Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi de 'El Profeta' de Gargallo i 'Creu i R' de Tàpies: Escultura Cubista i Pintura Informalista

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,29 KB

El Profeta

Pau Gargallo, 1933

Escultura exempta, cubista, bronze

Localització: Centre d'Art Reina Sofia (Madrid), Museu Gargallo (Saragossa).

Context històric (1933):

  • A Europa, Hitler esdevé canceller.
  • A Espanya, la CEDA guanya les eleccions i inicia el bienni conservador.

Biografia de l'artista:

Gargallo, pintor i escultor aragonès, va col·laborar amb Lluís Domènech i Montaner al Palau de la Música Catalana i a l'Hospital de Sant Pau. Va iniciar-se amb escultures modernistes, però el seu viatge a París el va apropar al cubisme i a l'expressionisme, integrant-se al cercle de Picasso. Es va instal·lar a París, desenvolupant un estil personal i perfeccionista amb obres com Ballarina espanyola i El Profeta.

Característiques:

Temàtica: Un profeta

... Continuar leyendo "Anàlisi de 'El Profeta' de Gargallo i 'Creu i R' de Tàpies: Escultura Cubista i Pintura Informalista" »

Nit de lluna (1935): Anàlisi de l'Escultura Surrealista

Enviado por Malnascut y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,56 KB

Fitxa Tècnica: Nit de lluna

Nom: Nit de lluna
Escultor: Leandre Cristòfol
Estil: Surrealista
Cronologia: 1935
Tècnica: Fusta i fusta pintada (assemblage)
Lloc: MNAC (Barcelona). Versió amb caixa: Museu d’Art Jaume Morera (Lleida).

Anàlisi Formal de Nit de lluna

Composició: Nit de lluna és una peça escultòrica representada amb tres elements de fusta: un ou de sargir, un fus de filar i una peça circular de color blau.

L’assemblage és la tècnica emprada per Cristòfol en aquesta escultura, que consisteix a unir diferents materials i objectes de manera que s’aconsegueixi un efecte tridimensional. Destaca la puresa formal, sense ornamentació afegida.

Trobem un joc de contrastos: són dos objectes quotidians que guarden certa relació... Continuar leyendo "Nit de lluna (1935): Anàlisi de l'Escultura Surrealista" »

Magatzems Carson: Anàlisi Arquitectònica i Funcional

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB

Magatzems Carson: Anàlisi Arquitectònica

MAGATZEMS CARSON:1-S.CONSTRUCTIU->Nous materials. La utilització d'una carcassa d'acer permet el concepte de planta lliure i diàfana. El tradicional mur de càrrega desapareix i és substituït per columnes i pilastres clàssiques també metàl·liques que es deixen a la vista i s'integren en el conjunt a través del llenguatge ornamental. El mur exterior deixa de tenir la funció de suport i és un mur cortina, atès que té la funció de separar l'espai interior de l'espai exterior.

2-E.INTERIOR->

A l'interior l'edifici presentava una planta diàfana per la utilització del mur cortina, de forma lleugerament rectangular amb una disposició en xamfrà corb i estructurat en nou i dotze pisos.... Continuar leyendo "Magatzems Carson: Anàlisi Arquitectònica i Funcional" »

Humanisme i Renaixement: Art, Religió i Canvi a Europa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,54 KB

L'Humanisme (Segle XV)

Una nova manera de pensar

La nova mentalitat posa l'home al centre del món i acaba incidint en la vida humana (Renaixement, segle XVI). Característiques principals:

  • Rebutja la mentalitat medieval i exalça l'home com a únic ésser proveït de raó i llibertat.
  • S'inspira en la cultura grecollatina (traduccions vàries).
  • S'interessa per la ciència i pel progrés tècnic. Això provoca la difusió d'un nou esperit científic basat en l'observació i l'experimentació.
  • Utilitza les llengües vernacles com a vehicle de transmissió cultural (traducció de la Bíblia).

Expansió de l'Humanisme

A mitjan segle XV, la impremta facilita l'expansió de l'humanisme. El seu cost elevat provoca que les edicions només es facin en ciutats... Continuar leyendo "Humanisme i Renaixement: Art, Religió i Canvi a Europa" »

El Greco: L'Enterrament del Senyor d'Orgaz - Estil i Significat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,46 KB

  • Artista: El Greco (Doménikos Theotokópoulos)
  • Naixement/Mort: Càndia, Creta 1541 - Toledo 1614
  • Cronologia: 1503-1505
  • Tècnica: Oli sobre tela
  • Mides: 4,80 x 3,60 m
  • Estil: Manierista
  • Tema: Religiós
  • Localització: Església de Santo Tomé (Toledo)

Estil d'Època i d'Autor: El Manierisme i El Greco

Encara que els principis renaixentistes continuen vigents, sorgeix al segle XVI un art que produeix la ruptura dels cànons formals i busca noves formes d’expressió formal i conceptual: El Manierisme.

Què és el Manierisme?

El terme Manierisme es va encunyar durant el segle XX per diferenciar el període de l’art europeu (1515-1590) entre el Renaixement i el Barroc. Té origen en les últimes obres escultòriques de Miquel Àngel i dels seus deixebles.... Continuar leyendo "El Greco: L'Enterrament del Senyor d'Orgaz - Estil i Significat" »

Tipos de ornamentación

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,73 KB

Procesión de las Cien Doncellas en Santo Domingo de la Calzada (La Rioja) - Fiesta de las Cien Doncellas de Sorzano (La Rioja)
 - Conmemoración de la Batalla de Clavijo (Clavijo, La Rioja) 
- Fiesta de las Cantaderas en la ciudad de León
 - Fiestas de Moros y Cristianos (Zona levantina  Villajoyosa o Alcoy) álica
 - Fiesta de los Caballos del Vino (Caravaca de la Cruz) Murcia

❖ Uso de materiales pobres (ladrillo o Yeso) que se trabajan para que Parezcan más ricos o se recubren con Materiales más nobles (azulejos, etc.) ❖ Aprovechamiento de materiales Paleocristianos, romanos y visigodos de Construcciones anteriore
❖ Edificios poco elevados, se extienden En horizontal (en superficie), austeros al Exterior y ricos en el interior.
... Continuar leyendo "Tipos de ornamentación" »

Anàlisi d'Escultura Gòtica: Mare de Déu amb Nen

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,74 KB

Anàlisi d'una Escultura Gòtica: Mare de Déu amb Nen

Introducció a les Característiques

A continuació, s'analitzen les característiques d'una escultura representativa de l'estil gòtic, abordant aspectes formals, estructurals, tècnics i materials.

Característiques Formals

Es tracta d'una escultura exempta. La imatge s'allunya del hieratisme romànic i presenta un dinamisme compositiu marcat per una lleugera inclinació del cos de Maria. Aquesta inclinació és el hanchement, que designa el desplaçament del maluc de la Mare de Déu per tal de contrarestar el pes del Nen sobre el seu braç, contribuint a l'equilibri.

Aquest lleuger moviment diagonal fa que l’escultura trenqui clarament amb qualsevol eix de simetria. Aquesta mobilitat, marcada... Continuar leyendo "Anàlisi d'Escultura Gòtica: Mare de Déu amb Nen" »

Erectèon d'Atenes: Anàlisi Arquitectònica i Històrica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB

Erectèon

Catalogació

  • Títol: Erectèon
  • Autor: Mnèsicles
  • Cronologia: Segle V aC (421-405 aC)
  • Estil: Grec Clàssic
  • Tipologia: Temple
  • Materials: Marbre del Pantel·lic
  • Sistema de construcció: Arquitravat
  • Localització: Acròpoli d'Atenes

Context Històric

Ens trobem en el context de les guerres del Peloponès (431-404 aC), un conflicte civil entre Atenes i Esparta amb els seus aliats. La derrota d'Atenes va suposar la fi de la seva hegemonia i la substitució de la democràcia per la tirania. Malgrat la decadència, Atenes va continuar atraient els millors arquitectes i escultors de l'època. Aquest edifici és un clar exemple del període clàssic, fins i tot més que el Partenó.

Anàlisi Formal

Elements de Suport

Els elements de suport principals són... Continuar leyendo "Erectèon d'Atenes: Anàlisi Arquitectònica i Històrica" »

El Arte Barroco: Características, Contexto y Representantes

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,17 KB

Contexto Cultural del Barroco

Desde el punto de vista artístico y cultural, la Europa de los racionalistas se caracteriza por una corriente que se llama Barroco y que rechaza la simetría, el orden y el equilibrio del Renacimiento. El arte barroco surgió en Italia a finales del siglo XVI y se desarrolló durante todo el siglo XVII. El concepto de barroco ha sido revalorizado, pero en su origen tuvo un significado despectivo, pues se estimaba que era una <> del arte clásico renacentista y se consideraba un arte <>, <> y <>.

Rasgos Generales del Arte Barroco

  • Ideológicamente, se trata de un arte que representa el poder de los monarcas absolutos y encarna la beligerancia de la Iglesia católica frente a la Reforma protestante.
... Continuar leyendo "El Arte Barroco: Características, Contexto y Representantes" »

Anàlisi d'Eros i Psique de Canova i El Tres de Maig de Goya

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,52 KB

Eros i Psique, Canova (Neoclassicisme)

Dades Bàsiques

  • Autor: Antonio Canova (Itàlia 1757 – Venècia 1822)
  • Títol: Eros i Psique
  • Cronologia: 1787 - 1793
  • Material i tècnica: Talla de marbre
  • Forma: Grup exempt
  • Mides: 1,55cm x 1,68 cm (1,5 x 1,7 aprox.)
  • Ubicació original: En un principi va estar ubicada en un saló de la vil·la de lord Cawdor, però a començaments del segle XIX, va ser robada per l’exèrcit napoleònic per obsequiar l’emperador francès Napoleó.
  • Ubicació actual: Musée du Louvre, París

Breu biografia

Canova es va formar dins una estètica barroca, basada sobretot en Bernini. Les teories neoclàssiques, però, el van convertir en la figura central del neoclassicisme escultòric. Fou escultor predilecte de Napoleó. Entre altres... Continuar leyendo "Anàlisi d'Eros i Psique de Canova i El Tres de Maig de Goya" »