Anàlisi d'obres d'art: Eros i Psique, El Jurament dels Horacis, Els afusellaments del 3 de maig i La Llibertat guiant al poble
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,85 KB
Eros i Psique
1. Documentació general
Títol:
Eros i Psique
Autor:
Canova
Cronologia:
1787-1793
Context històric i cultural:
És l'època prèvia a la Revolució Francesa i la fi de l'Antic Règim. També és el moment de la independència dels Estats Units i l'inici del regnat de Carles IV a Espanya.
Estil:
Neoclassicisme
Lloc:
Louvre
Materials:
Marbre
Tècnica:
Talla
Formes:
Exemptes
Tipologia:
Cromatisme:
Monocroma
Breu aproximació:
1824
2. Anàlisi formal
Composició:
L'obra és centrípeta, crea un gran contrast entre el buit i el material i la llum i l'ombra. La composició fa forma d'espiral.
Ritme:
Les figures tracten d'abraçar-se i els caps queden emmarcats entre els braços. Les cames i les ales fan una X. El cos de la jove fa una diagonal.
Temps:
Mostra equilibri entre moviment i repòs.
Estil:
Rostres hieràtics. Estil neoclàssic.
Eros i Psique
3. Interpretació
Contingut i significat:
L'obra representa una noia molt bella de la qual es trobava enamorat el déu Eros. Cada nit Eros s'ajeia en el llit de Psique i ella una nit quan el veu s'espanta i li llença cera d'espelma. Acorralada, va a l'oracle de Venus i aquesta li dóna tres mandats. Fent l'últim mandat s'adorm quan destapava el càntir que li havia de donar a Venus per encàrrec de Prosèrpina. La noia no es va despertar fins que Eros la va besar i llavors s'enamora d'ell. L'obra representa aquell moment.
Encàrrec i recepció:
Encarregada per Lord Cawdor per tal de decorar el saló de la seva vila.
Funció:
Decorativa
4. Conclusió
L'obra concilia el respecte per l'antiguitat i una imaginació molt personal. Converteix un petó en una imatge universal d'amor i desig carnal.
El Jurament dels Horacis
1. Documentació general o catalogació
Nom de l'obra:
El Jurament dels Horacis
Autor:
Jacques Louis David
Cronologia:
1784-1785
Context històric i cultural:
França prèvia a la Revolució, la fi de l'Antic Règim a tota Europa, la Independència dels Estats Units i de l'Espanya de Carles III.
Estil:
Neoclàssic
Tècnica:
Oli sobre tela
Suport:
Oli sobre tela
Lloc:
Louvre
Primera aproximació:
L'obra representa un escenari romà, amb tres joves agafats entre ells i mirant cap al centre de l'escena amb les mans alçades. L'home del centre porta tres espases. En segon pla es troben tres dones assegudes.
2. L'anàlisi formal
Elements plàstics: tipus de línia:
Predomina la línia vertical i recta, utilitzada a les figures masculines. L'enrajolat dóna perspectiva, crea sensació profunditat.
Elements plàstics: tipus de colors:
Colors brillants i destaquen tonalitats vermelles, i predominen les grises i ocres sense matisos.
Elements plàstics: llum:
Crea un efecte clarobscur i entra per l'esquerra de l'obra i projecta ombres.
Composició:
3 parts que corresponen a cadascun dels arcs del fons. El centre compositiu és el pare i les mans dels germans.
Ritme:
L'actitud marcial dels germans contrasta amb l'abatiment de les dones, així donant dramatisme a l'obra.
Temps:
Voluntat d'eternitat, patriotisme.
Estil:
Neoclàssic, intent de retornar a l'art grecollatí en rebuig del rococó. Tema clàssic, inspirat en l'antiga Roma.
El Jurament dels Horacis
3. La interpretació
Contingut i significat:
Tracta d'un assumpte dramàtic, història d'Alba Longa i Roma situat en el segle VII a.C.
Encàrrec i recepció:
Lluís XVI al Saló del 1785.
Funció:
Decorativa i propagandística.
4. Conclusió
Aquesta obra va obtenir un gran èxit i es va convertir amb el pas del temps en el manifest del neoclassicisme pictòric pel seu modelatge, pel predomini del dibuix i pel missatge que vol transmetre.
Els afusellaments del 3 de maig
1. Documentació general o catalogació
Nom de l'obra:
Els afusellaments del 3 de maig
Autor:
Goya
Cronologia:
1814
Context històric i cultural:
És l'època del neoclassicisme, la França de l'Imperi Napoleònic i a Espanya es desenvolupa el regnar de Ferran VII i el Trienni Liberal.
Estil:
Per època neoclassicisme, però Goya és inclassificable.
Tècnica:
Oli
Suport:
Tela o llenç
Lloc:
Prado
Primera aproximació:
A l'esquerra es veuen uns cossos morts als peus d'uns que estan a punt de ser afusellats. Entre ells destaca un home de camisa blanca.
2. L'anàlisi formal
Elements plàstics: tipus de línia:
Predomina la línia corba, pinzellada llarga i àmplia.
Elements plàstics: tipus de colors:
Predominen els colors foscos, contrasta la foscor amb la camisa blanca i el groc del fanal.
Elements plàstics: llum:
Contrast lumínic per aconseguir dramatisme, la llum del fanal il·lumina l'obra.
Composició:
Dominada per dues diagonals que conflueixen en el fanal. Perspectiva aconseguida per l'edifici del fons, 3 grups de víctimes, els morts, els que esperen i els que estan sent afusellats. Composició centrípeta.
Ritme:
Equilibri entre la quietud dels morts i la tensió dels que miren i els soldats.
Temps:
Representació d'un fet del que Goya va ser testimoni, per tant hi ha voluntat d'eternitat.
Estil:
Quarta etapa marcada per la Guerra del Francès. Goya és inclassificable.
Els afusellaments del 3 de maig
3. La interpretació
Contingut i significat:
És una pintura històrica que representa l'aixecament dels madrilenys contra l'ocupació francesa. Mostra l'inici de la guerra.
Funció:
Vol recordar el que va ser la Guerra del Francès i els fets històrics.
Explicacions:
Hi ha exaltació del color pròpia del Romanticisme, conté la crítica social del Realisme.
4. Conclusió
És un exemple de la pintura inclassificable i alhora indicadora de la que serà anomenada moderna.
La Llibertat guiant al poble
1. Documentació general o catalogació
Nom de l'obra:
La Llibertat guiant al poble
Autor:
Eugène Delacroix
Cronologia:
Primer terç del segle XIX
Context històric i cultural:
França viu la fi de la monarquia absoluta i la instauració de la monarquia constitucional, és el moment dels moviments liberals i nacionalistes a Europa. Coincideix amb la darrera etapa del regnat de Ferran VII i la independència de les colònies llatinoamericanes.
Estil:
Romanticisme
Tècnica:
Oli sobre tela
Suport:
Oli sobre tela
Lloc:
Louvre
Primera aproximació:
Una multitud que s'apropa a l'espectador. Encapçala el grup en el centre una dona que porta una bandera a la mà dreta i un fusell a l'altra. Al seu costat dret hi ha un home burgès i a l'esquerra un noi amb pistoles.
2. L'anàlisi formal
Elements plàstics: tipus de línia:
Les pinzellades mostren ondulació de la línia, predomina la corba.
Elements plàstics: tipus de colors:
Dominen les tonalitats fosques i ocres. Destaquen els colors de la bandera de França.
Elements plàstics: llum:
Està il·luminada de forma irreal, s'ha disposat de manera expressa les parts destacades per potenciar el moviment.
Composició:
Composició piramidal ascensorial, la dona és l'eix central, composició centrípeta.
Ritme:
Gran mobilitat, li dóna importància a la línia corba.
Temps:
Voluntat d'eternitat: patriòtica.
Estil:
Romanticisme.
La Llibertat guiant al poble
3. La interpretació
Contingut i significat:
La dona és la personificació de la llibertat, per tant, la de la França nova per la que es lluita. Al seu costat l'acompanyen diferents categories socials, un home burgès, la classe neutral i el jove que simbolitza el canvi futur.
Tema:
És de caire històric, ja que fa referència als fets revolucionaris de 1830 a França, es passa d'una monarquia absolutista a una constitucional.
Funció:
Al principi propagandística, però amb el temps va ser commemorativa.
Explicacions:
El rei Felip I la va comprar al Saló de París el 1831.
4. Conclusió
Aquesta obra és, després de Goya, la primera pintura moderna amb caràcter polític.