Anàlisi de l'Aqüeducte de les Ferreres (Pont del Diable) i l'Hermes amb Dionís Infant

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,7 KB

Aqüeducte de les Ferreres (Pont del Diable)

Cronologia

Segle I aC. (Probablement entre 24-22 aC, durant l'estada d'Octavi a Tàrraco)

Context Històric i Cultural

  • La societat urbana romana feia un elevat consum d'aigua.
  • A banda de les necessitats vitals (cuina, beguda), estava socialitzat el costum dels banys (termes), a banda d'altres necessitats (reg de jardins sagrats).
  • El segle I aC veu la plena romanització de Tàrraco, elevada a la categoria de colònia (= ciutat romana) per Juli Cèsar.
  • Octavi, des de Tàrraco, dirigeix la conquesta-pacificació definitiva d'Hispània.
  • Tarragona estarà assortida per tres aqüeductes. El Pont del Diable és un d'ells, possiblement el més antic que rep les aigües del riu Francolí.

Característiques

  • Dimensions: 26 metres d'alçada x 249 metres de llargada
  • Pedra local, tallada en aparell rústic isòdom (pilars).
  • Originalment recoberta parcialment d'estuc.
  • El canal d'aigua (specus) de 80 cm d'ample transcorria per la part superior, possiblement entubat.
  • L'obra s'estructura en dos nivells d'arcs de mig punt, tots de la mateixa llum, per bé que d'alçada diferent en adaptació de la topografia.
  • El conjunt està construït amb carreus en sec, és a dir, sense utilitzar cap mena d'argamassa o de material aglutinant.
  • Els carreus presenten forma d'encoixinat, excepte les dovelles dels arcs, que són llises.
  • L'aigua es depurava al castellum aquae (torre de l'aigua) i després es distribuïa per la ciutat per mitjà de canonades de plom.
  • Funcionalitat, monumentalitat.

Significat

  • L'obra manifesta el poder i l'eficàcia de Roma. Manifesta als autòctons la importància i els beneficis d'acceptar aquest poder. Als romans els recorda la grandesa de Roma.

Funció

  • Obra eminentment pràctica. Salva una vall mitjançant un pont gran i elegant, permetent que el llarg canal estalviï una complicació topogràfica (drecera), sense alterar el pendent necessari per mantenir la pressió d'aigua.
  • Abastir d'aigua la capital de la Tarraconense.

Estil

S'admetrà estil romà tardorepublicà i estil romà altimperial.

Característiques de l'Escultura Romana

  • Potenciació del monument: arcs de triomf, columnes commemoratives.
  • Potenciació dels relleus (Ara Pacis Augustae).
  • Realisme en els retrats.
  • Retrats de mig cos, de cos sencer i eqüestres.
  • Temàtiques mitològiques.
  • Còpies en marbre d'obres gregues.
  • Materials: marbre i, en menor mesura, bronze.

Característiques de l'Ordre Dòric

  1. Columna sense base.
  2. La columna reposa sobre un estilobat i una estereòbata.
  3. Fust estriat.
  4. Entaulament amb arquitrau llis, fris i cornisa.
  5. Fris amb mètopes i tríglifs.
  6. Cornisa amb frontó.

Hermes amb Dionís Infant

Cronologia

350-330 aC (Mitjan segle IV aC).

Context Històric i Cultural

  • Unificació de totes les polis gregues i conquesta de Pèrsia per Alexandre el Gran.
  • En Filosofia: Plató, Aristòtil i Diògenes.
  • Els pilars fonamentals de l'art grec són: l'home, la natura, la raó, l'harmonia i la bellesa. Com deia Protàgores: "l'home és la mesura de totes les coses".
  • Període dels grans noms de l'estatuària grega: Praxíteles, Escopes i Lisip.

Estil

Grec postclàssic (s'accepta Grec clàssic).

Característiques de l'Obra

  • Còpia romana. Original en bronze.
  • Cànon anatòmic de set caps.
  • Embalum rodó.
  • Un sol bloc de marbre.
  • Hermes presenta l'aspecte característic de les figures de Praxíteles: esvelt, refinat, elegant i amb una musculatura evident però gens voluminosa.
  • Com la major part de les figures de marbre antigues, l'obra estava policromada.
  • De cara a donar consistència a la figura de l'adult, aquesta es recolza sobre un tronc d'arbre parcialment cobert per la capa del déu.
  • Visió unifacial.

Material

  • Marbre de Paros.

Tema

  • Hermes, fill de Zeus i Maia, va ser encarregat de protegir Dionís, fill de Zeus i Sèmele, de la venjança d'Hera, esposa del rei dels déus i eternament enfurismada per les infidelitats del seu espòs. Hermes dugué d'incògnit al jove mig germà seu a Tebes, on el rei Atamant i la seva esposa varen criar al futur déu de la joia de viure i el vi.

Tipologies de l'Arquitectura Romana

Temple, circ, teatre, amfiteatre, basílica, termes, ponts, aqüeductes...

Entradas relacionadas: