Anàlisi de Mercat i Estratègia de Màrqueting: Eines Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,2 KB

Funcions de l'Àrea Comercial: Anàlisi i Estratègia

Què és el Màrqueting?

El màrqueting és una eina empresarial que serveix per satisfer les necessitats dels clients a canvi d'un benefici. Així, constarà d’una fase d’estudi de mercat, la definició d'objectius i un pla d’acció: el màrqueting mix.

Segmentació del Mercat

És clau segmentar el mercat en funció de diversos criteris, com ara demogràfics i psicològics. Sovint es fa servir una segmentació multicriteri. A banda del client, cal analitzar altres variables que influeixen en el funcionament de l’empresa: demanda, competència, proveïdors, estratègies, etc.

Eines Principals per a l'Anàlisi de Mercat

Els principals instruments per analitzar el mercat són:

  • Enquestes: Qüestionaris personals, telefònics, en línia, etc., per conèixer la satisfacció del client, el coneixement d’una marca, clients potencials, etc.
  • Observació: Directa o per mitjà d’enregistraments (per exemple, sobre els costums dels consumidors en un supermercat per definir les zones fredes i calentes de venda).
  • Experimentació: Modificar variables en el producte o servei i observar les reaccions en una mostra o panell de consumidors.

El Mapa d'Empatia

El Mapa d’Empatia ajuda a entendre les necessitats, desitjos i experiències dels clients i així els podem vendre una solució al seu problema. Considera què:

  • Pensa i sent
  • Escolta
  • Veu
  • Diu i fa
  • Esforços (dolors)
  • Resultats (guanys)

Creació de Buyer Persona

La creació dels buyer persona implica la definició detallada dels perfils dels clients ideals per orientar les estratègies de màrqueting i venda.

Anàlisi de l'Entorn Empresarial

Model PESTEL

El model PESTEL analitza els factors de l’entorn general:

  • Polític
  • Econòmic
  • Social
  • Tecnològic
  • Ecològic
  • Legal

Les 5 Forces de Porter

Les 5 forces competitives de Michael Porter analitzen els factors de l’entorn específic:

  • Competidors potencials
  • Poder de negociació dels clients
  • Poder de negociació dels proveïdors
  • Productes substitutius
  • Intensitat de la competència actual

Matriu DAFO

La matriu DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses, Oportunitats) és un resum de l’estudi de mercat. L'anàlisi interna remarca les debilitats i fortaleses. Les amenaces i oportunitats es refereixen a aspectes externs que ens podrien condicionar. Les oportunitats serien per aprofitar necessitats no cobertes i les amenaces per preveure possibles dificultats.

El Màrqueting Mix (Les 4 P)

El màrqueting mix, també conegut com les 4 P (popularitzat per Jerome McCarthy), inclou:

  • Producte: Allò que l'empresa ofereix per satisfer necessitats (disseny, qualitat, marca).
  • Preu: Quantitat que el client paga (estratègies de preus, valor percebut).
  • Promoció: Activitats per donar a conèixer i vendre el producte (publicitat, promocions).
  • Distribució (Place): Com el producte arriba al client (canals de distribució, logística, localització).

Actualment, ha augmentat el comerç electrònic tant a escala global com en l'àmbit local.

Les 4 P del Màrqueting Digital Modern

En l'entorn digital, les 4 P evolucionen cap a:

  • Personalització: Continguts i ofertes adaptats als usuaris.
  • Participació: Fomentar la interacció i el compromís dels usuaris.
  • Peer-to-Peer: Recomanacions, opinions i influència entre usuaris.
  • Prediccions modelades: Ús de dades i algoritmes per anticipar comportaments i tendències.

Entradas relacionadas: