Anàlisi del Retaule de l'Esperit Sant de Pere Serra
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,99 KB
Retaule de l'Esperit Sant
1. Presentació
Tot i no ser una obra universal, el Retaule de l'Esperit Sant és una peça representativa del gòtic català, que imitava el gòtic italià. Considerada l'última obra de l'italogòtic, és una de les més accessibles per la seva proximitat.
2. Anàlisi de l'obra
Dades bàsiques
- Autor: Pere Serra
- Títol: Retaule del Sant Esperit
- Estil: Gòtic
- Cronologia: 1393-1394
- Tècnica: Pintura al tremp
- Suport: Fusta
- Mides: 3-4 metres d'amplada, 5-6 d'alçada
- Ubicació: Basílica de la Seu de Manresa
Breu biografia de Pere Serra
Pere Serra forma part d'un grup de pintors catalans importants. Les seves obres, juntament amb les del seu germà, es troben en diverses col·leccions d'art gòtic. Va ser deixeble de Ferran Bassa i va compartir taller amb el seu germà Jaume Serra. Va realitzar obres a Barcelona, Saragossa, Sixena, Manresa, entre altres.
Descripció formal
- Iconografia: El retaule, que prové de la paraula "taula", està format per planxes de fusta unides per la part posterior. Consta de quatre registres verticals (carrers) i quatre d'horitzontals, a més d'un carrer central. La part inferior s'anomena banc o predel·la. Els rectangles pintats representen escenes. La part superior, anomenada espiga, sovint presenta una forma gòtica. La casa que ocupa l'espai superior s'anomena àtic. El 90% dels retaules representen la crucifixió de Jesús. La teuladeta sobresortint a la part superior protegeix el retaule de la pols. Aquesta distribució és habitual en la pintura gòtica.
Els carrers estan numerats per ordre de pintura. De l'1 al 18 s'explica la vida de Jesús: el seu naixement, mort, resurrecció i l'arribada de l'Esperit Sant. Les dues primeres escenes representen la creació de l'univers i Adan i Eva. Després, la narració salta a la vida de Jesús: la Mare de Déu, l'anunciació, el naixement, Sant Josep, els Reis Mags i Jesús. Els carrers 7 i 8 mostren la vida pública de Jesús: el seu baptisme per Joan Baptista i el somni dels apòstols. La mort de Jesús (escena 9) se situa a la part superior. A continuació, es representa Jesús mort (10) i la seva resurrecció (11). L'escena 12 mostra l'aparició de Jesús als apòstols, seguida de la seva ascensió al cel (13). L'escena 14 representa Sant Pere predicant i la Pentecosta, on els apòstols reben l'Esperit Sant. L'escena 15 mostra Sant Pere predicant a persones que no parlen la seva llengua i l'entenen. Les escenes 16 i 17 són lliures de l'autor i representen la persecució dels jueus i l'Assumpció de la Mare de Déu, respectivament. Finalment, l'escena 18 mostra el pintor amb els seus germans. L'escena 10 és un fragment d'un altre retaule, ja que l'original es va perdre.
Les espigues A, B, C i D representen àngels, mentre que les imatges entre les escenes, començant per 1.2, etc., són sants.
- Funció: Religiosa
- Composició: Composicions tancades amb certa simetria, buscant l'equilibri.
- Línies compositives: Verticals
- Recursos tècnics: Colors vius però no estridents. Intent de crear perspectiva, tot i mantenir perspectives jeràrquiques. Els fons no són blaus, sinó daurats, realitzats amb pa d'or. Les figures presenten un degradat de colors.
- Relació amb l'entorn: Obra creada per ser exposada a l'església i finançada pel gremi dels cuireters, que tenien com a patró l'Esperit Sant.
3. Significat de l'obra
- Elements propis de l'estil: Obra d'estil gòtic català. Inici de la perspectiva, volums amb colors degradats, daurat del cel i cert moviment de les figures.
- Relació forma i funció: La grandària i bellesa del retaule representen la importància del gremi dels cuireters. La quantitat i qualitat dels retaules d'un gremi eren un indicador del seu poder. La representació de Sant Esteve predicant als jueus té una intencionalitat política, reflectint la importància de la Santíssima Trinitat en aquell moment.
- Iconologia: La temàtica principal gira al voltant de l'Esperit Sant i el concepte d'un únic Déu.
- Relació època i obra: L'obra es crea durant l'Edat Mitjana, en un context de persecució dels jueus. L'art catòlic buscava contrarestar les noves religions i dogmes, com els moviments protestants que negaven la Santíssima Trinitat.
4. Influències i transcendència
- Influències: Última gran obra catalana de l'art gòtic italià, representant un resum d'aquesta variant del gòtic.
- Transcendència: Poca influència posterior, ja que la pintura va evolucionar cap a altres estils.