figures de sants.
Descripció Iconogràfica
Escenes centrals: La superior mostra la Coronació de la Verge com a reina del cel. La inferior representa la Pentecosta: un cop morta, la Verge apareix davant dels apòstols amb l'Esperit Sant, que concedeix als deixebles el do d'il·luminar-los perquè parlin qualsevol llengua (glossolàlia).
Composició: La Verge és de mida gegant. Apareix sobre un tronc. S'hi representa un llibre obert, símbol de la ciència o saviesa divina. El fons daurat és una clara influència italogòtica. S'observa isocefàlia (totes les cares femenines són molt similars). L'expressivitat de les mans està molt ben aconseguida.
El retaule és innovador en incloure escenes de l'Antic i el Nou Testament.
Escenes del carrer esquerre:
- Déu crea el món.
- Creació d'Adam.
- L'Anunciació.
- La Nativitat.
- L'Adoració dels Reis Mags.
- La Presentació de Jesús al Temple (la Verge porta Jesús als savis).
Escenes del carrer dret:
- El Bateig de Jesús.
- La Transfiguració (moment en què Jesús ressuscita i recupera la seva figura gloriosa).
- La Resurrecció definitiva de Jesús.
- L'aparició de Jesús davant els Apòstols.
- L'Ascensió definitiva de Jesús al cel.
- La Pentecosta (o la il·luminació de Sant Pere començant la predicació).
Anàlisi Tècnica i Estilística
Domini tècnic: Alguns aspectes com peus i mans estan molt aconseguits. Tanmateix, segons l'apunt original, "en principi és una pintura molt dolenta". No conté perspectiva realista. El color predomina sobre el dibuix (vermell, groc i blau són destacats). Les pintures són generalment planes, sense gaire volum.