Anàlisi del Sector Industrial i Comercial a Catalunya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,67 KB
Sector Industrial a Catalunya
Localització
Els subsectors industrials de Catalunya es localitzen principalment a l'àrea metropolitana de Barcelona, destacant el metal·lúrgic, el de material de transport, el plàstic, el farmacèutic, l'elèctric i electrònic, i el de tecnologies de la comunicació. Aquesta concentració es deu a la disponibilitat de mà d'obra, la proximitat a un gran mercat i les bones comunicacions. La segona àrea industrial important és el Baix Camp i el Tarragonès, on destaca la indústria química, amb el complex petroquímic de Tarragona com a factor clau. El Gironès i la Selva concentren indústries diversificades, com la tèxtil, l'agroalimentària i la química. L'àrea urbana de Lleida i el Segrià s'especialitzen en la indústria agroalimentària i la de maquinària agrícola, a causa de factors històrics i a l'accés a un subministrament d'aigua segur.
Tendències
- Internacionalització:
- Obertura als mercats europeu i mundial.
- Internacionalització de la indústria amb resultats generals satisfactoris.
- Deslocalització selectiva:
- Algunes indústries es deslocalitzen a països perifèrics.
- Sectors tradicionals en crisi: tèxtil, confecció, cuir i calçat.
- Recuperació industrial:
- Evolució positiva gràcies a la recol·locació en sectors com el metal·lúrgic, el de maquinària, l'agroindustrial i el químic.
- Creixent presència multinacional:
- Corporacions multinacionals amb un pes econòmic determinant.
- Representen aproximadament el 3% d'empreses, però contribueixen amb el 50% de la producció catalana i el 60% de les exportacions.
Característiques
- Estructura productiva diversificada: Destaquen subsectors com el de material de transport, el químic, l'alimentari, el de construcció de maquinària, la metal·lúrgia i els productes metàl·lics.
- Empreses destacades: Presència rellevant d'empreses com SEAT, Nissan, Taurus, Panrico-Donuts, Guissona, C. Terradellas, Freixenet i Codorniu.
- Majoritàriament PIMES: Més del 80% de les empreses són petites i mitjanes. Gran part de la producció prové de grans empreses multinacionals (3% d'empreses, 50% de la producció, 60% d'exportacions; per exemple, Nestlé).
- Baixa productivitat relativa a la UE: Productivitat inferior a la mitjana de la UE, tot i ser superior a la mitjana d'Espanya. Causada per l'escassa inversió en recerca i desenvolupament i en la formació dels treballadors.
- Concentració industrial a l'Àrea Metropolitana de Barcelona: Aproximadament el 7,7% del territori concentra el 70% de les empreses i l'ocupació industrial.
- Baix percentatge d'inversió en R+D: Dèficit en la balança tecnològica a causa de la baixa inversió en recerca i desenvolupament, fet que obliga a pagar per patents estrangeres.
Sector Comercial
Característiques
- Concentració urbana i industrial: Forta concentració de la demanda en zones urbanes i industrials.
- Especialització i beneficis: El gran volum de demanda permet una especialització creixent en el comerç. Les diferents ofertes proporcionen més facilitats de venda i beneficis.
- Augment del volum d'intercanvis: Augment notable del volum total d'intercanvis amb tot tipus de productes. La facilitat, la capacitat, l'especialització i el baix cost del transport possibiliten intercanvis globals.
- Estudis comercials i logística: Estudis per comprendre les tendències i les preferències de la demanda. Desenvolupament de la logística i la planificació de la producció, el transport, l'emmagatzematge i la distribució.
- Intervenció d'intermediaris i entitats financeres: Diversos intermediaris (agents comercials, majoristes, transportistes) i participació d'entitats financeres o asseguradores al llarg del procés d'intercanvi.
- Creació de grans empreses comercials: Emergència de grans empreses (com Amazon), a vegades multinacionals, que dominen significativament el procés de comercialització.
Transport i la seva Relació amb l'Activitat Econòmica
Relació entre els transports, l'activitat econòmica, els problemes mediambientals i la inversió en infraestructures:
- Amb l'activitat econòmica: Destaca la correlació entre els fluxos i l'activitat econòmica, especialment en regions com l'arc mediterrani i Madrid. El transport per carretera és crucial per a la mobilitat a Espanya i com a indicador de l'activitat econòmica, reflectint les crisis passades i el consum intern de mercaderies i viatgers.
- Amb els problemes mediambientals: El transport és el principal consumidor d'energia a Espanya, superant la mitjana europea, i emet una quantitat significativa de gasos d'efecte hivernacle. La carretera és la principal responsable tant del consum energètic com de les emissions, i per això cal lluitar contra el canvi climàtic.
- Amb la inversió en infraestructures: El transport de mercaderies a Espanya és predominantment nacional, amb la carretera com a mode de transport més utilitzat, seguit del marítim i el ferroviari. Es destaca la importància de la intermodalitat per millorar les infraestructures i la connectivitat entre ports, aeroports i xarxes de transport.
Transport Aeri i Marítim
- Transport aeri a Espanya:
- L'augment del turisme (+70% en 20 anys) contribueix amb gairebé el 6% del PIB i genera 1,3 milions de llocs de treball.
- L'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas és un important hub amb vols nacionals, continentals i transoceànics.
- L'aeroport de Barcelona-El Prat aspira a ser un hub.
- Hi ha aeroports importants a les zones turístiques: Palma de Mallorca, Tenerife Sud, Las Palmas, Màlaga, Alacant, Eivissa, Lanzarote, Fuerteventura, Menorca i La Palma.
- A Catalunya: aeroports de Girona, Reus, Sabadell, Lleida i Andorra.
- Transport marítim:
- És rendible per a grans volums de càrrega a llarga distància.
- Els ports necessiten infraestructures costoses per a l'emmagatzematge i el transport combinat.
- Hi ha competència entre ports per atraure trànsit, i es creen zones d'activitat logística.
- Els principals tipus de càrrega són: líquids a doll, sòlids a granel, mercaderia general i contenidors.
- Ha augmentat el nombre de viatgers en creuers, especialment a Barcelona.
Turisme
- País d'origen dels turistes:
- Principalment d'Europa occidental, especialment el Regne Unit, Alemanya i França.
- Augment de turistes d'Europa oriental, Rússia i la Xina.
- Arriben principalment per via aèria durant els mesos de juliol, agost i setembre.
- Comunitats autònomes preferides:
- Comunitats del litoral mediterrani (sol i platja), com Catalunya, les Illes Balears i les Canàries.
- La Comunitat de Madrid, que atrau turisme urbà i cultural.
- Les condicions climàtiques i la residència de jubilats de països del nord d'Europa contribueixen a la preferència per Espanya com a destinació.
- Les noves tecnologies de la informació i la comunicació permeten a molts estrangers viure i treballar a Espanya.