Chuletas y apuntes de Psicología y Sociología de Formación Profesional

Ordenar por
Materia
Nivel

Envelliment: factors, teories i canvis associats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,06 KB

La vellesa i l’envelliment

L’envelliment és un procés natural, continu i inevitable de deterioració de les funcions fisiològiques que acabarà amb la mort.

Factors de l’experiència subjectiva de l’envelliment:

  • L’existència de malalties cròniques

  • La qualitat de l’ambient com a estímul

  • La capacitat d’adaptació

  • L’autoestima

  • L’afrontament del cessament de l’activitat laboral

  • L’estat anímic

  • El suport familiar

Envelliment i esperança de vida

Envelliment progressiu

L’esperança de vida va augmentar i això va implicar un increment de la població gran que viu de manera autònoma i l’augment de persones grans.

Entre homes i dones existeix una bretxa de gènere (diferència d’edat de mort entre els sexes) en l’esperança... Continuar leyendo "Envelliment: factors, teories i canvis associats" »

Desenvolupament Cognitiu en els Primeres Etapes de la Infància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

Subestadi 1 de 0 a 1
Exercici dels reflexos:
• Reflex de succió: inicialment sense estímul.
• Reflex pupil·lar: es produeix una certa adaptació.
• Sensacions visuals, acústiques, tàctils i gustatives sense coordinació intersensorial.

Subestadi 2 de 1 a 4 mesos

"Primeres adaptacions sensoriomotrius i reacció circular primària."

• Encara no es pot parlar d'intel·ligència perquè falta intencionalitat.
• Les adaptacions que es produeixen no són només orgàniques.
• Es realitzen les primeres accions anticipatòries.
• S'efectuen reaccions circulars primàries (RCP).
• No hi ha conservació i permanència de l'objecte, però ja es manté la mirada.
• Es produeixen certes coordinacions entre diferents sentits.
• No hi ha imitació,... Continuar leyendo "Desenvolupament Cognitiu en els Primeres Etapes de la Infància" »

Comprendre l'Estrès, l'Ansietat i el Burn-out: Guia per a Pacients i Famílies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

Estrès:

La OMS defineix l'estrès com «el conjunt de reaccions fisiològiques que prepara l'organisme per a l'acció». Davant qualsevol canvi (intern o extern), el cos s'ha d'adaptar a la nova situació i és quan apareix la reacció fisiològica d'alerta, és a dir, l'estrès, que augmenta el nivell d'activitat fisiològica i cognitiva per disposar dels recursos per donar resposta a la nova demanda.

Ansietat:

L'ansietat és una emoció desagradable consistent en una reacció de tensió, aprehensió i preocupació davant una situació que l'individu entén com una amenaça potencialment perillosa per a la seva integritat física o psíquica, encara que moltes vegades no existeixi una causa aparent. L’ansietat és la manifestació de l'estrès.... Continuar leyendo "Comprendre l'Estrès, l'Ansietat i el Burn-out: Guia per a Pacients i Famílies" »

La Psicoanàlisi de Freud: Teoria i Conceptes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,14 KB

Psicoanàlisi de Freud

Introducció

La psicoanàlisi de Freud és una teoria sobre el desenvolupament i funcionament de la vida psíquica, un mètode d’explicació de la vida humana i una psicoteràpia a través dels somnis.

Postulats bàsics de la psicoanàlisi sobre la personalitat:

  • La personalitat és com un iceberg. La part que sobresurt és el conscient i la submergida l’inconscient.
  • La personalitat és fruit de la interacció de forces i mecanismes intrapsíquics.
  • La infància és un període molt important en el desenvolupament de la personalitat. Freud estableix diferents etapes de desenvolupament psicosexual.
  • La teràpia es basa en l’associació lliure, que consisteix en què el pacient digui el primer que li passa pel cap i així alliberar-
... Continuar leyendo "La Psicoanàlisi de Freud: Teoria i Conceptes Clau" »

Estudi del Llenguatge Natural Humà: Teories i Funcions

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,23 KB

Estudi del Llenguatge Natural Humà

1. Característiques del Llenguatge Natural Humà

El llenguatge humà té com a funció principal comunicar-se. S'estudia en dues dimensions: cognitiva i comunicativa.

Hocket: 13 trets de disseny comparant comunicació animal i llenguatge humà.

John Lyons: Tres criteris nous, eliminant els vocals.

Moreno Cabrera: Economia, creativitat i simbolisme.

1.1. Economia

  • Intercanviabilitat: Emissor i receptor intercanviables.
  • Dualitat: Fonemes formen unitats amb significat.
  • Eficiència: Expressions per a diverses realitats.

1.2. Creativitat

  • Composicionalitat: Elements menors formen unitats majors.
  • Recurrència: Patrons organitzatius en diferents nivells.

1.3. Simbolisme

  • Especialització: No resposta física immediata.
  • Semanticitat:
... Continuar leyendo "Estudi del Llenguatge Natural Humà: Teories i Funcions" »

Antropologia: Estudi de l'ésser humà i la seva evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,15 KB

Antropologia: Estudi de l'ésser humà en totes les seves facetes.

Antropologia filosòfica: Defineix els trets essencials de l'ésser humà. Reflexiona a partir de les dades facilitades per les ciències socials i de les idees generades pel propi pensament filosòfic.

Antropologia científica: Formula teories a partir de dades observades. Antropologia física: Estudia l'ésser humà com a producte de l'evolució biològica. Descriu les diferències físiques observables entre l'ésser humà i la resta d'homínids. Distingeix entre les varietats físiques observables entre els diferents grups ètnics humans actuals. Antropologia cultural: Estudia l'ésser humà en tota la seva dimensió social.

PROCÉS D'HOMINITZACIÓ: Objecte d'estudi de l'antropologia... Continuar leyendo "Antropologia: Estudi de l'ésser humà i la seva evolució" »

Dependència, Autonomia i Habilitats Socials

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,52 KB

La Dependència i la Llei 39/2006

La dependència és l'estat de les persones que han perdut l'autonomia i tenen necessitats d'assistència i ajudes importants. Hi ha diversos tipus de dependència: pèrdua d'autonomia física, psíquica i intel·lectual.

La Llei 39/2006, de 14 de desembre, és la llei de la promoció de l'autonomia personal i atenció a persones en situació de dependència. Aquesta llei defineix el nou dret: el dret a rebre l'atenció necessària, que serà proporcionada pels poders públics. A més, crea el SAAD (Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència).

El SAAD i els seus Recursos

El primer escaló del SAAD són els serveis socials comunitaris. El SAAD ofereix diversos tipus de recursos, ajudes i serveis:

  • Centres
... Continuar leyendo "Dependència, Autonomia i Habilitats Socials" »

Socialització: Fases, Agents i Desviació Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,24 KB

Fases de la Socialització

Els sociòlegs assenyalen dues fases en el procés de socialització: la primària, essencial per adquirir la base cultural, i la secundària, amb expectatives més formals.

Diferències i Similituds

La socialització primària és breu i intensa, mentre que la secundària és més llarga i menys intensa. La resocialització implica interioritzar noves normes i valors.

Socialització Permanent

La socialització dura tota la vida, ja que constantment adquirim coneixements i ens adaptem.

Agents Socialitzadors

Els agents que més influeixen en l'etapa actual són l'escola, els amics, els mitjans de comunicació i la família.

Espectre Polític: Dreta vs Esquerra

Dreta

  • Els rics paguen pocs impostos.
  • Els rics no haurien de pagar
... Continuar leyendo "Socialització: Fases, Agents i Desviació Social" »

Avaluació en Educació Infantil: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,65 KB

Què buscar en la informació per a l'avaluació?

Aquestes qüestions tenen a veure amb un dels passos del procés d'avaluació. Com s'anomena aquest pas?

Localitzar la informació disponible.

Instruments per a l'observació

El diari de classe, els anecdotaris i les llistes de control són instruments que serveixen per a la recollida d'informació de quin mètode?

Instruments per a l'observació.

Escales d'avaluació de la qualitat

Quines són les escales d'avaluació que fan referència a la qualitat de la conducta o el fet observable?

Escales d'estimació: de freqüència, de grau, descriptives.

Escales d'ordenació

Quina és l'escala que serveix per a ordenar o agrupar les persones en funció del grau que presenten una característica?

Escales d'ordenació.... Continuar leyendo "Avaluació en Educació Infantil: Guia Completa" »

Mètodes i Instruments d'Avaluació en Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,46 KB

Per a què serveixen les llistes de control?

Per a investigar comportaments específics sobre la base d'unes característiques o conductes determinades, de les quals s'haurà de registrar si es presenten o no.

Quants nivells d'ítems hem d'elaborar en les escales d'estimació descriptives?

Ítems intermedis per a definir millor la situació en què es troba l'infant.

Quins són els instruments per a la interrogació?

  • Qüestionari
  • Entrevista
  • Altres: tècniques projectives i tècniques sociomètriques

Avantatges i desavantatges del qüestionari

Avantatges: Es pot administrar a diverses persones a la vegada i no cal que sigui en un moment determinat.

Desavantatges: S'obtenen percepcions, no realitats.

Preguntes tancades o obertes en un qüestionari?

Millor... Continuar leyendo "Mètodes i Instruments d'Avaluació en Educació Infantil" »