Arquitectura i Art a l'Antiga Grècia: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,31 KB
Urbanisme i Edificis
- Acròpolis (Zona alta i fortificada. Contenia els edificis de caràcter sagrat).
- Àgora (Plaça pública on es feien les celebracions públiques, assemblees, mercats, etc.).
- Temple (Eren la llar dels déus als quals estaven dedicats).
- Teatre (S'hi representaven les tragèdies i les comèdies).
- Estoa (Porxo o galeria amb columnes, sovint coberta, que servia com a espai públic per a reunions, passeigs i comerç).
- Palestra (Espai o edifici dedicat a l'entrenament físic, especialment de lluita i exercicis gimnàstics, que formava part dels gimnasos).
- Estadi (Recinte allargat i descobert destinat a competicions atlètiques).
Basament o Plataforma
- Estilòbata (Plataforma sobre la qual s'aixeca directament la columna).
- Estereòbata (Sòcol o pedestal sobre el qual s'aixeca l'edifici).
Elements del Capitell
- Capitell (Element superior d'una columna, situat entre el fust i l'arquitrau, que sovint és decorat i determina l'estil de l'ordre arquitectònic: dòric, jònic, corinti).
- Collarí (Peça que separa el fust del capitell).
- Equí (Peça del capitell que permet la transició d'una secció circular a una forma quadrada).
- Àbac (Peça superior del capitell sobre la qual descansa l'arquitrau).
Elements de la Columna
- Fust (Part central i allargada d'una columna, situada entre la base i el capitell).
- Tambor (Cada una de les seccions o blocs que componen el fust d'una columna. Els tambors són habitualment cilíndrics).
- Èntasi (Bombament suau creat al centre del fust de les columnes).
- Cariàtide (Escultura que representa una figura femenina que serveix de suport arquitectònic, substituint una columna o una pilastra).
Entaulament
- Arquitrau (Element horitzontal que descansa sobre les columnes i forma la part inferior d'un entaulament).
- Fris (Forma part de l'entaulament, entre l'arquitrau i el cornis. Format per mètopes, espais quadrats amb relleus, i tríglifs, plaques amb tres estries verticals alternades).
- Cornisa (Element arquitectònic que forma la part superior d'un edifici, situat per sobre del fris i que sol projectar-se cap a l'exterior).
- Frontó (Element arquitectònic triangular situat a la part superior d'un edifici, entre les dues pendents del sostre (teulada) i per sobre de la cornisa).
- Acroteri (Element decoratiu situat a la part superior d'un frontó, que es col·loca als extrems i, ocasionalment, al centre).
- Gàrgola (Element arquitectònic decoratiu que s'utilitza per canalitzar l'aigua de pluja lluny de les parets d'un edifici).
- Timpà (Espai triangular situat dins d'un frontó, delimitat per les dues costeres del sostre i la línia horitzontal que forma la cornisa).
- Tríglif (Element decoratiu que forma part del fris dòric, caracteritzat per tres canalitzacions verticals que alternen amb les metopes).
- Mètopa (Panell rectangular que forma part del fris dòric, situat entre dos tríglifs. Les metopes poden ser decorades amb relleus, escultures o ser completament llises).
Temple
- Pronaos (Una entrada que dona accés al lloc sagrat del temple).
- Naos o cel·la (Espai sagrat a l'interior del qual hi havia la imatge escultòrica de la divinitat).
- Opistòdom (Una cambra o nau posterior adossada a l'altre extrem de la naos, però incomunicada amb ella, en la qual se solia guardar el tresor del temple).
- Peristil (Espai o pati envoltat de columnes, habitualment situat a l'interior o en la part exterior d'un edifici).
- Temple pròstil (Quan només n'hi ha en un dels pòrtics).
- Temple amfipròstil (Quan només té columnes a les dues façanes del temple).
- In antis (Quan les columnes, que en aquest cas reben el nom d'antis, estan ubicades entre la prolongació dels murs que acullen el pòrtic).
- Perípter (Aquells que tenen el perímetre envoltat de columnes).
- Dístil, Tetràstil, Hexàstil, Octàstil, i Decàstil (Nombre de columnes: dístil, de dues; tetràstil, de quatre; hexàstil, de sis; octàstil, de vuit, o decàstil, de deu).
- Thólos (Temples de planta circular).
Teatre
- Càvea (Desnivell per disposar-hi les grades en forma semicircular).
- Orquestra (Destinada al cor, és un espai central circular situat entre les grades i el prosceni).
- Escena (És l'estructura situada darrere de l'escenari on es desenvolupen les accions de la representació).
- Prosceni (Espai situat davant de l'escena en un teatre grec, que servia com a zona de representació per als actors. El prosceni es trobava entre l'escena i l'audiència).
Escultura i Mosaic
- Koúroi (Figures masculines que representen atletes nus o herois).
- Kórai (Figures femenines que representen dones vestides que es creu que eren sacerdotesses o dames oferents).
- Hieratisme (Formes molt rígides, amb els braços enganxats al cos, les mans tancades, i la mirada al front).
- Cànon (Conjunt de proporcions ideals que els escultors utilitzaven per crear figures humanes harmonioses i equilibrades).
- Contrapposto (Dinamisme contingut, paraula italiana que defineix la posició més natural i equilibrada d'una figura en repòs).
- Corba praxiteliana (Lleugera arcuació de l'escultura en forma de "S" invertida).
- Draps mullats (Tècnica artística en l'escultura grega que representa robes ajustades al cos humà, simulant que estan mullades).
- Amazonomàquia (Tema iconogràfic que representa les batalles entre els guerrers grecs i les amazones).
- Centauromàquia (Tema artístic que representa les batalles entre els centaures i els grecs).
- Gigantomàquia (Tema mitològic i artístic que representa la batalla entre els déus de l'Olimp i els gegants).
- Cera perduda (Tècnica de fundició de metall per crear escultures de bronze. Consisteix a modelar una figura en cera, que es cobreix amb una capa de fang. Després, la cera s'escalfa, es fon i es retira, deixant un motlle buit on es fon el metall).
- Opus tesselatum (Mosaic de tessel·les format per petites peces de pedra de diferents colors tallades amb més o menys regularitat).
- Opus vermiculatum (Mosaic fet amb tessel·les diminutes, amb les quals es podia aconseguir un resultat visual molt proper a la pintura).