Adimen urritasunak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 18,24 KB
Down sindromea
X sindrome ahula
Willian sindromea
Down sindromea
Jatorria 21 Cromosoman gertatzen del alterazio bategatik ematen da.
Honek, organo eta sistemen funtzinamenduan dauka eragina, batez ere nerbio sistema (burmuinean eta zerebeloan).
Ak (Adi men Koefizientea) kontuan hartuz, Down sindromea daukaten pertsonen %33ak, adimen urritasun moderatua daukate (AK: 35-50)
Ezaugarri genetikoetan dauden ezberdintasunak direla eta, alterazio organikoak, hauen intentsitatea eta zenbatekoa aldatu daiteke
Ezaugarri morfologikoak: hipotonia, gihar deficit-a, giltzaduren laxotasuna (honek hipermugikortasuna ekar dezake), obesitaterako tendentzia, lepo eta sorbalda laburrak.
Arazo medikuak:
Arazo kardiologikoak
Arnasketa, eta arnasketa obstrukzioa lo egiterakoan
Entzumen nahasmena
Otitis-a
Ikusmenean (kataratak, akatsak errefrakzioan)
Tiroides
Digestio aparatuko arazoak
Down sindromeak aurkezten dituen ezaugarriak:
Jaioberrietan antzematen diren hazpegiak
Gorputz hazte motela eta urria, talla txikia eta mikrozefalia
Garapen motore eta kognitibo motela, aldakortasun handia kasu bakoitzean
Immunitate arazoak, infekzioak, egoera autoimmuneak (diabetesa, artritisa…)
Nahasmen organiko eta funzionak asko ezberdinak.
Puntu klabeak:
Garapen psikomotorearen jarraipena mantendu behar da. Gurasoak inplikatuta
Obesitatea izateko tendentzia daukate, beraz, nutrizioa kontrolatu etapa ebolutibo bakoitzean
Bakunak oso garrantzitsuak dira
Arnaste aparatuko infekzioei arreta jarri
Lo egiteko nahasmenekin adi egon
Gaixotasun zeliakorik daukan antzeman
Entzumen, ikusmen, tiroides funtzioa edota hortzen osasuna behatu
Aparatu lokomotorea behatuta, giltzaduretako azpi-luxazioak eta ezegonkortasuna
Jakabi nahasmenentan arreta jarri (hiperaktibitatea, TEA…)
Garrantzitsua:
Iniziatiba falta; jokabide baten
Mantentzeko persistentzia eta aldaketarako eza;
Irmotasuna, konstantzia, puntualitatea; erantzun
Gaitasun txikia gauza berrien aurrean; inhibitzeko
Zailtasuna.
Oso argi izan behar duguna gure jarduetarako:
Giharren hipotonia (giharrak ez daude garatuta, tonurik gabe) eta lotailuen laxotasuna erakusten dute
Motrizitate eza, moteltasuna jardueretan eta koordinazio urria
X sindrome ahula
Adimen urritasunen barruan, bigarren sindrome
ohikoena da. Normalean gizonezkoei eragiten
die. (Datuen arabera, 4000 gizonekiko 1, 6000
emakumekiko 1)
Aurpegiko anomaliak (makrozefalia, aurpegi estu eta luzea, bekoki zabala, aho handia, belarri handiak, kokots irtena..)
Makrookidismoa (barrabil oso handiak)
Belarriko infekzioak
Estradismoa (begi kontaktua saihesten dute)
Pectus excavatum (sahietzetako hezurrak barrurako hasten dira, bularra deformatuz), surko sakonak oin zoilean edo oin azpian, oin planoak.
Arazo kardiologikoak
Garapen motorean atzerapena
Hipotonia laxotasuna, buruko mugimenduen kontrol eza, gutxi garatutako gihattak
Erreflexu osteotendinoso motelak, koordinazio urria, motrizitate fin eza
Funtzio sentsorial urriak
Arrazo endokrinoak (pubertaroa eta menopausia goiztiarra)
Adimen urritasuna
Hizkuntza nahasmenak (beranduago ikasten dute, hitz errepikapenak, mututasun selektioa…)
Jokaide nahasmenak (hiperaktibitatea, obsesibilitatea, errutinen beharra, haserreak…)
Mugimendu esterotipatuak (besoen aleteoa, eskuen kosk egiteko joera).
Ikasteko zailtasun espezifikoak
Soinu edo usainekiko sentsibilitatea handia
Batzutan ukitzea saihesten dezakete edo jendearen gertutazunarekin gaizki pasa dezakete
Williams sindromea
Aurrekoak bezala, Williams sindromea nahasmen
genetikoa da, ez da herentziazkoa eta ez da
faktore mediku, ingurugiro edon psikosozialegatik
ematen. Hirugarren sindrome ohikoena da.
Frekuentzia 7500 pertsonetatik 1ekoa da.
Ezaugarri nagusiak:
Hazpegi ohikoak: Bekoki estua, sudur laburra, masail irtena eta jauzia, masailezur txiki, zpain lodiak, hortzen lerrokatze txarra, belarri irtenak.
Adimen urritasun urria edo moderatua. Adin berdina daukaten haurren hizkuntza eta ezagutza antzekoak izan ditzakete, baina irakurtzeko eta matematiketarako zailtasunekin (adibidez, denbora eta diru kontzeptuetan zailtasunak).
Hiperkaltzemia (kaltzio maila altua odolean). Arazo kardiologikoak ekarri ditzake, baita gastrina (digestioan laguntzen duen hormona) eta ultzera pektikoen (sabeleko zauria) areagotzea.
Arazo kardiobaskularrak. Estenosi aortiko suprabalbularra (arteria nagusiaren estutzea), edozein arteriari eragin diezaioke, eta hipertentsio arteriala.
Arazo motoreak,. Laxotasuna, erreflexu falta..
Adimen musikalaren garapen handia. Pertsona hauekin musika erabiltzea gomendatzen da, beste trebezi batzuk lortzeko asmoz.
Koordinazio, oreka eta indar arazoak
Gihar eta hezur sisteman (kontrakturak, bizkarrezurreko arazoak)
Digestio aparatuan (idorreri kronikoa, hernia inglinalak)
Gernu aparatuan (eutsi ezina)
Ikusmenean (estrabismoa, miopia)
Motrizitate fiña (lokarriak lotzeko arazoak, idazteko eta marrazteko, objetu txikiekin jolasteko erreztasun eza)
Orientazio espaziala behar duten jardueretan arazoak dauzkate (ezker eta eskuien adibidez)
Lengoia. Hitz egiten hasteko atzerapena, ulermen urriagoa. Hiztegi maila ona eta adierazkorra, memoria auditiboaren garapen onari esker. Hitz errepikakorrak eta hitz jarioa.
Uteroaren garapen motela, irunzteko edo erateko arazoak, errefluxu gastroesofajikoa (janaria sabeletik esofagora igotzen da)
Jarrera sozial egokia. Oso komunikatiboak eta kontaktu bisual ona. Edukatu eta konfiatuak.
Antsietatea erakuzten dute, ardurakoarrak izan ohi dira… sentsibilitate handia dute besteen sentimenduekiko, oso enpatikoak dira.
Memoria ona epe luzean. Ikasten duten guztia mantentzen dute.
Entzumen fina, soinu fonetiko ezberdinek irakurketan laguntzen diete.
Irudietatik informazio asko eskuratzeko gaitasuna dute; beraz, hauek oso baliagarriak dira azalpenetarako.
Bizipenetatik ikasteko gaitasun handia daukate, ekintzatik ikasten dute.
Beste batzuk:
Ahots zakarra, genital txikiak, azalaren zahartze azkarra, otitis kronikoa eta min abdominal kronikoa.
GARAPEN URRITASUNA
Nahasmen neurokognitiboak:
Adimen urritasunak | Garapeanren atzerapen globala, adimen urritasun ez espezifikatua |
TEA (Trastorno Espectro Autista) | Trastorno autista, Asperger |
Komunikazio nahasmena | Lengoia nahasmenak, fonologikoak, totelka hitz egitea, komunikazio pragmatikoa (esaten denak ez du sentsurik) |
Ikasteko zailtasun espezifikoen nahasmenak | Irakurmen (dislexia), idatzizko adierazpena (disgrafia), kalkulo nahasmenak (diskalkulia) |
AGNH/TDAH (Arreta Gabeziaren Nahastea Hiperaktibitatearekin) | |
Nahasmen motoreak | Koordinazio nahasmena, mugimendu esterotipatuak |
Beste nahasmen neuromotore batzuk |
AUTISMOA (TEA)
Garapen soziala
Enpatia gabezia
Berdinkideekiko harremanen garapen eza
Fikziozko jokuen erabilera eza, ezta jostailuekin
Pertsonei ez erantzuteko tendentzia
Hiperaktibitatea umetan, hipoaktibitatea (hiperaktibitatearen kontrakoa) nerabezaroan eta nagusiak direnean
Erantzun eza arriskuen aurrean
Ukitzen uzteko zailtasuna
Komunikazioa
Ulermen falta komunikazio erreziprokoan
Ez ahozko hizkuntza ulertzeko zailtasunak
Kontzeptuak ulertzeko zailtasunak
Zaratak filtratzeko zailtasunak
Interpretazio literal eta konkretua
Entonazioa, kadentzua kontrolatzeko zailtasunak
Esaldi errepikakorrak erabiltzeko ohitura
Ekolalia izan dezakete (entzuten dutena errepikatu)
Hiztegi ona izan dezakete, baina esanahia ulertu gabe
Sentsoriala
Zentzumenetatik jasotakoa ez dute autoerregulatzen
Dastamen/usaimen
Oso sentsibleak
Bakarrik nahi dutena jaten dute
Aldaketarako zailtasunak
Ukimena:
Rozea edo arropa mota konkretu bat ez gustatzea
Klimaren arabera erropaz aldatzeko zailtasunak
Textura batzuekin faszinatuta
Ikusmena:
Gauzak lerrokatu
Altzairuak aldatzeko ezkortasuna
Argi fluoreszenteak molestatu egiten die
Begietara ez begiratzea normala da
Entzumena
Ez dtuzte zarata batzuk filtratzen
Entzuteak, gauza bat baino gehiago aldi berean entzuten ari direla gertatu ahal zaie
Entzumen selektiboa izan dezakete
Soinuek distraitu ditzakete
Aldaketak egiteko ez
Malgutasun falta
Errutinak oso azkar barneratzen dituzte
Zerbait egitea errepikatzea behar izaten dute, ondoren zerbaitekin jarraitzeko
Area batean interes handiak erakutsi dezakete
Janari berriak jateko ezkorra
Beste batzuk
Lana jokua da eta jokua lana
Generalizatzeko arazoak
Jarrera konpultsiboak, erasokorra edo autoerasikorrak; berrintxeak
ASPERGER (TEA)
TEA-ren barruan sartzen diren arren, ez da erraza
autismo orokorarren eta Asperger nahasmenaren
ezberdinatasunak antzematea. Hala ere hauek dira
ezberdintasun nabarienak:
Hizkuntza egituratua, oso zuzena (zuzenegia batzutan), hiztegi eta sintaxi konplexuekin
Adimen maila arrunta edo gaitasun handikoa izaten dute. Area batzutan gaitasun bikainak izan ditzakete
Autismoarekiko berdintasun handiak harremanekiko, malgutasun falta, gorabeherak emozioekin..
Hala ere harremanekiko interes handiagoa erakusten dute, autonomia gehiago eta ingurua esploratzeko gogoa
Koordinazio motore osa baxua, autismoan bezala, jarduera fisikoa inplikatzen duten jolasetara jarrera ezkorra
Bakarkako joku imaginatiboa izan dute, baina ez da ez soziala ez interaktiboa
RETT SINDROMEA
Nahasmen neurologiko hau, jaio aurretik edo
jaio ondoren gertatu daitekeen hazkuntza edo
garapenaren gelditzea ekartzen du. Nesketan
ematen da soilik, eta ez da degeneratiboa.
Kasu bat ematen da 10.000 pertsonekiko.
Ezaugarriak:
Buruaren perimetro txikiagoa, burmuinak pisu gutxiago eta neurona txikiagoa
Burmuinak kontrolatzen dituen funtzioen eragina dute (arnasketa, lengoaia)
Arnasketa azkarragoa edo motelagoa izan dezakete
Apraxia (dispraxia) edo mugimendu koordinatuak burutzeko ezina
Eskuratutako gaitasun motoreen galera
Bizkarrezurraren koordinazio txarra
Aurpegiko mugimenduak, begirada (bruxismoa, lengoaiaren galera)
Lengoaia pretzeptiboagoa adierazkorra baino
Ez borondatezko mugimenduak
Giharretako aronmaliak, atrofia edo distoniak ( giharra bakarrik mugitzen da)
Arazo kardionaskularrak (takikardiak)
Deskonexio faseak, suminkortasuna, haserre, begirada saihestu
Loaren nahasmenak; amets gaiztoak, lo eza
Jarrera disruptiboak, autoerasokoral (mina ondo toleratzen dute)
Adimen uttitasun sakonarekin bat joaten da
AGNH/TDAH (ARRETA GABEZIAREN NAHASTEA HIPERAKTIBITATEAREKIN)
7 urte baino lehenago hasten da, baina batzutan haurra
nagusia izan arte ez da antzematen. Lasai egoteko,
jokabidea kontrolatzeko eta arreta mantentzeko
zailtasunak dira ezaugarri nagusiak.
American Psychiatric Association-en arabera hiru mota daude:
Adigalkorra. Pertsona ezin da zerbaitetan zentratu
Arreta falta zehaztasunekin
Kontzentrazioa mantentzeko arazoak
Ez dituzte aginduak jarraitzen eta ez dituzte jarduerak bukatzen
Ez dira ondo antolatzen
Erraz despistatzen dira
Gauzak galtzen dituzte
Hiperaktibitate-inpultsibitate. Oso aktiboak, mugimenduaren beharra daukate eta askotan pentsatu gabe jokatzen dute.
Egonezina daukate
Gehiegi hitz egiten dute
Txanda itxaroteko arazoak dituzte
Besteak mozten dituzte
Besteen jolasak mozten dituzte
Konbinatua. Ez da arreta mantentzeko gai eta inpultsibitate handiegia daukate
iKASTEKO ZAILTASUN ESPEZIFIKOEN NAHASMENAK
Idatzizko adierazpenean (disfragia, dispraxia)
Irakurmenean (dislexia)
Hitz egiterakoan
Lengoaian (afasia)
Kalkuluan (diskalkulia)1. Koordin
Entzun eta ulertzerakoan
Ez ahozko hizkuntza
NAHASMEN MOTOREAK
Koordinazioaren garapenean ematen diren nahasmenak
Mugimendu estereotipatuen nahasmenak
‘Tik’-en nahasmenak
Toirette sindromea
“Tik” motoreak edo bokalak
‘Tik’ transitorioak
Beste “Tik” nahasmen espezifikoak
“Tik” nahasmen ez espezifikoak
TOURETTE SINDROMEA
Tik motoreak
Tik bokalak
Tik asko egun berdinean ia egunero edo noizean behin urtebetean
Frekunetziak aldaketak. Zenbatekoan, motan, larritasunean edo tokian.
18 urte baino lehenago hasten dira.
Estresa edo tentsioagatik areagotu egiten dira. Aldi berean, sintomak baretu egiten dira lasaitzerakoan edo ekintza batean zentratzean.
Beste arazo batzuk:
Obsesioak edo pentsamendu errepikakorrak
Erritualak
AGNH/TDAH
Irakurtzeko eta idazteko arazoak
Inpultsoak kontrolatzeko zailtasunak
Loaren nahasmenak