Anàlisi d'Obres Arquitectòniques i Escultòriques Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,67 KB
Casa Kauffman: Integració amb la Natura
Frank Lloyd Wright, 1935-37, Bear Run, Pennsilvània.
Estil: Organicisme, integració de l'edifici en el medi ambient, diàleg harmònic entre espais, murs que es conjunten amb arbres i roques. L'edifici sembla néixer de la terra, respectant els desnivells. Calefacció provinent del terra, ambient fresc i sense claraboies. Materials en estat natural, sense ornamentació a les façanes, tret aportat pels mateixos materials. Cobertes amb amplis voladissos, inspiració japonesa, que prolonguen horitzontalment l'espai.
Descripció:
- Elements de suport: Roques in situ com a fonament natural, murs de pedra i columnes de formigó.
- Elements suportats: Grans plans horitzontals esglaonats que salven desnivells.
- Tres plantes esglaonades, la primera sobre la roca, amb una terrassa sobre la cascada.
- Murs de formigó armat i aplacats de pedra natural, combinats amb fusteria d'alumini i grans finestrals.
- L'aigua articulada com a element clau, creant la sensació que brolla de la casa.
- Espais interiors oberts i amplis, concepció centrífuga de l'arquitectura.
- Comunicació entre espais interns i externs, afavorida per l'ús del vidre.
Funció: Segona residència, materialització de l'arquitectura organicista, viure en la natura amb comoditats modernes.
Significat icònic: Manifestació del poder econòmic de la burgesia dels EUA, ideologia de l'organicisme.
Casa Milà (La Pedrera): Innovació i Naturalesa
Antoni Gaudí, 1907-10, Barcelona.
Estil: Modernisme, unificació de totes les arts, predomini de la línia ondulada, ús del ferro en perfils corbs, combinació de materials com pedra, maó, vidre i ceràmica.
Descripció:
- Edifici civil emblemàtic per innovacions constructives i ornamentals.
- Dos blocs d'habitatges amb accessos independents, organitzats al voltant de dos patis interconnectats.
- Exterior: Mur amb dues parts, una amb sis plantes asimètriques i una altra amb dos pisos de golfes. Balcons amb baranes de ferro colat que imiten algues marines.
- Interior: Planta lliure, apartaments amb ornamentació plena de gestualitat, sostres ondulants i columnes esculpides.
- Coberta mixta amb golfes amb arcs parabòlics.
- Patis interiors circulars i el·líptics que faciliten la il·luminació i ventilació.
Funció: Edifici d'habitatges, Gaudí com a interiorista, dissenyant elements arquitectònics.
Significat icònic: Relació amb la burgesia i la família Milà, simbolisme religiós i evocació del mar i la pedrera.
Pavelló Alemany: Racionalitat i Transparència
Mies van der Rohe, 1929, Barcelona.
Estil: Racionalisme, funcionalisme, absència de decoració, ruptura amb valors històrics.
Descripció:
- Construït per l'Exposició Internacional de 1929.
- Pilars d'acer que alliberen els murs de la seva funció de càrrega.
- Envans i tancaments amb criteris estètics.
- Vuit pilars cruciformes d'acer inoxidable que suporten una coberta plana horitzontal.
- Edifici sense façana pròpiament dita, accés per una escala lateral.
- Planta lliure, difuminació entre espai interior i exterior.
- Estany amb l'estàtua Demà (Kolbe).
- Mobiliari dissenyat per l'autor, destaca la cadira Barcelona.
Funció: Representació d'Alemanya a l'Exposició Universal de Barcelona.
Significat icònic: Valors de la nova Alemanya: racionalitat, austeritat, transparència i perfecció.
Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai: Dinamisme Futurista
Umberto Boccioni, 1913, MOMA (NY).
Estil: Futurisme, rebuig del passat, exaltació de la societat industrial, dinamisme i energia.
Descripció:
- Al·legoria d'un home en marxa, composició oberta i centrífuga.
- Línia diagonal que accentua el dinamisme.
- Reproducció del moviment a partir de la projecció de la musculatura corporal.
- Volum del cos que es desplaça en l'espai, generant efecte de moviment.
- Contorn desdibuixat, multiplicació de volums còncavs i convexos.
- Llum que accentua el dinamisme, reflex de la superfície de bronze polit.
Funció: Estètica i decorativa, experimentació de noves formes i conceptes plàstics.
Significat icònic: Representació del moviment com a sinònim de transformació i canvi, simbolisme de l'energia interna de l'home modern.
El Profeta: Expressivitat Cubista
Pablo Gargallo, 1993, Museu Art Reina Sofia MDD.
Estil: Cubisme, utilització de buits per exagerar l'expressivitat, múltiples punts de vista.
Descripció:
- Home il·luminat en tensió física i espiritual, guia que lluita per la llibertat.
- Composició formada per làmines planes, tubs ondulats i buits estratègics.
- Cap que concentra la vehemència del personatge, amb el buit de la boca que deixa veure el crit.
- Figura estructurada entorn d'un eix central vertical.
- Escultor que aprofita la mal·leabilitat del bronze per crear tensions entre formes convexes i còncaves.
- Ritme en moviment, mà alçada, boca oberta.
Funció: Decorar espais públics, representació d'un episodi bíblic.
Significat icònic: Home il·luminat que adopta el paper de guia, representació laica d'un líder.
Maman: Simbolisme i Trauma
Louise Bourgeois, 1999, Museo Guggenheim Bilbao.
Estil: Surrealisme, expressionisme, expressió de traumes infantils i emocions profundes.
Descripció:
- Enorme aranya amb vuit potes i un cos petit, amb una bossa d'ous.
- Composició tancada, potes que s'arquegen cap a dintre.
- Predomini de línies corbes, contrast entre la fragilitat de les potes i la postura amenaçant.
- Superfície rugosa, formada per plaques superposades, que crea clarobscurs.
Funció: Estètica i decorativa, encarregada per decorar l'exterior del Museu Guggenheim Bilbao, també simbòlica i terapèutica.
Significat icònic: Homenatge a la mare, aranyes com a símbol positiu, duplicitat entre posició amenaçadora i protectora.