Anàlisi de Mercat i Estratègia de Màrqueting: Eines Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,2 KB
Funcions de l'Àrea Comercial: Anàlisi i Estratègia
Què és el Màrqueting?
El màrqueting és una eina empresarial que serveix per satisfer les necessitats dels clients a canvi d'un benefici. Així, constarà d’una fase d’estudi de mercat, la definició d'objectius i un pla d’acció: el màrqueting mix.
Segmentació del Mercat
És clau segmentar el mercat en funció de diversos criteris, com ara demogràfics i psicològics. Sovint es fa servir una segmentació multicriteri. A banda del client, cal analitzar altres variables que influeixen en el funcionament de l’empresa: demanda, competència, proveïdors, estratègies, etc.
Eines Principals per a l'Anàlisi de Mercat
Els principals instruments per analitzar el mercat són:
- Enquestes: Qüestionaris personals, telefònics, en línia, etc., per conèixer la satisfacció del client, el coneixement d’una marca, clients potencials, etc.
- Observació: Directa o per mitjà d’enregistraments (per exemple, sobre els costums dels consumidors en un supermercat per definir les zones fredes i calentes de venda).
- Experimentació: Modificar variables en el producte o servei i observar les reaccions en una mostra o panell de consumidors.
El Mapa d'Empatia
El Mapa d’Empatia ajuda a entendre les necessitats, desitjos i experiències dels clients i així els podem vendre una solució al seu problema. Considera què:
- Pensa i sent
- Escolta
- Veu
- Diu i fa
- Esforços (dolors)
- Resultats (guanys)
Creació de Buyer Persona
La creació dels buyer persona implica la definició detallada dels perfils dels clients ideals per orientar les estratègies de màrqueting i venda.
Anàlisi de l'Entorn Empresarial
Model PESTEL
El model PESTEL analitza els factors de l’entorn general:
- Polític
- Econòmic
- Social
- Tecnològic
- Ecològic
- Legal
Les 5 Forces de Porter
Les 5 forces competitives de Michael Porter analitzen els factors de l’entorn específic:
- Competidors potencials
- Poder de negociació dels clients
- Poder de negociació dels proveïdors
- Productes substitutius
- Intensitat de la competència actual
Matriu DAFO
La matriu DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses, Oportunitats) és un resum de l’estudi de mercat. L'anàlisi interna remarca les debilitats i fortaleses. Les amenaces i oportunitats es refereixen a aspectes externs que ens podrien condicionar. Les oportunitats serien per aprofitar necessitats no cobertes i les amenaces per preveure possibles dificultats.
El Màrqueting Mix (Les 4 P)
El màrqueting mix, també conegut com les 4 P (popularitzat per Jerome McCarthy), inclou:
- Producte: Allò que l'empresa ofereix per satisfer necessitats (disseny, qualitat, marca).
- Preu: Quantitat que el client paga (estratègies de preus, valor percebut).
- Promoció: Activitats per donar a conèixer i vendre el producte (publicitat, promocions).
- Distribució (Place): Com el producte arriba al client (canals de distribució, logística, localització).
Actualment, ha augmentat el comerç electrònic tant a escala global com en l'àmbit local.
Les 4 P del Màrqueting Digital Modern
En l'entorn digital, les 4 P evolucionen cap a:
- Personalització: Continguts i ofertes adaptats als usuaris.
- Participació: Fomentar la interacció i el compromís dels usuaris.
- Peer-to-Peer: Recomanacions, opinions i influència entre usuaris.
- Prediccions modelades: Ús de dades i algoritmes per anticipar comportaments i tendències.