Anàlisi d'Escultures: El Profeta de Gargallo i Maman de Bourgeois

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,85 KB

El Profeta de Pablo Gargallo

Documentació General

Títol: El Profeta

Autor: Pablo Gargallo

Cronologia: 1933

Context històric: Època del desenvolupament del feixisme i el nazisme a Itàlia i Alemanya, anys previs a l'inici de la II Guerra Mundial. Estats Units viu la reconstrucció de la seva economia després del crac del 1929, i Espanya viu la II República.

Estil: Cubista

Tècnica: Forja

Material: Bronze, però també hi ha alguna còpia en ferro

Formes: Escultura exempta

Tipologia: Dempeus

Cromatisme: Monocroma

Lloc: Museu Centre d'Art Reina Sofia, Museu Gargallo

Primera Aproximació

Es tracta d'una figura humana dempeus i amb les cames separades. La mà dreta la té alçada i a l'esquerra porta un bastó o bàcul. Sembla anar vestida amb una mena de pell i amb la boca oberta crida.

Anàlisi Formal

Composició: Aquesta obra està construïda a partir d'una làmina plana, tub ondulat i buits estratègics. La figura s'estructura entorn d'un eix central, format pel cap, la columna i la cama esquerra. Juntament amb aquestes línies de bronze es troba el buit. La figura es troba coberta amb una mena de pell d'animal lleugerament inclinada cap endavant que crea un equilibri perfecte.

Ritme: La posició indica repòs, però l'expressió del rostre, on s'aprecia una boca oberta que crida, contradiu aquesta sensació.

Temps: L'obra presenta una voluntat d'eternitat.

Estil: Cubista. Alhora té el seu propi estil on combina els buits i els massissos per crear el volum que la figura mostra. Per una altra banda, l'expressivitat del profeta l'apropa a la sensibilitat expressionista.

Contingut i Significació

Tema i simbologia: Fa referència als profetes bíblics, com Sant Joan Baptista que anava vestit amb una pell de camell.

Convida a seguir-lo amb el gest ferm del seu braç dret, que és la part més alta de l'estàtua. Aquest home és un dirigent que comunica la seva decisió i incita a l'acció, bé sigui perquè el segueixin físicament.

La vara que aguanta a la mà esquerra és el símbol del guia.

Funció: Va ser concebuda per ser exposada en galeries o museus.

Explicacions: Per a molts, aquesta obra té cert aire al d'un home que fa premonicions de la situació de l'Espanya republicana.

Conclusió

El Profeta és una obra que introdueix el cubisme en l'escultura, alhora que juga amb el buit per a crear un volum, però en sentit negatiu. També té cert caire expressionista per l'èmfasi de l'expressió i passió de la figura.

Maman de Louise Bourgeois

Documentació General

Títol: Maman

Autora: Louise Bourgeois

Cronologia: 1999

Context històric: Època de calma a nivell mundial, però continuen el conflicte jueu-palestí i les guerres a l'Àfrica.

Estil: Expressionisme

Tècnica: Fosa i assemblatge

Material: Acer inoxidable, bronze i marbre de color blanc i gris

Formes: Escultura exempta

Tipologia: Dempeus

Cromatisme: Propi dels metalls i del marbre

Lloc: Museu Guggenheim, però hi ha altres obres idèntiques a Tòquio, Seül

Primera Aproximació

Una aranya gegantina es recolza en les seves primes cames i aguanta sota el seu abdomen una bossa plena d'ous.

Anàlisi Formal

Composició: Es tracta d'una aranya gegantina que es recolza en les seves vuit primes cames. L'obra cavalca entre l'arquitectura i l'escultura, i només pot ser exposada a l'exterior o en una sala d'enormes dimensions. Les cames arquejades de l'aranya són gàbia i cau protector de la bossa plena d'ous que hi ha a l'abdomen.

Ritme: Els materials emprats són pesats, però tot i això, l'escultura té una lleugeresa i moviment. La seva gran dimensió fa d'aquesta aranya una escultura freda i amenaçadora, i l'alçada i equilibri transmeten vulnerabilitat.

Temps: El treball de l'artista és profundament autobiogràfic, i Maman té clara voluntat d'eternitat en recordar amb l'obra la seva mare, fent al·lusió a la seva professió de teixidora.

Estil: L'obra de Bourgeois ha oscil·lat entre el surrealisme, el cubisme i l'expressionisme. Maman pertany a una sèrie d'aranyes creades en la dècada de 1990.

Contingut i Significació

Tema: Maman pertany a una sèrie d'aranyes gegantines (spiders) sorgides d'uns dibuixos realitzats per l'artista en la dècada de 1940 i que esdevingueren escultures a partir de 1994. L'obra recull els records i obsessions d'infantesa.

Maman també pot fer referència a la feina de creació.

Per últim cal relacionar que l'aranya estava vinculada en la mitologia clàssica a la dona. Aracne, segons la mitologia, era una donzella que desafià a la deessa Atena, patrona de les arts.

Funció: L'obra resulta decorativa, però alhora commemorativa de la figura de la seva mare a la qual considerava la seva millor amiga. Una altra funció, però personal i concreta per la pròpia artista, seria la de poder expressar els seus traumes, reviure'ls i poder-los oblidar com a teixidora d'emocions del passat.

Conclusió

Louise Bourgeois evoluciona al llarg de la seva carrera per diferents estils fins a desenvolupar l'expressionisme que s'observa en aquesta obra.

Entradas relacionadas: