Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Guernica de Picasso: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB

Descripció formal

Sobre un escenari arquitectònic angoixant, en el qual reconeixem a penes finestres, una teulada, un terra de rajoles i una taula, hi distingim sis persones i tres animals. Totes aquestes figures s’estructuren de manera ordenada a partir d’una piràmide compensada per dos eixos verticals a cada extrem. El vèrtex superior del triangle es troba just al centre de la composició, proper al quinqué que aguanta la dona que entra per la finestra i baixa en diagonal fins als extrems inferiors. Dintre la superfície del triangle, al centre hi ha un cavall amb una llançada clavada al costat; a la seva esquerra, una dona seminua que fuig; sota el cavall, un soldat esquarterat. A la part esquerra, hi ha una dona i un bebè i un... Continuar leyendo "Guernica de Picasso: Anàlisi i Significat" »

Artearen Historia: Erromanikotik Pizkundera

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 26,79 KB

Arkitektura eta Arte Erlijiosoaren Bilakaera: Erromanikotik Gotikora

Arkitektura Erromanikoko Elementuak

Latindar Gurutzedun Oinplanoa: Latindar gurutzea neurri ezberdineko bi segmentuk osatzen duten gurutze bat da. Arkitekturan, nabea eta transeptuaren intersekzioak gurutze formako oinplanoa eratzen du.

Oinplano Borobila: Oinplano arkitektonikoaren tipologia bat da, eraikin baten barneko espazioa biribilgunean kokatzen duena. Ondoriozko solairuak simetria puntuala izaten du, edo eredu geometriko horretara hurbiltzen da.

Zinborrioa: Gurutzadura estaltzeko eraikitzen den dorre zilindriko edo oktogonala da.

Absidea: Eliza baten burualdean dagoen zatia da. Orokorrean, oinplano erdizirkularrekoa izaten da. Estalkia gangatua izaten da. Sinpleak izan... Continuar leyendo "Artearen Historia: Erromanikotik Pizkundera" »

Arquitectura Barroca Italiana: Bernini, Borromini y la Plaza de San Pedro

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,79 KB

Arquitectura Barroca Italiana

Características Generales

Las formas artísticas del Barroco se crearon en Italia, centrándose en la arquitectura y el urbanismo. La arquitectura barroca parte de la ruptura del equilibrio clásico, manifestándose en:

  • Materiales: Uso de gran variedad de materiales como piedra sillar, mármol de varios colores, ladrillo, bronce, creando contrastes cromáticos.
  • Elementos constructivos: Movimiento a través de frontones curvos y partidos, entablamentos partidos, columnas salomónicas, arcos de medio punto, bóvedas de cañón con lunetos o de aristas, cúpulas sobre pechinas, bóvedas ovales o estrelladas y cúpulas exteriores de enormes dimensiones.
  • Recursos decorativos: Fachadas con múltiples planos (alternancia
... Continuar leyendo "Arquitectura Barroca Italiana: Bernini, Borromini y la Plaza de San Pedro" »

Història del còmic i del cartellisme: influències i evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,15 KB

CÔMIC:

Primeres tires còmiques, publicades en dominicals nord-americans, com a The Yellow kid, on n'és protagonista un nen de Hogan's Alley, que duu un vestit groc amb textos que posava el seu autor Outcault. A banda de considerar-se el primer còmic com a tal, també és el primera pàgina de la historieta a color. L’èxit de la tira és un veritable fenomen de masses (fins a arribar a ocasionar una lluita per publicar-la entre dos dels diaris més importants nord-americans) i fa néixer un gènere: la de les sèries amb infants (kid strips).

Aquestes primeres experiències, amb molt pocs anys, fixen els recursos i trets característics del llenguatge del còmic: des de la bafarada fins a la onomatopeia, passant per l’ordre de lectura... Continuar leyendo "Història del còmic i del cartellisme: influències i evolució" »

Església de la Madeleine: Anàlisi Arquitectònica i Contextual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,17 KB

Església de la Madeleine (París)

Anàlisi Arquitectònica i Contextual

Dades Generals

Autoria i Cronologia:
  • Arquitecte: Pierre Vignon (inici) i Jacques-Marie Huvé (continuació)
  • Construcció: 1806-1842
Estil i Tipologia:
  • Estil: Neoclàssic
  • Tipologia: Església
Localització i Materials:
  • Localització: Plaça de la Madeleine, París
  • Materials: Pedra (principalment)

Anàlisi Formal

Exterior:
  • Inspiració: Temple romà Maison Carrée de Nimes
  • Podi: 7 metres d'alçada amb 28 graons
  • Columnes: Corínties, exemptes, de 20 metres d'alçada
  • Entaulament: Cornisa i frontó amb decoració
  • Perípter: Octàstil amb coberta
  • Perspectiva: Emmarcada entre dos edificis amb columnates (vista des de la Plaça de la Concorde o la Rue Royale)
Interior:
  • Espai: Rectangular, ampli, similar
... Continuar leyendo "Església de la Madeleine: Anàlisi Arquitectònica i Contextual" »

Francisco de Goya: Evolución Artística y Crítica Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,15 KB

Francisco de Goya: Un Genio Más Allá de las Épocas

Aunque Goya fue un pintor contemporáneo del Neoclasicismo, se trata de un artista que supera cualquier encuadre estilístico. Además, su estilo sufre una evolución personal muy fuerte a lo largo de su vida, desde los cartones para tapices de su primera época hasta las Pinturas Negras del final. Es uno de los principales genios de la pintura de todos los tiempos.

Es optimista en su primera época, cuando la fortuna le sonríe, y pesimista cuando su progresiva sordera, los desastres de la Guerra de la Independencia y el Absolutismo de Fernando VII convierten el último período de su vida en un momento triste. Goya utiliza su pintura para denunciar situaciones que no le gustan. En sus retratos,... Continuar leyendo "Francisco de Goya: Evolución Artística y Crítica Social" »

Maestros de la Pintura Española y Europea: Romanticismo y Realismo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,2 KB

Goya: Un Genio del Romanticismo Español

Francisco de Goya y Lucientes (Zaragoza, 1746 - Burdeos, 1828) fue un artista de personalidad arrolladora. De carácter fuerte, a veces descrito como violento, disfrutaba de la música (tocaba la guitarra), la tauromaquia y la esgrima. En sus retratos, era conocido por cobrar un extra por el detalle con que pintaba las manos. Se casó con Josefa Bayeu, hermana de los también pintores Francisco y Ramón Bayeu.

Goya fue pintor de corte de los reyes Carlos III y Carlos IV. En 1792, una grave enfermedad lo dejó sordo, marcando un antes y un después en su obra. Su postura afrancesada durante la Guerra de la Independencia no le impidió reflejar los horrores de la guerra en obras maestras.

Obras destacadas:... Continuar leyendo "Maestros de la Pintura Española y Europea: Romanticismo y Realismo" »

Greziar Artearen Gida: Arkitektura eta Eskultura

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,3 KB

Greziar Arkitektura

Ezaugarriak

  • Materiala: Harria. Aro arkaikoko lehenengo eraikinetan egurra erabili zuten. K.a. V. mendetik aurrera marmola erabili zuten gehienbat.
  • Egitura: Ataburu sistema, sistema arkitrabatua edo sistema dinteldua. Ez zuten ez arkurik ez gangarik erabiltzen.
  • Apainketa: Kanpoaldea margotzen zuten.
  • Harmonia: Ikusmen harmoniotsua bilatzen zuten. Horretarako:
    • Taulamendua kurbatzen zuten.
    • Kanpoko zutabeak barrurantz makurtzen zituzten.
    • Zutabeen zentroguneak zabaltzen zituzten, entasia deritzona.
    • Alboetako zutabeak besteak baino zabalagoak ziren.

Ordenak

Zutabeak eta hauek eusten dituzten taulamenduak eta frontoiak elementurik garrantzitsuenak ziren.

Oinarrizko Eraikinak

Tenplua

Greziar arkitekturaren eraikuntzarik garrantzitsuena. Egipton... Continuar leyendo "Greziar Artearen Gida: Arkitektura eta Eskultura" »

Escultura Primers Freds de Miquel Blay

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Primers freds:

Autor:Miquel Blay Cronologia 1892 Tipo:Exempta / Grup i sedent MaterialMarbre /Talla Estil: Realista/Simbolista Tema: Anecdòtic i costumista Localització:MNAC (Barcelona) Bio: Neix al final del regnat d’Isabel II, viu molt jove el Sexenni Revolucionari, i la Restauració, amb la Dictadura i la II República i mor l’any de l’esclat de la guerra civil. Feu l’aprenentatge a l’Escola de Dibuix i Pintura d’Olot. Després, a Itàlia i França, rep una sòlida formació artística. A. Formal: Descripcio: Asseguts en un banc un vell i una nena amb la mirada perduda amb les mans creuades. Nena apoyada amb aire somiador. Contrast nena i vell arrugat. Home cames plantades a terra separades i nena encogidos.... Continuar leyendo "Escultura Primers Freds de Miquel Blay" »

L'art i l'arquitectura de l'antiga Grècia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 18,1 KB

L'art grec

Novetats de l'art grec

  1. Funció estètica: L'art grec va prioritzar l'estètica, deixant en segon pla les consideracions màgiques o religioses.
  2. L'home com a centre: L'ésser humà es va convertir en el centre de l'interès artístic, sent la mesura en arquitectura i el model de perfecció en escultura i pintura.
  3. Reconeixement de l'artista: L'artista va adquirir un major reconeixement social, culminant en l'època clàssica (segle V aC).

L'arquitectura grega

Materials

  • Pedra (marbre): El marbre era el material principal en l'arquitectura grega.
  • Arquitectura arquitravada: Els espais entre columnes o murs es cobrien amb una peça recta anomenada arquitrau.

Construccions

  • El temple: Edifici simple, fet a escala humana, compost per dues o tres habitacions
... Continuar leyendo "L'art i l'arquitectura de l'antiga Grècia" »