Aprenentatge: Conceptes, Tipus, Processament i Motivació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,98 KB
Aprenentatge: Una Tasca Permanent
Vivim en una societat en què aprendre és una tasca permanent. Les persones i els organismes hem d'aprendre.
Tots som professors de nosaltres mateixos, col·laboradors i subordinadors.
Concepte d'aprenentatge: Act inicial → Memòria → Act final. Experiència → Acció → Reflexió.
Tipus d'aprenentatge:
- Producte: aprenentatge significatiu / aprenentatge memorístic
- Procés: Aprenentatge per recepció / per descobriment guiat / descobriment autònom
Processament de la informació: 1: registre sensorial. 2: Organització: memòria a curt termini. 3: Guardar la informació: Memòria permanent.
Tres moments clau:
- 1. Recepció activa: informació ben estructurada i motivació.
- 2. Saber manejar la informació: Relacionar-la amb el que l'alumne sap. Dosificació de la informació / estructuració i seqüenciació dels continguts / passar a primer pla antics coneixements / ensenyament dels prerequisits / estratègies d'ensenyament per facilitar les connexions adequades.
- 3. Integració de la nova informació en la memòria a llarg termini: reestructuració d'esquemes mentals / síntesi periòdiques / pràctica d'aplicació dels conceptes.
Condicions per a l'aprenentatge: Poder / voler / saber (estratègies).
Poder: La intel·ligència (lingüística, matemàtica, espacial, cinètico-corporal, musical, intrapersonal, interpersonal). Ments: (disciplinada, sintètica, creativa, respectuosa, ètica).
Voler: (la motivació) és un conjunt de variables que activen la conducta i l'orientació en un determinat sentit per poder aconseguir un objectiu.
Concepte de motivació: Estudiar la motivació consisteix a analitzar quins són els factors que fan que les persones facin determinades accions dirigides a aconseguir els objectius.
Tipus de motivació:
- Motivació relacionada amb la tasca o motivació intrínseca.
- Motivació relacionada amb el jo i amb l'autoestima.
- Motivació centrada en la valoració social (motivació d'afiliació).
- Motivació que apunta a l'assoliment de recompenses externes.
TEORIA DE LES NECESSITATS DE MASLOW Quan queden satisfetes les necessitats d'un determinat nivell, la persona se sent motivada per satisfer-ne altres de superiors.
Seguretat/supervivència → Autoestima/pertinença → Apreciació/assoliment intel·lectual → Autorealització
Teoria de l'assoliment: Totes les persones tenen la necessitat de l'assoliment, d'aconseguir una determinada meta com la de no fracassar.
Els alumnes que es veuen més motivats per la necessitat de l'assoliment:
- Seleccionen problemes que plantegen reptes moderats.
- S'esforcen molt de temps en els problemes difícils.
- Baixen la seva motivació si aconsegueixen l'èxit amb massa facilitat.
- Responen millor davant de tasques que impliquen majors reptes.
- Solen aconseguir millors qualificacions que altres de coeficients intel·lectuals semblants.
Els alumnes que es motiven fàcilment per la necessitat d'evitar el fracàs:
- Escullen problemes fàcils o irracionalment difícils.
- Es desanimen pels errors i s'estimulen pels èxits.
- Prefereixen com a companys de feina els que es mostren amistosos.
- Responen millor davant de tasques que presenten reptes reduïts i davant un aprenentatge fraccionat en petites etapes.