Anàlisi d'Els Jugadors de Cartes de Cézanne: Postimpressionisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

Els Jugadors de Cartes: Anàlisi Detallada

Localització: Museu d'Orsay, París.

Anàlisi Formal

Suport: Tela.

Tècnica: Oli.

Descripció: Dos homes asseguts davant per davant en una taula jugant una partida de cartes.

Colors: Hi ha predomini dels colors càlids (ataronjats, ocres, marrons). Els colors de la roba dels dos personatges fan un contrast, ja que un porta els pantalons marrons i la jaqueta groga, i l'altre els pantalons grocs i la jaqueta marró (per tant, parlem d’ús de contrastos cromàtics). Predomini del color per sobre de la línia. Tot i això, hi ha dibuix, ja que era molt important per a Cézanne. El pintor creu que dibuix i pintura no es poden separar.

Pinzellada: La pinzellada és solta. El quadre està fet a base de taques curtes, denses i fines, sobreposades unes sobre les altres.

Composició: La composició és tancada. El quadre es divideix en dues parts gairebé simètriques separades per l'ampolla que fa d'eix de simetria. El costat esquerre queda clarament més gran que el dret; com es veu, el personatge de l'esquerra surt sencer i el de la dreta tallat. Diem que hi ha una falsa simetria. Al mig dels dos homes hi podem dibuixar un triangle invertit que passa pels ulls de tots dos fins a les mans, i aquestes serien el punt de fuga. Hi ha predomini de la línia vertical (cadires, potes de la taula, ampolla) però queda força equilibrat amb l'horitzontalitat de la taula. El més destacat de l’obra és que redueix els volums a figures geomètriques bàsiques, com podem veure al barret, l'abric, les cartes, etc.

Llum: No hi ha gaires ombres, només una mica al fons, però no hi ha una ombra clara. El que queda més il·luminat són les cartes de l'home de l'esquerra. Podem dir que la llum ve just del davant, com veiem en el reflex que fa en l'ampolla de vidre.

Profunditat: No n'hi ha gaire, però n’hi ha una mica donada per la taula, l’ampolla i la disposició dels braços. Perspectiva lineal.

Expressivitat: No hi ha gaire expressió, però els dos personatges donen sensació de concentració i atenció. L'home de la pipa sembla més segur i amb més experiència que el més jove, que es veu més insegur. El fet de dividir l’escena en 2 parts intensifica la confrontació.

Moviment: Força estàtic. La concentració i l'atenció es pot percebre, però l'escena és quieta.

Estil: És el Postimpressionisme. Presenta característiques impressionistes, com el predomini del color, però no només es vol captar la llum sinó també l'expressió. Està a mig camí entre l'impressionisme i l'expressionisme. Es dóna més importància al dibuix que a l’impressionisme. El quadre conté característiques de Cézanne, com el fet de reduir objectes a figures geomètriques regulars.

Interpretació

Tema: És un quadre costumista (dos homes jugant una partida de cartes). D'aquest mateix quadre en va fer 5 versions, on canvia el nombre de personatges i el decorat. Cada vegada el dibuixava més simplificat.

Funció: En aquesta època els quadres es feien per vendre. No s'acostumaven a pintar per un encàrrec previ, sinó que l'autor pintava el que volia per després vendre-ho. Hi ha funció estètica i també experimental, en la reducció dels objectes a figures geomètriques, es volia trobar un nou llenguatge artístic.

Antecedents i Influències

Antecedents: L’Impressionisme. L'autor va començar pintant a l'aire lliure. Posteriorment va passar a buscar un camí més personal i a utilitzar les figures geomètriques. També es va interessar per obres de l'Escola de Venècia i autors com el Greco, però no van influenciar gaire la seva obra.

Influències: El Cubisme i el Fauvisme.

Entradas relacionadas: