Art i Arquitectura Antiga: Grècia, Roma, Bizantí i Islam

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,53 KB

Estil General

Grècia

Escultura: Ideal de bellesa. Marbre, fusta, bronze. Màxima expressió i moviment. Temàtica mitològica i atletes.

Arquitectura: Arquitravada. Marbre, pedra, fusta. Decoració amb ordres de columnes. Harmonia amb l'entorn.

Roma

Escultura: Realisme. Identificar persones importants. Marbre, bronze. Temàtica de poder i caràcter.

Arquitectura: Arquitravada i voltada. Marbre, pedra, maó, ciment. Decoració interior. Obres monumentals d'enginyeria.

Bizantí

Arquitectura: Voltada. Pedra, maó, ciment, marbre, guix. Mosaics interiors.

Islam

Arquitectura: Voltada. Maó, guix, fusta, pedra. Decoració interior colorista i geomètrica.

Vocabulari

Temple Grec

Naos (o cel·la): Sala rectangular per a la representació del déu.

Pronaos: Vestíbul anterior.

Opistòdom: Sala per a ofrenes (no sempre present).

Peristil: Passadís de columnes que envolta el temple.

Crepidoma (o estereòbata): Base esglaonada del temple.

Classificació dels temples:

Segons el nombre de columnes: Dístil (2), Tetràstil (4), Hexàstil (6), Octàstil (8).

Segons la disposició de les columnes: In antis, Pròstil, Amfipròstil, Perípter (Monòpter o Dípter).

Laocoont i els seus fills

Fitxa Tècnica:

  • Títol: Laocoont i els seus fills
  • Autor: Escola de Rodes
  • Cronologia: Segle II aC
  • Tècnica: Talla de marbre (còpia d'original en bronze)
  • Mides: 2,42 m d'alçada
  • Estil: Grec hel·lenístic
  • Localització: Museus Vaticans, Roma

Lectura Formal: Grup escultòric exempt. Composició triangular, línies diagonals i corbes. Asimètrica. Musculatura tensa. Expressió de pathos. Policromat.

Interpretació Conceptual: Tema mitològic. Càstig de Laocoont i els seus fills.

August de Prima Porta

Fitxa Tècnica:

  • Títol: August de Prima Porta
  • Autor: Anònim
  • Cronologia: 20 aC (còpia del 14 aC)
  • Tècnica: Marbre tallat i lleugerament policromat
  • Mides: Més gran que la mida real
  • Tipus: Escultura exempta
  • Localització: Museus Vaticans

Lectura Formal: Figura dempeus, descalça. Contrapposto. Sensació de moviment. Pensada per ser vista de front. Autoritat.

Interpretació Conceptual: Representació de l'emperador August. Funció propagandística i de glorificació.

Partenó

Fitxa Tècnica:

  • Títol: Partenó o Temple d'Atena
  • Autors: Ictinos i Cal·lícrates (Fídies, escultures)
  • Cronologia: 447-432 aC
  • Funció: Religiosa
  • Estil: Clàssic grec
  • Ubicació: Acròpolis d'Atenes

Lectura Formal: Planta rectangular. Temple octàstil, perípter i monòpter. Ordre dòric. Sistema arquitrabat. Façana de marbre policromat.

Teatre d'Epidaure

Fitxa Tècnica:

  • Títol: Teatre d'Epidaure
  • Cronologia: Segle IV aC
  • Tipologia: Teatre
  • Localització: Epidaure, Grècia

Lectura Formal: Aprofita el desnivell del terreny. Planta semicircular. Sense coberta (excepte l'escenari). Il·luminació natural.

Mesquita de Còrdova

Fitxa Tècnica:

  • Títol: Mesquita Aljama
  • Autor: Anònim
  • Cronologia: Segles VIII-X
  • Tipologia: Mesquita
  • Localització: Còrdova

Lectura Formal: Planta basilical amb pati. Sala d'oracions (hàram). Alquibla i mihrab. Arcs de ferradura i polilobulats. Sistema de coberta voltada.

Santa Sofia

Fitxa Tècnica:

  • Títol: Santa Sofia
  • Autors: Antemi de Tral·les i Isidor de Milet
  • Cronologia: 532-537
  • Tipologia: Basílica amb cúpula
  • Localització: Istanbul, Turquia
  • Estil: Bizantí

Lectura Formal:

Planta rectangular amb cúpula central. Petxines i semicúpules. Interior amb mosaics daurats i marbres. Il·luminació mística.

Interpretació Conceptual:

Funció religiosa. Símbol de l'Imperi Bizantí. Transició entre cristianisme i islam.

Entradas relacionadas: