Chuletas y apuntes de Música

Ordenar por
Materia
Nivel

Gorputz-adierazpena eta garapen psikomotorra

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en vasco con un tamaño de 1,71 KB

Susta edo estimula daitezkeen mugimenduak:

  • Katuka ibiltzea: Erritmo bati edo abere baten pausoei jarraituz.
  • Arrastaka ibiltzea: Sugea bezala.
  • Pirritan ibiltzea: Maldan behera biraka edo labainduz joatearen mugimendua.
  • Kulunka ibiltzea: Oreka puntutik alde batera edo bestera mugitzea.
  • Ibiltzea: Espazioan zehar ibiltzea, modu askean edota antolatuan.

Erritmo bitarrak erabiltzea komeni da eta aurrerago zailtasun handiagoa duten proposamenak.

Gorputz-adierazpena hitzen interpretazio modura

Garrantzitsua da mugimendua hitzekin lotzea, ekintzak irudikatzen eta ekintza horiei esanahia ematen. Aurrerago, esaldiekin mugimenduak landu ahal dira. Adibidez, goranzko mugimenduak, uhin higidura, zehazgabe eta arinak edota mugimendu astunak. Hauek onomatopeiekin... Continuar leyendo "Gorputz-adierazpena eta garapen psikomotorra" »

Tipos de compases en música: compás simple y compás compuesto

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 47,31 KB

Tipos de compases en música

COMPAZ MUSICAL.ES LA UNIDAD QUE DIVIDE LA EXTENSION DE UNA CANCION DE TIEMPOS IGUALES. Tipos de compases:Z

Compás simple

Los compases simples son 2/4, 3/4, y 4/4

Compás compuesto

6/8, 9/8, 12/8

El numerador y el denominador

Los compases se representan mediante fracciones escritas a la derecha de la clave, dichas fracciones formadas por dos números

Clasificación de tipos de compases

Compases binarios: tres pulsaciones, acentuación fuerte débil débil

Compases cuaternarios: en cuatro pulsaciones, acentuación fuerte débil, fuerte débil, compases ternarios

Cultura: HIMNO A SANTA CRUZ DE LA SIERRA  

Termes de dinàmica, moviment i textura en música barroca

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,08 KB

Termes de dinàmica:

  • pp (pianissimo): Molt fluix
  • f (forte): Fort
  • p (piano): Fluix
  • ff (fortissimo): Molt fort
  • mp (mezzopiano): Mig fluix
  • cresc. (crescendo): Augmentar la intensitat gradualment
  • mf (mezzoforte): Mig fort
  • dim. (diminuendo): Disminuir la intensitat gradualment

Termes de moviment o tempo:

  • Largo/lento: Molt lent
  • Allegretto: Alegre
  • Adagio: Lent
  • Allegro: Ràpid
  • Andante/moderato: Tranquil
  • Vivo/vivace/presto: Molt ràpid
  • accelerando: Acc
  • ritardando: Rit

Textura polifònica:

  • Contrapunt: Textura musical polifònica en la qual dues o més melodies independents s’escolten de manera simultània
  • Audició: Petita fuga en sol menor, de J.S. Bach
  • Melodia acompanyada: És aquella homofonia en la qual destaca en un primer pla en una línia melòdica, i en un segon
... Continuar leyendo "Termes de dinàmica, moviment i textura en música barroca" »

Música del Romanticisme: Característiques i Formes

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,08 KB

Característiques musicals del Romanticisme

1. Independència de l'autor: cada vegada menys subjecte als mecenes i més a editors de partitures.

2. Nous gèneres:

  • Lied (cançó alemanya)
  • Poema simfònic (Liszt)
  • Drama musical (òpera de Wagner)

3. Recerca de l'expressivitat i els sentiments de l'oient.

El Lied

El Lied és una cançó alemanya. Té forma de cançó, el text de la qual sol ser un poema de grans poetes alemanys, per a una sola veu, amb acompanyament.

Simfonies

En el Romanticisme, les simfonies creixen en durada i complexitat, i també fan créixer l'orquestra simfònica. Exemples:

  • "Simfonia núm. 3 Heroica" de Beethoven
  • "Simfonia Incompleta" de Schubert
  • "Simfonia Fantàstica" de Berlioz

Poema simfònic

És una forma musical creada per Franz Liszt.... Continuar leyendo "Música del Romanticisme: Característiques i Formes" »

Evolució dels programes musicals a Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB

Tercera etapa (1985-1999)

Tot i donar per acabada la Moguda de forma simbòlica després del 1985, encara queden alguns programes de divulgació i actualitat musical, tot i que en aquesta nova etapa es fuig ja de la figura del crític musical especialitzat com a presentador. Abans de l'arribada de les privades, i que el 'share' comencés a dictaminar els espais, podem destacar els següents programes de l'època:

  • 1989: Apareix Plàstic, un programa innovador per la utilització d'un aire molt juvenil. Tant les entrevistes com els concursos posseeixen un to completament desenfadat; presumia de ser un programa antisistema, alternatiu i el més underground que un podia veure a Televisió Espanyola.
  • El mateix any: Neix Sputnik (Canal 33), que porta
... Continuar leyendo "Evolució dels programes musicals a Espanya" »

Organum florejat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,21 KB

EPOCA MEDIEVAL :


es pot dividir en dos períodes: 1.Orígens(476dC)-900 i del 900-finals s.XIV i començ. XV.

