Anàlisi d'Obres Arquitectòniques i Escultòriques Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,67 KB

Casa Kauffman: Integració amb la Natura

Frank Lloyd Wright, 1935-37, Bear Run, Pennsilvània.

Estil: Organicisme, integració de l'edifici en el medi ambient, diàleg harmònic entre espais, murs que es conjunten amb arbres i roques. L'edifici sembla néixer de la terra, respectant els desnivells. Calefacció provinent del terra, ambient fresc i sense claraboies. Materials en estat natural, sense ornamentació a les façanes, tret aportat pels mateixos materials. Cobertes amb amplis voladissos, inspiració japonesa, que prolonguen horitzontalment l'espai.

Descripció:

  • Elements de suport: Roques in situ com a fonament natural, murs de pedra i columnes de formigó.
  • Elements suportats: Grans plans horitzontals esglaonats que salven desnivells.
  • Tres plantes esglaonades, la primera sobre la roca, amb una terrassa sobre la cascada.
  • Murs de formigó armat i aplacats de pedra natural, combinats amb fusteria d'alumini i grans finestrals.
  • L'aigua articulada com a element clau, creant la sensació que brolla de la casa.
  • Espais interiors oberts i amplis, concepció centrífuga de l'arquitectura.
  • Comunicació entre espais interns i externs, afavorida per l'ús del vidre.

Funció: Segona residència, materialització de l'arquitectura organicista, viure en la natura amb comoditats modernes.

Significat icònic: Manifestació del poder econòmic de la burgesia dels EUA, ideologia de l'organicisme.

Casa Milà (La Pedrera): Innovació i Naturalesa

Antoni Gaudí, 1907-10, Barcelona.

Estil: Modernisme, unificació de totes les arts, predomini de la línia ondulada, ús del ferro en perfils corbs, combinació de materials com pedra, maó, vidre i ceràmica.

Descripció:

  • Edifici civil emblemàtic per innovacions constructives i ornamentals.
  • Dos blocs d'habitatges amb accessos independents, organitzats al voltant de dos patis interconnectats.
  • Exterior: Mur amb dues parts, una amb sis plantes asimètriques i una altra amb dos pisos de golfes. Balcons amb baranes de ferro colat que imiten algues marines.
  • Interior: Planta lliure, apartaments amb ornamentació plena de gestualitat, sostres ondulants i columnes esculpides.
  • Coberta mixta amb golfes amb arcs parabòlics.
  • Patis interiors circulars i el·líptics que faciliten la il·luminació i ventilació.

Funció: Edifici d'habitatges, Gaudí com a interiorista, dissenyant elements arquitectònics.

Significat icònic: Relació amb la burgesia i la família Milà, simbolisme religiós i evocació del mar i la pedrera.

Pavelló Alemany: Racionalitat i Transparència

Mies van der Rohe, 1929, Barcelona.

Estil: Racionalisme, funcionalisme, absència de decoració, ruptura amb valors històrics.

Descripció:

  • Construït per l'Exposició Internacional de 1929.
  • Pilars d'acer que alliberen els murs de la seva funció de càrrega.
  • Envans i tancaments amb criteris estètics.
  • Vuit pilars cruciformes d'acer inoxidable que suporten una coberta plana horitzontal.
  • Edifici sense façana pròpiament dita, accés per una escala lateral.
  • Planta lliure, difuminació entre espai interior i exterior.
  • Estany amb l'estàtua Demà (Kolbe).
  • Mobiliari dissenyat per l'autor, destaca la cadira Barcelona.

Funció: Representació d'Alemanya a l'Exposició Universal de Barcelona.

Significat icònic: Valors de la nova Alemanya: racionalitat, austeritat, transparència i perfecció.

Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai: Dinamisme Futurista

Umberto Boccioni, 1913, MOMA (NY).

Estil: Futurisme, rebuig del passat, exaltació de la societat industrial, dinamisme i energia.

Descripció:

  • Al·legoria d'un home en marxa, composició oberta i centrífuga.
  • Línia diagonal que accentua el dinamisme.
  • Reproducció del moviment a partir de la projecció de la musculatura corporal.
  • Volum del cos que es desplaça en l'espai, generant efecte de moviment.
  • Contorn desdibuixat, multiplicació de volums còncavs i convexos.
  • Llum que accentua el dinamisme, reflex de la superfície de bronze polit.

Funció: Estètica i decorativa, experimentació de noves formes i conceptes plàstics.

Significat icònic: Representació del moviment com a sinònim de transformació i canvi, simbolisme de l'energia interna de l'home modern.

El Profeta: Expressivitat Cubista

Pablo Gargallo, 1993, Museu Art Reina Sofia MDD.

Estil: Cubisme, utilització de buits per exagerar l'expressivitat, múltiples punts de vista.

Descripció:

  • Home il·luminat en tensió física i espiritual, guia que lluita per la llibertat.
  • Composició formada per làmines planes, tubs ondulats i buits estratègics.
  • Cap que concentra la vehemència del personatge, amb el buit de la boca que deixa veure el crit.
  • Figura estructurada entorn d'un eix central vertical.
  • Escultor que aprofita la mal·leabilitat del bronze per crear tensions entre formes convexes i còncaves.
  • Ritme en moviment, mà alçada, boca oberta.

Funció: Decorar espais públics, representació d'un episodi bíblic.

Significat icònic: Home il·luminat que adopta el paper de guia, representació laica d'un líder.

Maman: Simbolisme i Trauma

Louise Bourgeois, 1999, Museo Guggenheim Bilbao.

Estil: Surrealisme, expressionisme, expressió de traumes infantils i emocions profundes.

Descripció:

  • Enorme aranya amb vuit potes i un cos petit, amb una bossa d'ous.
  • Composició tancada, potes que s'arquegen cap a dintre.
  • Predomini de línies corbes, contrast entre la fragilitat de les potes i la postura amenaçant.
  • Superfície rugosa, formada per plaques superposades, que crea clarobscurs.

Funció: Estètica i decorativa, encarregada per decorar l'exterior del Museu Guggenheim Bilbao, també simbòlica i terapèutica.

Significat icònic: Homenatge a la mare, aranyes com a símbol positiu, duplicitat entre posició amenaçadora i protectora.

Entradas relacionadas: