Aprenentatge Motor: Estratègies, Estils i Avaluació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,9 KB
Estratègies i Estils d'Ensenyament en l'Aprenentatge Motor
Acondicionament del Medi
Tipus 1: Objectiu no especificat, operacions especificades.
Tipus 2: Objectiu i operacions especificades.
Característiques de les Tasques
- Ajustades a l'objectiu didàctic.
- Significatives (que aportin).
- Permetin diferents ritmes d'aprenentatge.
- Segueixin una progressió.
- Partin del que l'alumne sap.
Classificació de les Estratègies
Plantejament de Tasques
1. Complexitat: Tasques més i menys senzilles.
2. Alta o Baixa Organització:
- Alta: Execució estructurada segons la seqüència.
- Baixa: Execució estructurada, seqüència variable (esports d'equip).
Tipus d'Estratègies en la Pràctica
Estratègia Global vs. Estratègia Analítica
- Estratègies apropiades:
- Tasques complexes i d'alta organització: estratègies analítiques.
- Tasques simples i de baixa organització: estratègies globals.
Analítica Pura: Tasca dividida en parts. Execució comença per la part més important i es practica cada component aïlladament. Exemple: Golf.
Analítica Seqüencial: Tasca dividida en parts. Execució seqüencial: A, B, C, D, A+B+C+D.
Analítica Progressiva: Tasca dividida en parts. Execució progressiva: A, A+B, A+B+C, A+B+C+D, A+B+C+D+E. Exemple: Salt de perxa.
Global amb Modificació de la Situació Real: Execució de la tasca amb condicions modificades per facilitar-la. Exemple: Badminton amb xarxa baixa.
Global amb Polaritat de l'Atenció: Execució de la tasca completa, però amb atenció en un aspecte concret. Exemple: Tombarella endavant, fixar-se en el coll.
Global Pura: Execució de la tasca completa.
Didàctica Tradicional
Comandament directe, caràcter analític, ordre. Desplaçament i canvi interaccional professor-alumne.
Classificació de l'Enfocament Instruccional
A. Instrucció Directa (Reproducció de Models):
- Existència d'una solució de rendiment definitiva.
- Comunicació de la solució per part del professor.
- Aplicació a l'ensenyament d'habilitats esportives específiques.
- Èmfasi en el resultat.
B. Ensenyament mitjançant la Recerca i el Descobriment:
- Adaptació de la conducta motriu a les circumstàncies.
- Flexibilitat en les respostes i presa de decisions.
- Capacitat de decisió per part de l'alumne.
- Èmfasi en el procés.
Estils d'Ensenyament (Muska Mosston, 1993)
Estil A. Comandament Directe: Resposta immediata, execució precisa i sincronitzada. Exemples: Dansa, aeròbic, gimnàstica.
Estil B. Assignació de Tasques: Temps per a cada alumne, feedback individual, tasques segons model. Exemples: Posició de sortida en cursa, alpeig de tennis, salt mortal.
Estil C. Ensenyament Recíproc: Feedback immediat del company, criteris d'execució i feedback, desenvolupament d'habilitats socials. Exemples: Badminton, roda.
Estil D. Autocorrecció: Feedback a un mateix, identificació de limitacions i èxits. Exemple: Jocs de punteria.
Estil E. Inclusió: Mateixa tasca amb diferents graus de dificultat. Alumne decideix el nivell.
Estil F. Descobriment Guiat: Professor guia l'alumne cap a un objectiu predeterminat. Alumne participa en la recerca de solucions.
Estil G. Resolució de Problemes: Diferents respostes a una pregunta. Alumne considera el problema de forma individual i troba solucions. Exemples: Activitats i esports variats.
Estil H. Disseny de Programes Individuals: Alumne dissenya la pregunta o problema. Basat en les capacitats de l'alumne. Requereix experiència prèvia amb altres estils.
Estil I. Alumnes Iniciats: Alumne decideix el tema i les solucions, preparació, execució i avaluació. Similar a l'estil H.
Estil J. Autoensenyament: Alumne pren totes les decisions. Formació autodidacta.
Estils de Reproducció: A, B, C, D, E.
Estils de Producció: F, G, H, I, J.
Microensenyament (Sánchez Bañuelos, 1990)
Subgrups de 8-12 alumnes per a una millor atenció en grups nombrosos.
Grups de Nivell
Divisió de la classe en subgrups homogenis segons el nivell. Assignació de tasques adequades a cada nivell.
Agrupaments
Treball en grup més productiu que el treball individual. Aprenentatge en un marc social.
Agrupament Homogeni: Tot el grup fa el mateix.
Agrupament Homogeni amb Grups Diferenciats: Subgrups amb activitats diferents segons el nivell.
Agrupament Homogeni amb Treball Individualitzat: Cada alumne segueix el seu ritme amb material individualitzat.
Agrupament Flexible Parcial: Agrupament homogeni en algunes activitats i per nivells en altres.
Agrupament Flexible Total: Distribució dels alumnes en diferents grups segons el nivell en totes les activitats.
Aprenentatge Motor
Conjunt de processos associats a la pràctica o experiència que provoquen canvis permanents en el comportament.
Canvis (J. Riera):
- Neuronals: Connexions sinàptiques i circuits nerviosos.
- Perceptius i Motors: Canvis mecànics de percepció i execució.
- Personals: Estat d'ànim, noves situacions.
- Relacions amb l'Entorn: Noves relacions, inestables i amb demanda d'atenció.
Procés sense fi i de caràcter positiu. Aprenentatge personal, influència d'altres subjectes. S'aprèn a aprendre, les situacions ajuden a aprendre.
Fases de l'Aprenentatge Motor:
A. Fase Cognitiva (Inicial): Adaptació al perfil inicial de l'alumne, tasques adequades. Executions lentes i sense èxit. Informació clara i concisa.
B. Fase Associativa (Intermèdia): Augment de la capacitat de percepció i processament. Millora la programació i anticipació del moviment. Automatisació dels gestos.
C. Fase Autònoma (Final): Habilitat en entorns variables. Determinació dels elements importants per actuar de manera efectiva.
Recorda:
- Fase Cognitiva: Idea clara de l'objectiu.
- Fase Associativa: Fixació/diversificació.
- Fase Autònoma: Control i automatització.
No hi ha aprenentatge sense inquietud. Per aprendre, cal enfrontar-se a allò que es fa.
Tipus de Transferència
Transferència Positiva: Informació entre activitats millora el rendiment.
Transferència Negativa: Informació entre activitats disminueix el rendiment.
Transferència Proactiva: Aprenentatge consolidat afecta un de nou.
Transferència Retroactiva: Nou aprenentatge afecta altres ja efectuats.
Transferència Vertical: Aprenentatge anterior facilita un de nou de major complexitat.
Transferència Lateral: Aprenentatge anterior facilita un de nou de similar dificultat.
Factors de la Situació d'Ensenyament-Aprenentatge
- Informació clara i fàcil de comprendre.
- No sobrecarregar amb massa informació.
- Opinions contradictòries sobre la utilitat de la demostració.
Avaluació
Comparació entre els objectius i els resultats obtinguts.
Tipus d'Avaluació:
Tradicional: Èmfasi en el resultat i el rendiment. Tests de rendiment físic, motor i d'execució tècnica.
Actual: Observació del procés d'aprenentatge. Prioritat a les intencions educatives. Perspectiva de nous continguts.
Fases de l'Avaluació:
- Recollir informació.
- Anàlisi de les dades i valoració dels resultats.
- Prendre una decisió.
Característiques de l'Avaluació:
- Contínua.
- Global.
- Diversificada.
- Coherent.
- Concreta.
- Participativa.
Comunicació
Canals de Comunicació:
- Visual: Demostració, simulació, mitjans visuals.
- Auditiu: Descripció, explicació, sons d'ajuda.
- Tàctil-Kinestèsic: Guies.
Definició i Tipus de Comunicació:
Intercanvi de significat entre persones. Transmissió i percepció de missatges.
Comunicació Verbal i No Verbal.
Comunicació No Verbal:
Postures, distàncies, gestos, expressions facials, forma de moure's, forma de mirar.
Tècniques de Comunicació Eficaç:
- Escolta activa.
- No acumular emocions negatives.
- No parlar del passat.
- Evitar generalitzacions.
- Escollir el moment i lloc adequat.
- Cuidar la comunicació verbal.
Tècniques de Comunicació Verbal:
- Bona gesticulació.
- Confiança.
- Ordre en les explicacions.
- Elements de suport.
- Llenguatge clar.
- Creença en el que es diu.
- Animació i motivació.
- Èmfasi en les frases importants.
Professor Competent
- Anima i motiva.
- Adaptació a les capacitats dels alumnes.
- Implicació al centre.
- Il·lusió i compromís.
- Gestió i exigència.
- Educació en actituds i valors.