Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi d'obres d'art: Eros i Psique, El Jurament dels Horacis, Els afusellaments del 3 de maig i La Llibertat guiant al poble

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,85 KB

Eros i Psique

1. Documentació general

Títol:

Eros i Psique

Autor:

Canova

Cronologia:

1787-1793

Context històric i cultural:

És l'època prèvia a la Revolució Francesa i la fi de l'Antic Règim. També és el moment de la independència dels Estats Units i l'inici del regnat de Carles IV a Espanya.

Estil:

Neoclassicisme

Lloc:

Louvre

Materials:

Marbre

Tècnica:

Talla

Formes:

Exemptes

Tipologia:

Cromatisme:

Monocroma

Breu aproximació:

1824

2. Anàlisi formal

Composició:

L'obra és centrípeta, crea un gran contrast entre el buit i el material i la llum i l'ombra. La composició fa forma d'espiral.

Ritme:

Les figures tracten d'abraçar-se i els caps queden emmarcats entre els braços. Les cames i les ales fan una X. El cos de la jove fa una diagonal.

Temps:

... Continuar leyendo "Anàlisi d'obres d'art: Eros i Psique, El Jurament dels Horacis, Els afusellaments del 3 de maig i La Llibertat guiant al poble" »

Arquitectura i escultura del segle XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,66 KB

LacasaMilàIAtr:AntoniGaudíCro:1907.1910

Estil:

Modernisme

Materials:

Pedra, maó, ceràmica i ferro

Localització:

Barcelona

Context Històric:

A la Catalunya del XIX apareix una nova societat: industrial, burgesa i liberal, gràcies als canvis propiciats per la 1a i 2a Revolució Industrial. A finals del segle, aquesta burgesia catalana comença a posar-se en contra dels interessos del Govern d’Espanya. Intenten crear una Catalunya nova que fos autònoma, liberal, culta i cosmopolita. Aquests moviments es nomenen com “la Renaixença”, ja que són de després del llarg període que havia passat Catalunya. Aquest ressorgir català va sembrar un nacionalisme que acabà estenent-se en tots els àmbits (polítics, econòmics, artístics...)... Continuar leyendo "Arquitectura i escultura del segle XX" »

Arte Mozárabe: Fusión Cultural y Arquitectura Única en la Península Ibérica

Enviado por ireneblanco y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,77 KB

Arte Mozárabe: Fusión de Culturas y Expresión Artística Única

El arte mozárabe representa una fascinante mezcla de culturas, un arte original y único, a menudo denominado 'arte de repoblación'.

Arquitectura Mozárabe

La arquitectura mozárabe, junto con la miniatura, constituye una gran manifestación artística. Sus características principales incluyen:

  1. Variedad de materiales constructivos (a veces reaprovechados).
  2. Arco de herradura de tipo califal enmarcado por el alfiz.
  3. Cubiertas muy variadas (techo plano de madera, bóveda de cañón, nervadas, etc.).
  4. Gran variedad de plantas: basilical, con ábsides contrapuestos, cruz griega, de 1 o 3 naves, ábsides cuadrados exteriormente y planta de herradura interior.
  5. Espacio interior muy compartimentado
... Continuar leyendo "Arte Mozárabe: Fusión Cultural y Arquitectura Única en la Península Ibérica" »

Acrópolis de Atenas y el Partenón: Historia, Arquitectura y Significado

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,5 KB

Acrópolis de Atenas: Un Legado Histórico

Las polis griegas tenían poca población, pero Atenas, en su época de mayor esplendor, llegó a tener 20,000 habitantes. Las polis estaban rodeadas de murallas y en todas había una acrópolis, la zona más alta y fortificada de la polis, donde se localizaban los edificios de carácter sagrado. En el año 480 a. C., las tropas persas, durante las Guerras Médicas, arrasaron la Acrópolis de Atenas. La victoria sobre los persas en estas guerras proporcionó a Atenas una importante riqueza que, junto con la grandeza de políticos como Pericles o Temístocles, quienes introdujeron la democracia en Atenas, y de grandes artistas (Fidias, Ictinos, Calícrates), provocó un importante apogeo artístico que... Continuar leyendo "Acrópolis de Atenas y el Partenón: Historia, Arquitectura y Significado" »

Arte Barroco: Arquitectura, Escultura y Pintura en Europa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,42 KB

Arquitectura en Italia y Francia

El Barroco Italiano: Movimiento y Exhuberancia

El Barroco surge como una reacción a la racionalidad del Renacimiento, destacando por:

  • Movimiento: Frontones curvos, superficies onduladas y columnas salomónicas.
  • Plantas complejas: Multiplicidad de planos en el edificio.
  • Ilusionismo: Espejos, cúpulas pintadas y trampantojos.
  • Orden gigante: Columnas de enorme tamaño.
  • Decoración abundante: Formas vegetales y ornamentación exuberante.
  • Integración urbana: Grandes avenidas y plazas que realzan los edificios.

Carlo Maderno y la Transición al Barroco

Carlo Maderno, figura clave en la transición del Manierismo al Barroco, destaca por obras como la fachada de San Pedro del Vaticano, con su horizontalidad y orden gigante.... Continuar leyendo "Arte Barroco: Arquitectura, Escultura y Pintura en Europa" »

Glosario de Arte y Humanidades

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 9,99 KB

Conceptos Clave

Paleocristiano

Etimológicamente significa primeros cristianos, designándose también con el término al arte de las primeras comunidades, la de los siglos III al VI d.C. Las artes plásticas de esta etapa tendrán el antinaturalismo heredado del arte tardorromano, acentuado con el expresionismo cristianismo, en el que predomina la idea frente a la forma. También la arquitectura, que surge más tarde, adopta tipos de edificios romanos como la basílica. Principales manifestaciones en las catacumbas de San Sebastián, San Calisto y Santa Priscila en Roma y en las basílicas de Santa María la Mayor y Santa Sabina en Roma y San Juan de Letrán.

Panteón

Nombre dado a los templos romanos dedicados a todos los dioses. El ejemplo más... Continuar leyendo "Glosario de Arte y Humanidades" »

Art Barroc: Característiques, Escultura, Pintura i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 23,69 KB

Característiques Generals del Barroc

L'art barroc és un corrent artístic que es desenvolupa al llarg del segle XVII i part del XVIII. El context d'aquest període fa que aquest estil sigui un art marcat per tres pilars: l’Església, la monarquia i la burgesia. En general, però, podem afirmar que l'art barroc es caracteritza per:

  • És un art dividit pel context històric: Com ja hem vist, el moment històric en què es desenvolupa el Barroc està influït per la situació política i religiosa. Aquest fet fa que el Barroc sigui un art en què podem trobar dos tipus de producció artística: obres relacionades amb la burgesia protestant i obres relacionades amb el poder de l'Església i les monarquies absolutes.
  • És un art total: l'art barroc
... Continuar leyendo "Art Barroc: Característiques, Escultura, Pintura i Context" »

Anàlisi d'Obres Mestres: Boccioni, Gargallo, Kandinsky i Dalí

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Formes úniques de continuïtat en l'espai

Umberto Boccioni, 1913

Classificació:

  • Títol: Formes úniques de continuïtat en l'espai
  • Autor: Umberto Boccioni
  • Cronologia: 1913
  • Localització: MOMA (Nova York)
  • Estil: Futurista

Temàtica:

  • Tipus: Al·legòric (figura humana en moviment)
  • Font: Manifest de l'escultura futurista (1914), Nietzsche
  • Tema: Cos antropomòrfic en moviment

Descripció:

  • Material: Bronze
  • Tècnica: Fosa a la cera perduda
  • Cromatisme: Daurat
  • Forma: Escultura exempta, multifacial, composició oberta

Antecedents i Influències:

  • Influències: Victòria de Samotràcia, Cubisme, Impressionisme
  • Influència Posterior: Escultures abstractes expressionistes

Relacions i Diferències:

  • Obres Similars: La ciutat es desperta, Desenvolupament d'una ampolla en l'espai
  • Diferències:
... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres Mestres: Boccioni, Gargallo, Kandinsky i Dalí" »

Arte Paleocristiano y Bizantino: Arquitectura y Evolución Histórica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 9,09 KB

El Arte de los Primeros Cristianos y la Edad de Oro del Arte Bizantino

El Arte de los Primeros Cristianos

Contexto Histórico

El cristianismo nació en Palestina con Jesucristo, inicialmente como una secta del judaísmo, pero con el tiempo se consolidó como una religión distinta. Su expansión se dio rápidamente, en parte debido a la crisis general del Imperio Romano, especialmente desde el siglo III. La antigua religión grecorromana no lograba responder a las nuevas necesidades espirituales de una sociedad en dificultades, por lo que otras religiones de origen oriental, como el culto a Mitra, Isis, el judaísmo y el cristianismo, crecieron en popularidad. Esta expansión no fue bien recibida por los emperadores romanos, ya que el cristianismo... Continuar leyendo "Arte Paleocristiano y Bizantino: Arquitectura y Evolución Histórica" »

Art Clàssic: Conceptes i Obres de Grècia i Roma

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,98 KB

Conceptes d'Art Grec

Mètopa: Espai generalment quadrat i llis que hi ha al fris de l’entaulament dòric entre dos tríglifs. De vegades estan esculpides.

Temple perípter: Edifici envoltat completament per columnes.

Contrapposto o contraposat: Manera de disposar el cos humà en una cultura, que consisteix a equilibrar la massa corporal al voltant d’un eix vertical per evitar la simetria i la llei de la frontalitat. És característic de l’escultura clàssica grega i del Renaixement.

Temple amfipròstil: Temple que té un pòrtic amb columnes a cadascuna de les façanes més estretes.

Opistòdom: Part posterior d’un temple grec de l'antiguitat sense comunicació amb el naos. Era on es guardava el tresor de la divinitat o del temple.

Tambor:

... Continuar leyendo "Art Clàssic: Conceptes i Obres de Grècia i Roma" »