Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Número 1 (1950): Anàlisi de l'obra de Pollock

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,08 KB

Número 1 (1950) de Jackson Pollock

Context Històric, Cultural i Artístic

Número 1, creat per Jackson Pollock l'any 1950, és una obra emblemàtica de l'expressionisme abstracte. La tècnica utilitzada és oli, esmalt i pintura d'alumini sobre tela. Actualment, es troba a la National Gallery de Washington.

Després de la Segona Guerra Mundial, el món va experimentar nombrosos conflictes i canvis. La Guerra Freda va arribar a la seva fi durant la dècada de 1980, amb esdeveniments com la caiguda del Mur de Berlín (1989) i la creació de la Unió Europea (1991). La globalització va començar a tenir un paper important en la societat. Altres fets rellevants inclouen la Guerra de Corea, la creació de l'Estat d'Israel, la Revolució Cubana,... Continuar leyendo "Número 1 (1950): Anàlisi de l'obra de Pollock" »

Explorando la Majestuosa Sala Hipóstila de Karnak: Arquitectura y Significado

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,29 KB

Templo de Karnak: Sala Hipóstila

Nos encontramos ante la sala hipóstila del templo de Karnak, una gran obra arquitectónica perteneciente a la civilización de Egipto y levantada en el Imperio Nuevo, entre 1570-715 a.C.

La civilización egipcia es una de las civilizaciones urbanas que, junto con la mesopotámica, se desarrolla en la llanura aluvial del río Nilo, un medio que influirá en su economía, agrícola y ganadera, con una cronología que iría desde el tercer milenio a.C. hasta el siglo séptimo a.C.

Nos encontramos ante una sociedad jerarquizada y esclavista, a cuya cabeza está el Faraón y en la base los esclavos, que posibilitaron estos grandiosos edificios.

En el terreno político nos encontramos ante una teocracia, y en el ámbito... Continuar leyendo "Explorando la Majestuosa Sala Hipóstila de Karnak: Arquitectura y Significado" »

Bernini: L'escultor Barroc i la seva Influència

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,61 KB

Igual que succeïa amb Miquel Àngel, Bernini fou considerat el millor escultor de la seva època, el Barroc. De fet, la influència més forta que rebé Bernini provenia del mateix Miquel Àngel. A més a més, trobem similituds entre ells com ara el fet que Bernini tenia també una gran tècnica i sovint treballava el marbre de Carrara. Una altra gran influència rebuda per Bernini prové de l’escultura hel·lenística (recordem el Laocoont). Això es veu clarament en el classicisme de les seves figures. De fet aquesta obra està fortament influenciada per una obra de l’època clàssica grega, l’Apol·lo Belvedere (imatge 1). Ara bé, cal tenir en compte que Bernini visqué l’època de la Contrareforma, de fet, hi participà amb el... Continuar leyendo "Bernini: L'escultor Barroc i la seva Influència" »

Escola d'Atenes rafael

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,36 KB

L'ESCOLA D'Atenes

CONTEXT HISTÒRIC I CRONOLÒGIC:

L'escola D'Atenes és una pintura al fresc sobre un mur que va ser pintada el 1510-1511 Per Rafael. És troba a la sala de la Signatura al Vaticà.

Raffaello Sanzio va ser un pintor i Arquitecte italià de l'Alt Renaixement.
A més de la seva tasca pictòrica, que Seria admirada i imitada durant segles, va realitzar importants aportacions a L'arquitectura i, com a inspector d'antiguitats, es va interessar en l'estudi i Conservació dels vestigis grecoromans.

Als 25 anys va obtenir el seu primer encàrrec oficial, la decoració d’una De les habitacions del
  Vaticà, on va Pintar alguns frescos com L'escola d'Atenes, considerada una de les seves obres Més importants. És cèlebre per la perfecció

... Continuar leyendo "Escola d'Atenes rafael" »

Arkitektura Gotikoa: Ezaugarriak, Dekorazioa eta Bilakaera

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,63 KB

Arkitektura gotikoa XII. mendearen bukaeran hasi eta XVI. mendera arte zabaldu zen Europan. Hasieran, "gotiko" hitza zentzu gutxiesgarrian erabili zen. Garai hartan, Europan aldaketa ekonomiko, sozial, politiko, kultural eta erlijioso sakonak gertatu ziren.

Arkitektura Ezaugarriak

  1. Lerro bertikalen nagusitasuna: Jaungoikoarenganako hurbiltasuna adierazten du. Zutabeak argaldu eta ugaldu egiten dira, gangaren nerbioetaraino igotzen dira moldura bertikal bihurtuz. Eraikinaren altuera handia da, 50 metro erdiko nabean. Nabe eta gangetako arku zorrotzak dira nagusi. Dorreak orratzetan bukatzen dira, zerurako bidea irudikatuz, goranzko nahiarekin.
  2. Argitasun nahia: Bao-gune handiak irekitzen dira hormetan, gero koloretako beiratez estaltzeko. Hau lortzeko
... Continuar leyendo "Arkitektura Gotikoa: Ezaugarriak, Dekorazioa eta Bilakaera" »

Estructura y Legado del Imperio Romano: Organización, Sociedad, Cultura y Arte

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,34 KB

Organización del Imperio Romano

El emperador designaba directamente todos los cargos importantes que dirigían el imperio. Para aplicar y transmitir sus órdenes, se creó el consejo imperial.

Pax Romana

En los siglos I y II d.C., se estableció la Pax Romana, impulsada por Trajano y Adriano, dos emperadores de origen español. Durante este período, Roma alcanzó un millón de habitantes. En el año 212, Caracalla concedió la ciudadanía romana a todos los habitantes del imperio, excepto a los esclavos.

Ciudadanía Romana

La sociedad romana se dividía en:

  • Ciudadanos:
    1. Senadores y administradores del imperio.
    2. Nobilitas: patricios y plebeyos enriquecidos.
    3. Plebe y clientes.
  • No ciudadanos:
    1. Libertos.
    2. Esclavos.

Explotaciones Agrícolas

Los latifundios eran... Continuar leyendo "Estructura y Legado del Imperio Romano: Organización, Sociedad, Cultura y Arte" »

Anàlisi de les Obres Mestres del Renaixement: Naixement de Venus, San Pietro i Vil·la Capra

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,32 KB

Naixement de Venus

Fitxa Tècnica

Autor: Sandro Botticelli
Estil: Renaixentista (Quatrocento), segle XV
Tècnica: Tremp sobre tela
Ubicació: Galleria degli Uffizi

Context Històric

El Quatrocento, o Primer Renaixement, va florir a Itàlia durant el segle XV. Aquest període, crucial en l'art europeu, emfasitzava la natura com a model i una nova visió de l'ésser humà. Florència, amb el mecenatge de famílies com els Mèdici, es va convertir en un centre artístic important. Botticelli, sota encàrrec, va crear aquesta obra per decorar una vil·la. El quadre simbolitza l'ideal de bellesa femenina renaixentista i la passió humanista pel món clàssic. L'èmfasi de Botticelli en el color i el paisatge l'acosta a l'escola flamenca.

Característiques

... Continuar leyendo "Anàlisi de les Obres Mestres del Renaixement: Naixement de Venus, San Pietro i Vil·la Capra" »

Casa Milà (La Pedrera): Anàlisi Completa i Estil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 33,83 KB

1. Catalogació

La Casa Milà, coneguda popularment com La Pedrera, va ser construïda entre 1906 i 1912 a Barcelona per l'arquitecte Antoni Gaudí.

Ressenya Breu

Els materials utilitzats en la construcció són la pedra, el maó, el ferro i la ceràmica. El sistema constructiu es basa en l'ús de materials industrials i voltes.

2. Anàlisi Formal

Elements de Suport

L'estructura de ferro i les jàsseres (bigues mestres), recolzades sobre pilars de pedra, permeten alliberar els murs de la seva funció de suport. Això crea espais lliures que no depenen de parets mestres. La funció estructural dels murs és substituïda per arcs parabòlics i columnes inclinades.

Elements Suportats

La façana de l'edifici està connectada al cos principal mitjançant... Continuar leyendo "Casa Milà (La Pedrera): Anàlisi Completa i Estil" »

Florecimiento del Arte Gótico: Arquitectura, Escultura y Pintura en la Europa Medieval

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,34 KB

Florecimiento del Arte Gótico en Europa Occidental

El Arte Gótico se desarrolló en Europa Occidental desde la segunda mitad del siglo XII hasta fines del siglo XV, siendo luego sustituido por el Renacimiento. Francia, cuna de este estilo, lo difundió por todo el continente. El surgimiento y desarrollo del Gótico coincidió con cambios notables en Europa, como el nacimiento de una nueva espiritualidad más humanizada y cercana a la naturaleza, expresada en las nuevas órdenes religiosas mendicantes. La Orden del Císter, reformada por San Bernardo de Claraval, fue promotora del desarrollo del estilo Gótico, favorecido por los nuevos avances científico-técnicos. El edificio más característico del Gótico es la catedral, templo de la... Continuar leyendo "Florecimiento del Arte Gótico: Arquitectura, Escultura y Pintura en la Europa Medieval" »

Renaixement: Anàlisi d'Obres de Botticelli, Donatello i Brunelleschi

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,74 KB

El Naixement de Venus de Botticelli

Context Històric i Encarrec

El Naixement de Venus, realitzat per Sandro Botticelli entre 1482 i 1486, va ser encarregat per Lorenzo Pierfrancesco de Medici per decorar una de les seves vil·les de camp. L'obra s'emmarca en un context històric marcat per una Itàlia dividida per lluites polítiques. En l'art, s'observa la inclusió de temes mitològics a causa de les noves idees renaixentistes. Els Medici dominaven l'escena política a la Florència dels segles XIV i XV, promovent l'art i la cultura, i intentant adaptar els ideals clàssics al cristianisme mitjançant les idees neoplatòniques. Aquestes idees filosòfiques religioses sostenien que tot prové de Déu.

Estil de l'Obra

L'estil de l'obra és clarament... Continuar leyendo "Renaixement: Anàlisi d'Obres de Botticelli, Donatello i Brunelleschi" »