Aquesta separació és degut que al 900 apareix documentació de la POLIFONIA(CANT A DIVERSES VEUS SIMULTÀNIES). 

1r època:


abans era monòdica(UNA SOLA MELODIA I PROU, BASADA EN UNA SOLA MELODIA). Hi ha 2 grans tipus de música: RELIGIOSA i PROFANA. EN la religiosa trobem el CANT GREGORIÀ:música monòdica i sense cap acompanyament instrumental. En la religió només es permetia la música cantada. El nom de cant gregorià és donat per Papa Gregori I, va ser el creador d’aquest repertori religiós. Aquest va exercir el seu papat entre 590 i 604.EL CANT GREGORIÀ ES DIVIDEIX EN DIFERENTS ESTILS: melismàtica(una síl·laba li corresponen

... Continuar leyendo "Organum florejat" »

Orquesta Sinfónica: Historia, Tipos y Director

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 4,83 KB

Orquesta Sinfónica

La Orquesta Sinfónica es una agrupación o conjunto musical de gran tamaño que cuenta con instrumentos de todas las familias (viento madera, viento metal, percusión y cuerda). Una orquesta sinfónica tiene generalmente más de ochenta músicos en su lista, sólo en algunos casos llega a tener más de cien, pero el actual número de músicos empleados en una interpretación particular puede variar según la obra que va a ser tocada, y el tamaño del lugar en donde ocurrirá la presentación y la orquesta filarmónica siempre tiene cien músicos.

El término orquesta se deriva de un término griego que se usaba para nombrar a la zona frente al escenario destinada al coro y significa "lugar para danzar"

Grandes orquestas

... Continuar leyendo "Orquesta Sinfónica: Historia, Tipos y Director" »

Metodologia, Repertori i Aspectes del Treball amb Cançons a l'Aula

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB

Metodologia a Emprar

Les teories pedagògiques actuals es basen en la reconstrucció social i cultural de l'aprenentatge. Aquest model didàctic és especialment adient per a àrees com la música, relacionades amb el desenvolupament social i individual de l'alumnat. La intervenció docent ha de tenir en compte:

  • Selecció i seqüenciació dels continguts
  • Paper del docent i de l'alumne/a
  • Funció de l'avaluació
  • Gestió de l'aula
  • Estratègies didàctiques

Objectius d'aprenentatge en tres fases:

  1. Desenvolupament: Presentació i manipulació dels nous continguts.
  2. Síntesi: Estructuració del que s'ha après.
  3. Aplicació: Identificació i aplicació dels nous continguts en contextos diversos.

Els materials didàctics han de ser diversos (imatges, so, text, instruments,... Continuar leyendo "Metodologia, Repertori i Aspectes del Treball amb Cançons a l'Aula" »

Exploración Musical: Sinfonías N°5 de Beethoven y N°40 de Mozart

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 3,59 KB

Primer Movimiento de la Sinfonía N°5 en Do Menor de Beethoven

El primer movimiento de la Sinfonía N°5 en Do menor de Ludwig van Beethoven (1770-1827) representa la transición del clasicismo al romanticismo.

Características

  • Género: Instrumental profana
  • Forma: Sinfonía
  • Timbre: Interpretada por una orquesta sinfónica de formación clásica con la inclusión de percusión. Destaca la riqueza rítmica y el oboe solista.
  • Matices: Cobran una importancia definitiva.
  • Textura: La obra en su conjunto mantiene una textura armónica, aunque no es una textura única constante.
  • Ritmo: Binario. Los motivos rítmicos son fundamentales, con contrastes entre los temas. Tempo allegro con brio y el oboe adagio.
  • Melodía: El primer tema tiene carácter rítmico
... Continuar leyendo "Exploración Musical: Sinfonías N°5 de Beethoven y N°40 de Mozart" »

Escuelas Europeas de Música y Compositores Barrocos: Siglos XIV al XVII

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en español con un tamaño de 2,97 KB

Escuelas Europeas de Música

Escuela Franco-Flamenca (Siglo XIV-XV)

Se originó en una región que comprende parte de Bélgica. Durante el siglo XV, surgió un grupo de músicos que innovaron la forma de componer, creando el estilo internacional.

Características:

  • Música polifónica, normalmente a cuatro voces y sin acompañamiento instrumental.
  • Se emplea la imitación. Este tipo de música se llama contrapunto imitativo.
  • Existe un equilibrio entre todas las voces, no destacando ninguna.

Compositores destacados:

  • Guillaume Dufay
  • Josquin des Prés

Escuela Italiana (Siglo XVI)

Se desarrolló principalmente en Roma y Venecia.

Roma

La música estaba influenciada por las exigencias del Concilio de Trento. Las composiciones eran exclusivamente religiosas, con... Continuar leyendo "Escuelas Europeas de Música y Compositores Barrocos: Siglos XIV al XVII" »