Anàlisi de l'Escultura d'August de Prima Porta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,2 KB

20 d'agost de Prima Porta

Obres pictòriques i escultòriques

  1. Presentació. És una obra culminant de l'escultura romana exempta.

  • Reuneix les característiques bàsiques del retrat imperial. Fa un retrat realista i psicològic de la cara. Perfecció escultòrica en els elements de roba, cuirassa... Símbol del poder imperial.

  1. Dades bàsiques

  1. Autor. Anònim

  2. Títol. August de Prima Porta

  3. Estil. Romà de l'època imperial.

  4. Cronologia. Original: 20 aC. Còpia: 14 dC

  5. Tècnica pictòrica o escultòrica. Escultura exempta.

  6. Material de suport. Original: bronze. Còpia: marbre.

  7. Mides. 2,04 m

  8. Ubicació original/actual. Original: desconeguda. La van trobar a la zona de la Prima Porta. Actual: Museu del Vaticà.

  1. Descripció formal

  1. Iconografia. Imatge de l'emperador dempeus i descalç. Està sobre un pedestal.

  • Va vestit amb una túnica. Sobre la túnica, una cuirassa musculada amb relleus. Una capa que sosté amb el braç. Té el braç dret aixecat amb una actitud de seguretat i autoritat. Amb la mà esquerra sosté la capa.

  • A diferència de l'escultura original en bronze, va descalç a imitació de les representacions dels déus grecs. També s'hi afegeix Cupido sobre un dofí, que també és símbol de divinitat.

  1. Funció. Funció propagandística per mostrar l'autoritat de l'emperador. També de retrat oficial.

  2. Composició. Oberta, està parlant a un conjunt de gent.

  3. Línies decoratives. Obra bàsicament vertical. Té un lleuger contraposto. Hi ha un element que trenca les línies verticals, que és el braç dret.

  4. Recursos tècnics. Retrat de l'emperador, realisme. El contraposto dóna vida a l'emperador. Eren policromades.

  5. Relació amb l'entorn. Quan un emperador és nomenat, els retrats serveixen per donar-se a conèixer als seus territoris. En alguns casos, com el d'August, les escultures van tenir la funció d'estar en un temple i el divinitzen.

  1. Significat de l'obra

  1. Elements propis de l'estil. Estil romà. Es coneix com l'època imperial. Intenta representar l'emperador d'una forma realista i amb un alt nivell de precisió anatòmica i decorativa. Tot i així, hi ha una certa idealització. El rejoveneixen.

  2. Relació forma i funció. Representa el prototip de retrat a peu de l'emperador. Solien ser encarregades pel senat de Roma i eren portades a totes les capitals de l'imperi.

  3. Iconologia. Vol glorificar l'emperador. El glorifiquen amb la mirada serena, però autoritària. També ho fan a partir de la decoració de la cuirassa.

  • A la part superior hi ha esfinxs que es posaven a les portes de la ciutat per donar seguretat a aquestes. Vol dir que ell vol la protecció igual que protegeixen les ciutats. A la part superior hi ha tres figures que representen el cel. És el déu Caelus acompanyat de la deessa Aurora (deessa de l'inici del dia) que va amb una quadriga amb dos cavalls. A l'altre costat del cel té la Rosada, que és una altra deessa. A baix hi ha la representació de la terra amb la deessa Gea, que va acompanyada d'un corn de l'abundància ple de productes que dóna la terra. Al centre de tota la cuirassa representa al seu fill Tiberi. El volen promocionar perquè quedi clar que ha de ser el seu successor. Tiberi i August són descents de Ròmul i Rem. A davant hi té un enemic, un cap dels Parts. A l'esquerra hi ha la personificació d'Hispània i a l'altra la personificació de Gàl·lia. Les representa en forma de dos personatges vençuts. Hispània va acompanyada d'una espasa i a l'altra banda Gàl·lia porta un porc i una trompeta. A un costat hi representen el déu Apol·lo, que porta un grifó i una lira. La Diana porta un cérvol.

La imatge de Cupido a dalt del dofí representa l'origen diví del Cèsar.

  1. Relació època i obra. L'època imperial d'August és l'època de màxima esplendor cultural i militar de l'imperi romà. Augmenta el comerç, les ciutats... Es construeixen moltes carreteres, monuments... Els emperadors següents intenten seguir el mateix estil.

  1. Influències i transcendència de l'obra. Aquesta escultura té dos antecedents molt clars. Té una semblança amb el Dorífor de Policlet i amb el retrat de Luci Juni Brut: es considera el fundador de la república. És el prototip de totes les escultures imperials anteriors.

Entradas relacionadas: