Arquitectura i Urbanisme Romà: Característiques, Exemples i Art

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,15 KB

Característiques de l'Arquitectura Romana

  • Planificació Urbana: Els romans, grans enginyers, planificaven les ciutats abans de construir-les.
  • Herència Etrusca: Ús de l'arc de mig punt, volta de canó, volta d'aresta i cúpula de mitja esfera. La cúpula del Panteó és un exemple destacat.
  • Ordres Arquitectònics: A més del dòric, jònic i corinti, introdueixen l'ordre toscà (fust llis) i el compost (volutes i fulles d'acant).
  • Materials: Ús de marbre, maó i argamassa (ciment), una innovació constructiva.
  • Decoració: Entaulaments amb guirnaldes i brucanis, interiors de voltes i sostres amb cassetons.

Característiques de l'Urbanisme Romà

  • Planta Hipodàmica: Ciutats construïdes en quadrícula.
  • Carrers Principals: Cardo (Nord-Sud) i Decumanus (Est-Oest).
  • Fòrum: Centre de la ciutat, on es trobaven els edificis més importants (basíliques, temples, arcs de triomf...).

Exemples de Ciutats Conservades i Recuperades

  • Pompeia i Herculà (Nàpols)
  • Mèrida (Espanya)

Panteó Romà: Divinitats i Classificació d'Edificis

  • Zeus–Júpiter: Déu de l'Olimp
  • Posidó–Neptú: Déu dels mars
  • Hera–Juno: Deessa del matrimoni
  • Hades–Plutó: Déu de l'inframon
  • Hèstia–Vesta: Deessa de la llar
  • Demèter–Ceres: Deessa de l'agricultura/fertilitat
  • Ares–Mart: Déu de la guerra
  • Hefest–Vulcà: Déu de la forja
  • Apol·lo: Déu de la música i les arts
  • Artemis–Diana: Deessa de la caça
  • Atenea–Minerva: Deessa de la guerra, saviesa i teixit
  • Hermes–Mercuri: Déu missatger
  • Afrodita–Venus: Deessa de l'amor i la bellesa

Classificació dels Edificis: Domèstics, Religiosos, Civils, Commemoratius, Obres d'Enginyeria.

Edificis Domèstics

  • Insula: Habitatges per a plebeus, pisos de lloguer.
  • Domus: Cases privades per a famílies riques.
  • Villae: Cases de camp, com la Vila Adriana de Tívoli.

Edificis Funeraris

  • Columbaris: Ex. Columbari de Vigna Codini.
  • Mausoleus: Ex. Mausoleu d'Adrià i d'August.

Teatres

  • Teatre romà de Marcel (Roma), Leptis Magna, Aspendos.

Edificis Civils

Termes

  • Caldarium (calent), Tepidarium (tebi), Frigidarium (fred).
  • Termes de Caracal·la i de Dioclecià (Roma), Termes de Bath (Anglaterra).

Amfiteatres

  • Lluita de gladiadors. Ex. Colosseu (Roma), amfiteatres de Verona i Pompeia.

Circs

  • Ex. Circ Màxim (Roma).

Basíliques

  • Edificis de múltiples usos: judicis, celebracions, mercat. Ex. Basílica de Maxenci.

Monuments Commemoratius

  • Arcs de Triomf: D'un arc, tres arcs, quatre cares. Ex. Arc de Titus, Arc de Constantí, Arc de Septimi Sever, Arc d'Orange.
  • Columnes: Ex. Columna Trajana.

Obres Públiques d'Enginyeria

  • Aqüeductes: Aqüeducte de Segòvia, Aqüeducte dels Milagros (Mèrida), Aqüeducte de Tarragona.
  • Embassaments: Ex. Embassament de Proserpina (Mèrida).
  • Muralles: Ex. Muralles de Tàrraco.
  • Calçades i Ponts: Camins plans amb infraestructura complexa.
  • Xarxa de Clavegueram: Ex. Cloaca Màxima.

Característiques Generals de l'Escultura Romana

Forta influència grega, coneguda per còpies romanes d'originals grecs. Incorporació del retrat per herència etrusca i culte als avantpassats (imagines maiorum, màscares de cera). Escultura realista que busca captar la personalitat (retrat psicològic). Subordinada a l'arquitectura, decora edificis. Materials: marbre, bronze, pedra.

Temàtiques Escultòriques

Retrat (escultura exempta)

  • Tallers romans produïen caps de substitució per a cossos prefabricats.
  • Tipologies: dempeus, bust, eqüestre.
  • Retrats d'emperadors i persones poderoses amb finalitat de propaganda política.
  • Evolució del retrat: realista en època republicana, idealitzat amb la dinastia Júlio-Clàudia (August), realista amb la dinastia Flàvia, ús de barba i cabells arrissats amb els Antonins, hieratisme i pèrdua de cànons al s. III i baix imperi (Constantí).

Relleu Històric

Solia il·lustrar les grans gestes imperials.○ Tenien una finalitat propagandística○ S’usen arcs de triomf i columnes
commemoratives○ L’Ara Pacis Augustae mostra idealització de l’emperador, la seva família i dignataris○ Ex. Ara Pacis, Arc de Titus i columna trajana

Els sarcòfags els romans, per herència etrusca incineren els cossos○ Quan es comença a difondre el cristianisme,comencen a inhumar-los (enterrar)
○ Per això proliferen, a partir del s. III, els sarcòfags○ S’hi esculpia el retrat del difunt en mig de composicions recarregades ○ Es representaven escenes de caceres (venationes) o grans batalles ○ A partir de Constantí comencen a proliferar sarcòfags paleocristians (amb motius religiosos)


Panteó de Roma- C1→ És un edifici rodó (una rotonda) amb una
entrada en forma de pòrtic.- C2 → Té un pòrtic amb columnes a l’entrada i un
sostre triangular a sobre.- C3→ Murs gruixuts i una gran cúpula de formigó.- C4→ L’espai et convida a mirar cap al centre, on hi ha
l’òcul (forat al sostre).- C5→ Columnes elegants i marbre a l’interior.- C6 → Tot està ben equilibrat, transmet harmonia.- C7 → La millor vista és des del centre, mirant cap a
l’òcul.- C8–> L’interior està ben decorat; l’exterior és més
senzill.Colosseu RomàC1→ Forma ovalada, com un estadi.- C2 → Té quatre nivells, cadascun amb arcs i
columnes diferents.- C3→ Arcs de totxo i formigó.- C4→ La forma ovalada dirigeix l’atenció al centre, on
es feien els espectacles.- C5→ Columnes de diferents estils (dòric, jònic i
corinti).- C6 → És enorme, imponent.- C7 → Des de dins es veu tota l’estructura al voltant, i des de fora s’aprecia la seva alçada.
- C8–> Pedra calcària a fora, amb alguns detalls de marbre.August de Prima Porta- C1→ Escultura d’August (emperador romà) en postura
heroica, com si fes un discurs.- C2 → La posició del cos és equilibrada, amb un peu davant.- C3→: No hi ha una profunditat específica, és una escultura per veure des de tots els angles.- C4→ Té el braç aixecat com si parlés, amb una expressió tranquil·la.- C5→ Cos idealitzat, com els herois clàssics.- C6 → Fet de marbre.- C7 → La superfície és llisa i reflecteix la llum de manera suau.Columna de Trajà- C1→ Columna alta amb relleus que expliquen les
guerres de l’emperador Trajà. C2 → Les escenes estan en espiral al voltant de lacolumna.- C3→ Les escenes en relleu estan una rere l’altra en un camí  que puja.- C4→ Les figures mostren acció i emoció.- C5→ Les figures estan allargades per adaptar-se a la forma de la columna.- C6 → Fet de marbre, amb relleu (figures que sobresurten). C7 → La llum ajuda a destacar els detalls; té acabats molt detallats.

Entradas relacionadas: