Anàlisi de l'Art Abstracte: Kandinsky i Mondrian
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB
Composició IV (1911) - Wassily Kandinsky
Documentació general
Cronologia: 1911
Estil: Art abstracte
Tècnica: Oli sobre tela
Dimensions: 1,59m x 2,5m
Localització: Kunstammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
Context històric
Composició IV s'emmarca en l'inici de l'exploració de Kandinsky cap a l'abstracció total, allunyant-se de la representació visual de la realitat. Aquest període, previ a la Primera Guerra Mundial, es caracteritza per la tensió a Europa, els avenços tecnològics i una consciència de canvi i transformació.
Anàlisi formal
Elements plàstics
En algunes obres primerenques de Kandinsky, s'identifiquen elements semàntics com l'arc de Sant Martí. Els colors i les línies s'organitzen en una mena de dansa. Kandinsky considerava el punt i la línia com a elements fonamentals del dibuix: el punt com a cèl·lula original en repòs i la línia com el seu traç en moviment.
Composició
La inspiració del quadre prové d'un conte de fades, amb una muntanya blava i un castell al centre, i cavallers lluitant a l'esquerra. Tot i aquesta interpretació, Kandinsky no pretenia narrar una història.
Estil
Després de Primera aquarel·la abstracte, el primer quadre abstracte de la història, Kandinsky es va centrar en l'abstracció, amb el dinamisme i l'emoció com a protagonistes. Aquesta etapa es basa en els principis del seu llibre Sobre l'espiritualitat en l'art.
Interpretació
Contingut i significació
Entre 1910 i 1914, Kandinsky va crear les sèries Composicions i Improvisacions. Les composicions eren teles de lenta elaboració.
Funció
Kandinsky concebia la pintura com un art capaç de reproduir la comunicació i l'harmonia de la música.
Tableau II (1921-1925) - Piet Mondrian
Documentació general
Cronologia: 1921-1925
Estil: Neoplasticisme
Tècnica: Oli sobre tela
Localització: Col·lecció Max Bill, Zuric
Context històric
El Neoplasticisme, avantguarda intel·lectualista similar al Suprematisme, busca la puresa plàstica a través de formes geomètriques regulars, angles rectes i colors primaris i neutres. Tableau II és representatiu del període"madu" de Mondrian (1921-1940), on s'elimina tota referència a la realitat visual. Amb aspiracions espirituals, Mondrian lluitava contra el materialisme, creient en la creació d'un nou món a través de l'abstracció.
Anàlisi formal
Elements plàstics
Als anys 20, Mondrian va reduir la seva paleta al negre, per a la retícula, el blanc, per a la llum, i els colors primaris.
Composició
Tableau II fusiona el color i l'estructura lineal. Sense un centre focal, l'obra destaca pels paral·lelepípedes de color, mentre que els rectangles blancs suggereixen un moviment circular. L'angle recte aporta equilibri i quietud.
Estil
El Neoplasticisme o De Stijl, moviment que exalta la racionalitat, es va fundar a Leiden el 1917. Mondrian, amb un passat figuratiu, va adoptar aquest nou llenguatge basat en elements plàstics primaris i colors primaris.
Interpretació
Contingut i significació
Mondrian va tornar als colors primaris, treballant les dimensions dels camps de color dins de la retícula per intensificar-los. En els seus elements purs, es troba una correspondència amb les matemàtiques.
Funció
El seu objectiu era combinar arquitectura, pintura i plàstica en una formació clara, simple, ordenada, elemental i pura.