Arquitectura i Urbanisme Romà: Característiques, Exemples i Art
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,15 KB
Característiques de l'Arquitectura Romana
- Planificació Urbana: Els romans, grans enginyers, planificaven les ciutats abans de construir-les.
- Herència Etrusca: Ús de l'arc de mig punt, volta de canó, volta d'aresta i cúpula de mitja esfera. La cúpula del Panteó és un exemple destacat.
- Ordres Arquitectònics: A més del dòric, jònic i corinti, introdueixen l'ordre toscà (fust llis) i el compost (volutes i fulles d'acant).
- Materials: Ús de marbre, maó i argamassa (ciment), una innovació constructiva.
- Decoració: Entaulaments amb guirnaldes i brucanis, interiors de voltes i sostres amb cassetons.
Característiques de l'Urbanisme Romà
- Planta Hipodàmica: Ciutats construïdes en quadrícula.
- Carrers Principals: Cardo (Nord-Sud) i Decumanus (Est-Oest).
- Fòrum: Centre de la ciutat, on es trobaven els edificis més importants (basíliques, temples, arcs de triomf...).
Exemples de Ciutats Conservades i Recuperades
- Pompeia i Herculà (Nàpols)
- Mèrida (Espanya)
Panteó Romà: Divinitats i Classificació d'Edificis
- Zeus–Júpiter: Déu de l'Olimp
- Posidó–Neptú: Déu dels mars
- Hera–Juno: Deessa del matrimoni
- Hades–Plutó: Déu de l'inframon
- Hèstia–Vesta: Deessa de la llar
- Demèter–Ceres: Deessa de l'agricultura/fertilitat
- Ares–Mart: Déu de la guerra
- Hefest–Vulcà: Déu de la forja
- Apol·lo: Déu de la música i les arts
- Artemis–Diana: Deessa de la caça
- Atenea–Minerva: Deessa de la guerra, saviesa i teixit
- Hermes–Mercuri: Déu missatger
- Afrodita–Venus: Deessa de l'amor i la bellesa
Classificació dels Edificis: Domèstics, Religiosos, Civils, Commemoratius, Obres d'Enginyeria.
Edificis Domèstics
- Insula: Habitatges per a plebeus, pisos de lloguer.
- Domus: Cases privades per a famílies riques.
- Villae: Cases de camp, com la Vila Adriana de Tívoli.
Edificis Funeraris
- Columbaris: Ex. Columbari de Vigna Codini.
- Mausoleus: Ex. Mausoleu d'Adrià i d'August.
Teatres
- Teatre romà de Marcel (Roma), Leptis Magna, Aspendos.
Edificis Civils
Termes
- Caldarium (calent), Tepidarium (tebi), Frigidarium (fred).
- Termes de Caracal·la i de Dioclecià (Roma), Termes de Bath (Anglaterra).
Amfiteatres
- Lluita de gladiadors. Ex. Colosseu (Roma), amfiteatres de Verona i Pompeia.
Circs
- Ex. Circ Màxim (Roma).
Basíliques
- Edificis de múltiples usos: judicis, celebracions, mercat. Ex. Basílica de Maxenci.
Monuments Commemoratius
- Arcs de Triomf: D'un arc, tres arcs, quatre cares. Ex. Arc de Titus, Arc de Constantí, Arc de Septimi Sever, Arc d'Orange.
- Columnes: Ex. Columna Trajana.
Obres Públiques d'Enginyeria
- Aqüeductes: Aqüeducte de Segòvia, Aqüeducte dels Milagros (Mèrida), Aqüeducte de Tarragona.
- Embassaments: Ex. Embassament de Proserpina (Mèrida).
- Muralles: Ex. Muralles de Tàrraco.
- Calçades i Ponts: Camins plans amb infraestructura complexa.
- Xarxa de Clavegueram: Ex. Cloaca Màxima.
Característiques Generals de l'Escultura Romana
Forta influència grega, coneguda per còpies romanes d'originals grecs. Incorporació del retrat per herència etrusca i culte als avantpassats (imagines maiorum, màscares de cera). Escultura realista que busca captar la personalitat (retrat psicològic). Subordinada a l'arquitectura, decora edificis. Materials: marbre, bronze, pedra.
Temàtiques Escultòriques
Retrat (escultura exempta)
- Tallers romans produïen caps de substitució per a cossos prefabricats.
- Tipologies: dempeus, bust, eqüestre.
- Retrats d'emperadors i persones poderoses amb finalitat de propaganda política.
- Evolució del retrat: realista en època republicana, idealitzat amb la dinastia Júlio-Clàudia (August), realista amb la dinastia Flàvia, ús de barba i cabells arrissats amb els Antonins, hieratisme i pèrdua de cànons al s. III i baix imperi (Constantí).
Relleu Històric
Solia il·lustrar les grans gestes imperials.○ Tenien una finalitat propagandística○ S’usen arcs de triomf i columnes
commemoratives○ L’Ara Pacis Augustae mostra idealització de l’emperador, la seva família i dignataris○ Ex. Ara Pacis, Arc de Titus i columna trajana
Els sarcòfags els romans, per herència etrusca incineren els cossos○ Quan es comença a difondre el cristianisme,comencen a inhumar-los (enterrar)
○ Per això proliferen, a partir del s. III, els sarcòfags○ S’hi esculpia el retrat del difunt en mig de composicions recarregades ○ Es representaven escenes de caceres (venationes) o grans batalles ○ A partir de Constantí comencen a proliferar sarcòfags paleocristians (amb motius religiosos)
Panteó de Roma- C1→ És un edifici rodó (una rotonda) amb una
entrada en forma de pòrtic.- C2 → Té un pòrtic amb columnes a l’entrada i un
sostre triangular a sobre.- C3→ Murs gruixuts i una gran cúpula de formigó.- C4→ L’espai et convida a mirar cap al centre, on hi ha
l’òcul (forat al sostre).- C5→ Columnes elegants i marbre a l’interior.- C6 → Tot està ben equilibrat, transmet harmonia.- C7 → La millor vista és des del centre, mirant cap a
l’òcul.- C8–> L’interior està ben decorat; l’exterior és més
senzill.Colosseu RomàC1→ Forma ovalada, com un estadi.- C2 → Té quatre nivells, cadascun amb arcs i
columnes diferents.- C3→ Arcs de totxo i formigó.- C4→ La forma ovalada dirigeix l’atenció al centre, on
es feien els espectacles.- C5→ Columnes de diferents estils (dòric, jònic i
corinti).- C6 → És enorme, imponent.- C7 → Des de dins es veu tota l’estructura al voltant, i des de fora s’aprecia la seva alçada.
- C8–> Pedra calcària a fora, amb alguns detalls de marbre.August de Prima Porta- C1→ Escultura d’August (emperador romà) en postura
heroica, com si fes un discurs.- C2 → La posició del cos és equilibrada, amb un peu davant.- C3→: No hi ha una profunditat específica, és una escultura per veure des de tots els angles.- C4→ Té el braç aixecat com si parlés, amb una expressió tranquil·la.- C5→ Cos idealitzat, com els herois clàssics.- C6 → Fet de marbre.- C7 → La superfície és llisa i reflecteix la llum de manera suau.Columna de Trajà- C1→ Columna alta amb relleus que expliquen les
guerres de l’emperador Trajà. C2 → Les escenes estan en espiral al voltant de lacolumna.- C3→ Les escenes en relleu estan una rere l’altra en un camí que puja.- C4→ Les figures mostren acció i emoció.- C5→ Les figures estan allargades per adaptar-se a la forma de la columna.- C6 → Fet de marbre, amb relleu (figures que sobresurten). C7 → La llum ajuda a destacar els detalls; té acabats molt detallats.