Art Gòtic: Característiques i Obres

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,56 KB

Art Gòtic

Context Històric

Al segle XII, feudalisme, religió i monarquia van marcar les pautes d'una societat que, gràcies al creixement demogràfic i al perfeccionament dels mètodes agrícoles i comercials, va iniciar un període d'expansió amb un objectiu clarament unificador i universalista. Aquest procés de creixement i de millora va culminar al llarg del segle XIII, que fou un període de prosperitat econòmica i comercial i de sorgiment d'una nova classe social, la burgesia. Aquest nou grup social d'influència urbana va facilitar que la cultura passés a mans dels ordes mendicants de les ciutats. Aquests ordes van fer escoles i universitats, entre d'altres. L'expansió econòmica dels segles anteriors es va veure interrompuda a mitjan segle XIV per la crisi de la Baixa Edat Mitjana. La fam, la guerra i les epidèmies van significar el daltabaix demogràfic i econòmic de les ciutats europees. Paral·lelament, es va iniciar un nou corrent de pensament: l'Humanisme, que va donar lloc a una visió del món basada en l'experiència individual de l'ésser humà i en la reflexió crítica.

Característiques de l'Arquitectura Gòtica

  • Plantes de les catedrals de tres o cinc naus longitudinals
  • Arc apuntat o ogival
  • Volta ogival, volta de creueria
  • Arcbotants i contraforts per tal de contrarestar les càrregues de les voltes
  • Parets amb grans obertures amb finestrals de vitralls
  • Pinacle (funció decorativa)
  • Gran verticalitat dels edificis i molta importància de la llum
  • Tipologia: catedrals, llotges, palaus, castells i consistorials

Característiques de l'Escultura Gòtica

  • L'escultura està molt lligada a l'arquitectura, però n'hi ha més d'exemptes que en el romànic
  • S'imposa el naturalisme i se supera l'estricte simbolisme romànic
  • Es busca la humanitat dels personatges
  • La temàtica continua sent fonamentalment religiosa

Característiques de la Pintura Gòtica

  • Desapareix pràcticament la pintura mural i difusió de la pintura sobre taula
  • Temàtica religiosa i també profana
  • Naturalisme i expressivitat de les figures

Gòtic Flamenc

  • Temàtica profana i la seva principal clientela és la burgesia de les ciutats flamenques (encara que també hi ha temes religiosos)
  • Molt realisme i detallisme
  • Autors representatius: Van Eyck, El Bosco

Façana Oest de Reims (La Visitació i l'Anunciació)

Breu descripció

Es tracta de les figures que apareixen a la portada de la catedral de Reims i representen el tema de l'Anunciació i la Visitació. Concretament, estan situades als muntants de la porta.

Visitació

  • Composició: Aquestes figures de la dreta, que representen la Verge i Santa Isabel, són molt naturals. L'eix de la composició té forma d'"S" invertida i apareixen en contrapposto. Els vestits formen uns plecs amb formes molt flexibles i deixen intuir les formes del cos i la cama flexionada.
  • Ritme: Equilibri entre moviment i repòs.
  • Temps: Clara voluntat simbòlica perquè representa un tema sagrat, però la manera de representar el tema és molt humanitzada. A través dels gestos i les expressions es manifesten uns sentiments i s'individualitzen els rostres.

Anunciació

  • Composició: L'eix de la figura es troba en forma "S" invertida i també hi ha certa expressivitat de naturalitat. Ara bé, el tractament d'aquesta figura és diferent: els plecs de la capa de l'Àngel cauen en forma d'ones i amb plecs molt amplis, encara que també s'introdueix el cos.
  • Ritme: En equilibri, entre moviment i repòs.
  • Temps: Clara voluntat simbòlica malgrat que presenti una figura amb naturalitat. L'Àngel està somrient perquè era la manera de donar sentiments, expressivitat a les figures i dolçor. Els eixos de la mà volen també expressar dolçor i delicadesa.

Estil

Gòtic. En conjunt es presenten dues tendències de l'estil gòtic. A la Visitació es veu la recerca de la naturalitat basada en la tradició clàssica, mentre que a l'Anunciació volen expressar naturalitat amb els gestos. Aquestes dues tendències van coexistir en la tradició occidental.

Santa Maria del Mar

Breu descripció

Es tracta d'una basílica de planta de saló i d'estil gòtic català.

  • Elements de suport: El mur, els contraforts i pilars octogonals. Aquesta església, encara que sigui gòtica, no té arcbotants.
  • Elements suportats: Volta de creueria amb forma d'arc apuntat.
  • Espai interior: Es tracta d'una planta de saló amb una nau central més ampla i més alta que les laterals. La distribució dels pilars segueix una proporció molt exacta (13 m) formant uns quadrats perfectes, i les naus laterals són de 6,5 m cadascuna.
  • Espai exterior: Encara que hi hagi elements que accentuïn la verticalitat, predominen les línies horitzontals. Les torres acaben en forma de terrassa, no en punta, i l'alçada de la nau central no és massa elevada, és a dir, amb poca diferència amb les naus laterals. La façana està dividida en tres parts que es corresponen amb la nau central i les dues laterals. A la part central tenim la característica portada gòtica amb arcs apuntats, i també les arquivoltes amb arcs apuntats. A les parts laterals trobem uns grans finestrals amb vitralls i amb arcs apuntats. A nivell horitzontal, la façana es divideix amb dos pisos: el primer amb portalada i el segon la gran rosassa. A les laterals hi ha dues torres octogonals acabades amb terrassa.

En relació amb l'entorn

Està al barri de la Ribera i no destaca gaire quant a l'alçada amb els edificis del voltant.

Estil

Gòtic Català. Aquest es caracteritza pel fet que els edificis no són gaire alts, ja que utilitzen un tipus de proporció més semblant a l'arquitectura clàssica. Una altra característica és la torre acabada en forma de terrassa. Té una gran harmonia de proporció gràcies a l'exactitud matemàtica que existeix en la distribució dels pilars. Va ser una església dirigida pel mateix arquitecte i, per tant, té una gran puresa d'estil.

El Matrimoni Arnolfini

Breu descripció

Es tracta del retrat del matrimoni Arnolfini el dia del seu casament. Al retrat se li diu pintura de gènere.

  • Elements plàstics: Predomina el dibuix, és a dir, que els contorns estan molt delimitats i té una pinzellada molt detallada. Quant al color, utilitza colors vius i molt contrastats. Hi han colors molt càlids i freds d'una manera equilibrada. També hi ha una llum que banya tot el conjunt i que entra per la finestra.
  • Composició: És una composició tancada, ja que les línies principals del quadre es dirigeixen al centre. Els dos personatges segueixen dos eixos verticals i, a través de les mans, les línies convergeixen al centre. Hi ha una sensació de profunditat perquè hi ha perspectiva. En el primer pla està el gos, després la parella i al fons el mirall. Aquest també ajuda a la perspectiva i podem observar els dos d'esquena, i el pintor i l'oficial de la cerimònia. Les figures són molt detallistes, cosa que crea un gran realisme.
  • Ritme: Les figures estan en quietud i apareixen en una posició molt solemne, ja que estan celebrant el seu matrimoni. Malgrat l'aparença de quotidianitat té un gran simbolisme.
  • Temps: La pintura flamenca, en comptes de plasmar una figura ideal, volia representar la psicologia de la gent.

Estil

Gòtic Flamenc. Van Eyck va seguir el procediment dels germans Limbourg i, a l'igual que els artistes gòtics, buscava amuntegar tota una sèrie de detalls. Al segle XV, l'art flamenc estava vivint una revolució paral·lela a les innovacions italianes del quattrocento, se li diu el "Renaixement Nòrdic". En aquest estil, cal destacar la destresa i el domini de la tècnica.

Entradas relacionadas: