Anàlisi de l'Aqüeducte de les Ferreres (Pont del Diable) i l'Hermes amb Dionís Infant
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,7 KB
Aqüeducte de les Ferreres (Pont del Diable)
Cronologia
Segle I aC. (Probablement entre 24-22 aC, durant l'estada d'Octavi a Tàrraco)
Context Històric i Cultural
- La societat urbana romana feia un elevat consum d'aigua.
- A banda de les necessitats vitals (cuina, beguda), estava socialitzat el costum dels banys (termes), a banda d'altres necessitats (reg de jardins sagrats).
- El segle I aC veu la plena romanització de Tàrraco, elevada a la categoria de colònia (= ciutat romana) per Juli Cèsar.
- Octavi, des de Tàrraco, dirigeix la conquesta-pacificació definitiva d'Hispània.
- Tarragona estarà assortida per tres aqüeductes. El Pont del Diable és un d'ells, possiblement el més antic que rep les aigües del riu Francolí.
Característiques
- Dimensions: 26 metres d'alçada x 249 metres de llargada
- Pedra local, tallada en aparell rústic isòdom (pilars).
- Originalment recoberta parcialment d'estuc.
- El canal d'aigua (specus) de 80 cm d'ample transcorria per la part superior, possiblement entubat.
- L'obra s'estructura en dos nivells d'arcs de mig punt, tots de la mateixa llum, per bé que d'alçada diferent en adaptació de la topografia.
- El conjunt està construït amb carreus en sec, és a dir, sense utilitzar cap mena d'argamassa o de material aglutinant.
- Els carreus presenten forma d'encoixinat, excepte les dovelles dels arcs, que són llises.
- L'aigua es depurava al castellum aquae (torre de l'aigua) i després es distribuïa per la ciutat per mitjà de canonades de plom.
- Funcionalitat, monumentalitat.
Significat
- L'obra manifesta el poder i l'eficàcia de Roma. Manifesta als autòctons la importància i els beneficis d'acceptar aquest poder. Als romans els recorda la grandesa de Roma.
Funció
- Obra eminentment pràctica. Salva una vall mitjançant un pont gran i elegant, permetent que el llarg canal estalviï una complicació topogràfica (drecera), sense alterar el pendent necessari per mantenir la pressió d'aigua.
- Abastir d'aigua la capital de la Tarraconense.
Estil
S'admetrà estil romà tardorepublicà i estil romà altimperial.
Característiques de l'Escultura Romana
- Potenciació del monument: arcs de triomf, columnes commemoratives.
- Potenciació dels relleus (Ara Pacis Augustae).
- Realisme en els retrats.
- Retrats de mig cos, de cos sencer i eqüestres.
- Temàtiques mitològiques.
- Còpies en marbre d'obres gregues.
- Materials: marbre i, en menor mesura, bronze.
Característiques de l'Ordre Dòric
- Columna sense base.
- La columna reposa sobre un estilobat i una estereòbata.
- Fust estriat.
- Entaulament amb arquitrau llis, fris i cornisa.
- Fris amb mètopes i tríglifs.
- Cornisa amb frontó.
Hermes amb Dionís Infant
Cronologia
350-330 aC (Mitjan segle IV aC).
Context Històric i Cultural
- Unificació de totes les polis gregues i conquesta de Pèrsia per Alexandre el Gran.
- En Filosofia: Plató, Aristòtil i Diògenes.
- Els pilars fonamentals de l'art grec són: l'home, la natura, la raó, l'harmonia i la bellesa. Com deia Protàgores: "l'home és la mesura de totes les coses".
- Període dels grans noms de l'estatuària grega: Praxíteles, Escopes i Lisip.
Estil
Grec postclàssic (s'accepta Grec clàssic).
Característiques de l'Obra
- Còpia romana. Original en bronze.
- Cànon anatòmic de set caps.
- Embalum rodó.
- Un sol bloc de marbre.
- Hermes presenta l'aspecte característic de les figures de Praxíteles: esvelt, refinat, elegant i amb una musculatura evident però gens voluminosa.
- Com la major part de les figures de marbre antigues, l'obra estava policromada.
- De cara a donar consistència a la figura de l'adult, aquesta es recolza sobre un tronc d'arbre parcialment cobert per la capa del déu.
- Visió unifacial.
Material
- Marbre de Paros.
Tema
- Hermes, fill de Zeus i Maia, va ser encarregat de protegir Dionís, fill de Zeus i Sèmele, de la venjança d'Hera, esposa del rei dels déus i eternament enfurismada per les infidelitats del seu espòs. Hermes dugué d'incògnit al jove mig germà seu a Tebes, on el rei Atamant i la seva esposa varen criar al futur déu de la joia de viure i el vi.
Tipologies de l'Arquitectura Romana
Temple, circ, teatre, amfiteatre, basílica, termes, ponts, aqüeductes...