Aprenentatge Actiu: Disseny Mobile, Gimcana i HelloMath
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,81 KB
Mobile History Map
1. Piràmide de Maslow: Piràmide de les necessitats humanes. Les necessitats bàsiques com l'alimentació i l'aigua ocupen la base, i és només quan aquestes estan cobertes que la persona pot aspirar a satisfer altres necessitats com la seguretat, l'amor, la pertinença a un grup social, el coneixement, la bellesa i, finalment, l'autorealització, que és l'optimització de les capacitats personals i, per tant, arribar a aquests processos cognitius.
2. Atenció i Percepció: Per dur a terme aquesta activitat l'alumnat haurà d'utilitzar dos tipus d'atenció: l'atenció selectiva i l'atenció sostinguda. La selectiva podria donar-se en el moment on recullen informació sobre els punts d'interès històric. Mentre que la sostinguda es podria donar en interioritzar l'ús de les tecnologies de geolocalització.
3. Memòria: Es fa ús tant de la memòria de treball, per gestionar la informació sobre el patrimoni que estan explorant, com de la memòria a llarg termini, per retenir els coneixements sobre la història i la cultura local.
4. Pensament Crític i Resolució de Problemes: Els estudiants han d'analitzar i sintetitzar informació històrica, seleccionar dades rellevants i crear descripcions significatives per als punts geolocalitzats. A més, han de resoldre problemes tècnics i organitzatius en treballar amb la tecnologia. Per tant, per resoldre problemes, ens hem de fer preguntes, ja que el llenguatge és l'eina del pensament, i, per tant, el paper dels docents com a guia és clau.
5. Creativitat i Habilitats de Narrativa: L'activitat implica una component creativa en la manera com expliquen la història de cada lloc, desenvolupant habilitats per a la narració i presentació de la informació de forma atractiva.
6. Habilitats Socials i de Col·laboració: El projecte fomenta el treball en equip, ja que els alumnes col·laboren per recollir dades, crear continguts i planificar la presentació conjunta de la informació.
7. Teoria de la Bastida: Tracta de la distància entre allò que un alumne pot resoldre per si sol i allò que podria realitzar amb ajuda d'un professor, arribant eventualment al nivell de desenvolupament potencial. La informació que presenta el professor a l'alumne ha de ser engrescadora, ha de presentar-se en forma de repte cap a l'alumne i ha d'estar preparada, doncs cal saber què presentar i quan presentar-ho de manera que sigui plenament comprensible i ajudi veritablement a la creació de coneixement. El fet d'utilitzar una aplicació per explicar als alumnes la història i la cultura de Catalunya és un mètode innovador que motivarà molt més als alumnes i en el qual podran participar activament realitzant les seves recerques.
Disseny Mobile
1. Aprenentatge Actiu i Contextualitzat: Treballar amb el patrimoni local ajuda els alumnes a entendre la relació entre la seva comunitat i la història, connectant el que aprenen amb experiències reals i significatives. Això facilita un aprenentatge profund i durador.
2. Desenvolupament de Competències Digitals: L'ús de tecnologies mòbils per a la geolocalització i la creació de continguts fomenta l'alfabetització digital, una competència essencial en el segle XXI.
3. Millora de les Habilitats de Comunicació: El procés de crear narratives comprensibles i atractives sobre els punts d'interès ajuda els estudiants a millorar les seves habilitats de comunicació escrita i oral.
4. Foment del Pensament Crític i Reflexiu: En seleccionar i analitzar informació rellevant, els alumnes aprenen a pensar de manera crítica, avaluant la importància històrica i cultural dels llocs que exploren.
5. Col·laboració i Treball en Equip: Les activitats promouen el treball col·laboratiu, on els estudiants han de distribuir-se tasques, compartir idees i ajudar-se mútuament per aconseguir un objectiu comú, desenvolupant així habilitats socials i de lideratge.
Disseny Gimcana
El disseny didàctic d'aquestes activitats fomenta un aprenentatge actiu i significatiu, on la manipulació de materials i l'experimentació són claus per consolidar conceptes abstractes. Les activitats pràctiques, com la mesura de longituds o volums, proporcionen una comprensió tangible dels conceptes matemàtics, facilitant que els estudiants desenvolupin habilitats de raonament i capacitat de resolució de problemes. A més, el fet de treballar en grup o col·laborativament reforça habilitats socials i la comunicació, mentre que el repte de fer estimacions i verificar-les amb instruments fomenta l'autonomia i l'aprenentatge per descoberta. Així, aquest tipus de disseny didàctic no només afavoreix l'aprenentatge dels continguts matemàtics, sinó també el desenvolupament de la capacitat crítica i la curiositat científica. Aquest enfocament promou una experiència d'aprenentatge completa, que involucra l'experimentació, la reflexió, i la capacitat d'adaptar-se davant reptes cognitius i lògics nous.
Gimcana
Piràmide de Maslow: Piràmide de les necessitats humanes. Les necessitats bàsiques com l'alimentació i l'aigua ocupen la base, i és només quan aquestes estan cobertes que la persona pot aspirar a satisfer altres necessitats com la seguretat, l'amor, la pertinença a un grup social, el coneixement, la bellesa i, finalment, l'autorealització, que és l'optimització de les capacitats personals i, per tant, arribar a aquests processos cognitius.
Atenció i percepció: Els infants han d'observar i identificar adequadament els objectes i materials per estimar i mesurar les seves dimensions. Els alumnes treballen l'atenció selectiva i l'atenció sostinguda. L'atenció selectiva la treballen quan el professorat els dona les indicacions del que han de fer i com. L'atenció sostinguda la treballen en els moments que han de realitzar les mesures corresponents a cada activitat, ja que han d'estar atents i actius durant una estona prolongada.
Memòria de treball: Utilitzen la memòria de treball per gestionar la informació rebuda en temps real, és a dir, quan el professorat explica la tasca que hauran de fer, i la memòria a llarg termini per emmagatzemar coneixements com calcular i recordar les estimacions i mesures, així com per aplicar els procediments matemàtics adequats, com les operacions de suma o resta.
Resolució de Problemes (Galperin): Els participants han de prendre decisions i corregir errors, com per exemple ajustar la seva estratègia de mesura si la primera no ha estat encertada. El llenguatge és una eina fonamental per resoldre, ja que el llenguatge és l'eina del pensament, i el professorat juga un paper clau guiant els alumnes en el que han de fer pas per pas. A més a més, també podem veure un dels nivells que l'alumnat ha d'assolir per tal d'arribar a l'objectiu de l'activitat, en aquest cas parlem del nivell material: es basa en la manipulació d'objectes físics o models visuals, promovent un “pensament operatiu”.
Desenvolupament Multidimensional (Wallon): En el desenvolupament multidimensional, la psicomotricitat s'entén com una integració de l'afectivitat, la intel·ligència i el moviment corporal. A l'hora de prendre les mesures corresponents, l'alumnat s'ha de moure pels diferents espais de l'escola i l'aula. També treballen la motricitat gruixuda i la fina a l'hora d'agafar els objectes.
Teoria de la Bastida: Tracta de la distància entre allò que un alumne pot resoldre per si sol i allò que podria realitzar amb ajuda d'un professor, arribant eventualment al nivell de desenvolupament potencial. La informació que presenta el professor a l'alumne ha de ser engrescadora, ha de presentar-se en forma de repte cap a l'alumne i ha d'estar preparada, doncs cal saber què presentar i quan presentar-ho de manera que sigui plenament comprensible i ajudi veritablement a la creació de coneixement.
HelloMath
Piràmide de Maslow: Piràmide de les necessitats humanes. Les necessitats bàsiques com l'alimentació i l'aigua ocupen la base, i és només quan aquestes estan cobertes que la persona pot aspirar a satisfer altres necessitats com la seguretat, l'amor, la pertinença a un grup social, el coneixement, la bellesa i, finalment, l'autorealització, que és l'optimització de les capacitats personals i, per tant, arribar a aquests processos cognitius.
Atenció i percepció: Els alumnes treballen l'atenció selectiva i l'atenció sostinguda. L'atenció selectiva la treballen quan la professora els explica els diferents mecanismes per entendre els algoritmes i l'atenció sostinguda la treballen en els moments que han de posar en pràctica allò que han après, ja que han d'estar atents i actius durant una estona prolongada.
Memòria de treball: Utilitzen la memòria de treball per gestionar la informació rebuda en temps real, és a dir, quan el professorat explica la tasca que hauran de fer, i la memòria a llarg termini per emmagatzemar coneixements com el funcionament dels algoritmes.
Pensament crític i resolució de problemes: Quan els estudiants analitzen l'eficàcia d'un algoritme en diferents escenaris, posen en pràctica el seu pensament crític, avaluant les conseqüències de l'ús dels algoritmes i les dades en la vida real. Els alumnes utilitzen algoritmes per resoldre problemes específics, com calcular el millor camí o fer prediccions basades en dades, la qual cosa fomenta la seva capacitat per afrontar situacions complexes. El llenguatge en aquests moments és clau, ja que l'alumnat s'ha de fer preguntes mitjançant el llenguatge, ja que és l'eina clau del pensament.
Teoria de les Bastides: Tracta de la distància entre allò que un alumne pot resoldre per si sol i allò que podria realitzar amb ajuda d'un professor, arribant eventualment al nivell de desenvolupament potencial. La informació que presenta el professor a l'alumne ha de ser engrescadora, ha de presentar-se en forma de repte cap a l'alumne i ha d'estar preparada, doncs cal saber què presentar i quan presentar-ho de manera que sigui plenament comprensible i ajudi veritablement a la creació de coneixement. La mestra els explica els algoritmes d'una manera molt més visual i entretinguda gràcies a les llaminadures. Aquest concepte motiva més als alumnes i els ajuda a entendre molt millor la teoria.
Disseny HelloMath
1. Foment del pensament computacional: Les activitats de creació i manipulació d'algoritmes ajuden els alumnes a desenvolupar habilitats de pensament computacional. Aquestes habilitats no només són essencials per a la informàtica, sinó també per a la resolució de problemes en altres àrees, com les matemàtiques i les ciències socials.
2. Reforç de la competència matemàtica: Aplicar algoritmes en contextos pràctics reforça les competències matemàtiques dels estudiants, com la comprensió de les seqüències, la lògica i les operacions matemàtiques bàsiques.
3. Desenvolupament de la col·laboració i comunicació: Moltes d'aquestes activitats impliquen treball en equip, fomentant que els estudiants discuteixin i comparteixin solucions, la qual cosa millora les seves habilitats comunicatives i de treball en grup.
4. Connexió interdisciplinària: Les activitats ajuden a establir connexions entre diverses àrees del coneixement, com la matemàtica, la tecnologia i la informàtica, fent que els estudiants vegin com aquests camps interactuen en situacions pràctiques i en la vida quotidiana.