Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Comentari d'Obres d'Art: Guia per a Arquitectura, Escultura i Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,27 MB

ESQUEMA COMENTARI D'UNA OBRA D'ART

ARQUITECTURA

1r pas: catalogació

- catalogació (títol, autor, biografia, cronologia, contextualització)

- materials que s'han utilitzat

- sistema constructiu

- dimensions

- lloc

2n pas: anàlisi formal

- elements de suport

- elements suportats

- espai exterior

- espai interior

-

Estil

3r pas: interpretació

- caràcter

- símbols

- encàrrec i recepció

- funció

- explicacions


ESQUEMA COMENTARI D'UNA OBRA D'ART

ESCULTURA

1r pas: catalogació

- catalogació (títol, autor, biografia, cronologia, contextualització)

- material

- tècnica

- cromatisme

- formes

- tipologia

- dimensions

- lloc

- primera aproximació

2n pas: anàlisi formal

- composició

- ritme

- temps

- estil

3r pas: interpretació

- tema

- font

- gènere

- interpretació

- encàrrec... Continuar leyendo "Comentari d'Obres d'Art: Guia per a Arquitectura, Escultura i Pintura" »

Anàlisi d'Obres d'Art Clau: Guernica, Pavelló Alemany i Més

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,36 KB

GUERNICA

Títol: Guernica

Autor: Pablo Ruiz Picasso (Màlaga, 1881-Mougins, 1973).

Cronologia: 1937

Tècnica: oli sobre tela.

Mides: 3,51 × 7,82 m.

Estil: cubista, expressionista.

Tema: denúncia política.

Localització: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid).

Context històric:

Guernica és un quadre de Pablo Picasso, pintat a París entre els mesos de maig i juny de 1937, el títol del qual al·ludeix al bombardeig de Guernica, ocorregut el 26 d'abril d'aquest any (1937), durant la Guerra Civil Espanyola.

Temàtica:

El 26 d'abril de 1937, i en el marc de la Guerra Civil espanyola, els avions de la legió Còndor alemanya van bombardejar la localitat basca de Guernica. Aquesta massacre, considerada la primera gran matança de civils de... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres d'Art Clau: Guernica, Pavelló Alemany i Més" »

Història de l'Art: Neoclassicisme a Pop Art

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,89 KB

Escultura Neoclàssica

El Neoclassicisme es caracteritza per la còpia de models escultòrics clàssics, buscant la bellesa ideal a través dels cànons, l'harmonia i les proporcions. El tractament de les superfícies és homogeni. Els artistes més destacats són Canova a Itàlia i Thorvaldsen a Dinamarca.

Eros i Psique d'Antonio Canova (1787-93)

  • Escultura exempta de marbre amb tema mitològic.
  • Va influir clarament en artistes espanyols de l'època com Damià Campeny i Antoni Solà.
  • Unifacial.
  • Composició dinàmica (diagonals creuades en aspa) però equilibrada i reposada.
  • Composició oberta (diagonals) però centrípeta.
  • Llum clara fruit d'un modelat fi i polit.

Tema: mitològic. El mite d'Eros i Psique, tal com el narra l'escriptor llatí Apuleu... Continuar leyendo "Història de l'Art: Neoclassicisme a Pop Art" »

Avantguardes artístiques: ruptura i modernitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,82 KB

Introducció a les Avantguardes

Les primeres avantguardes artístiques van sorgir a finals del segle XIX i principis del segle XX, marcant un moment de ruptura amb les convencions artístiques establertes. Alguns temes importants d'aquestes avantguardes inclouen:

  1. Rebuig de la tradició: Les avantguardes buscaven trencar amb les convencions artístiques i culturals del passat, rebutjant els estils i temes tradicionals en favor de l'experimentació i la innovació. Artistes com Pablo Picasso i Georges Braque van desafiar les normes de representació pictòrica tradicional amb el cubisme, mentre que Marcel Duchamp va qüestionar les idees convencionals sobre l'art amb la seva obra Font, un urinari convertit en obra d'art.
  2. Exploració de la subjectivitat:
... Continuar leyendo "Avantguardes artístiques: ruptura i modernitat" »

El Barroco: Del Movimiento Arquitectónico a la Intensidad Pictórica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 9,91 KB

II. La Arquitectura Barroca

II.1. Características Generales

Frente a la armonía, equilibrio y sentido estático que había predominado en la arquitectura renacentista, se impone ahora el gusto por los contrastes, tanto cromáticos (utilizando diferentes materiales) como lumínicos (alternando zonas de luz y zonas de penumbra). Igualmente, se impone un interés por el movimiento tanto en las plantas y alzados como en los propios elementos aislados.

Las plantas de los edificios pierden sus formas tradicionales y ahora son ovales, mixtilíneas, etc.

Respecto al alzado, los muros se quiebran y se ondulan, se rompen los frontones y entablamentos. Hay un apogeo de lo curvo, de los constantes entrantes y salientes y de la columna salomónica.

Respecto... Continuar leyendo "El Barroco: Del Movimiento Arquitectónico a la Intensidad Pictórica" »

Com Analitzar una Obra d'Art: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 40,74 KB

Esquema per al Comentari d'una Obra d'Art

Arquitectura

1r pas: Catalogació

  • Títol
  • Autor i biografia
  • Cronologia
  • Contextualització
  • Materials utilitzats
  • Sistema constructiu
  • Dimensions
  • Lloc

2n pas: Anàlisi Formal

  • Elements de suport
  • Elements suportats
  • Espai exterior
  • Espai interior
  • Estil

3r pas: Interpretació

  • Caràcter
  • Símbols
  • Encàrrec i recepció
  • Funció
  • Explicacions

Escultura

1r pas: Catalogació

  • Títol
  • Autor i biografia
  • Cronologia
  • Contextualització
  • Material
  • Tècnica
  • Cromatisme
  • Formes
  • Tipologia
  • Dimensions
  • Lloc
  • Primera aproximació

2n pas: Anàlisi Formal

  • Composició
  • Ritme
  • Temps
  • Estil

3r pas: Interpretació

  • Tema
  • Font
  • Gènere
  • Interpretació
  • Encàrrec i recepció
  • Funció
  • Explicacions

Pintura

1r pas: Catalogació

  • Títol
  • Autor i biografia
  • Cronologia
  • Contextualització
  • Material i tècnica
  • Suport
  • Dimensions
  • Lloc
  • Primera
... Continuar leyendo "Com Analitzar una Obra d'Art: Guia Completa" »

Obras Maestras del Renacimiento: Análisis y Contexto

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,16 KB

Obra: Trinidad

Disciplina: Pintura Estilo: Arte del Renacimiento Periodo: Quattrocento Autor: Masaccio Cronología: 1ª mitad del siglo XV Técnica: Fresco Materiales: Sobre muro Ciudad: Florencia (Italia) Ubicación: Nave de la Iglesia de Santa María Novella

Esta es una de las primeras obras pictóricas del Quattrocento en donde el artista, Masaccio, introduce varias de las características del Renacimiento: en primer lugar, la imitación de la naturaleza. Las figuras muestran a los personajes con volumen, corpóreos, gracias al uso del claroscuro, es decir, construye con el color, preocupándose de los efectos tridimensionales. En segundo lugar, aplica la perspectiva lineal. Las figuras muestran su tamaño de acuerdo a la lejanía al espectador.... Continuar leyendo "Obras Maestras del Renacimiento: Análisis y Contexto" »

Neoklasizismoa: Arte Berria XVIII. Mendean

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 9,95 KB

Sarrera

XVIII. geroztik aldaketa politiko, ekonomiko eta sozialek amaiera eman zioten Erregimen Zaharrari. Industria Iraultzak, Ilustrazioko pentsamoldeak eta Frantziako Iraultzak hasiera eman zioten. Europan arte estilo berriak agertu ziren. Neoklasizismoak Ilustrazioaren arrazionalismoa, zientzia eta Gizatasunarekiko errespetua ezarri zituen artean.

Gizarte maila ertaina eta baxua aristokraziak menperatzen zuen sistema politiko-sozialaren kontra agertu zen.

Beraz, arte neoklasikoak Europan garrantzia irabazten joan zen burgesiaren boterearekin batera. Neoklasizismoaren bidez aristokraziaren kontra joan ziren. Estilo berria, Neoklasikoa, Napoleonen garaira arte luzatu zen. Aldi berean estilo rococoa, arte aristokratikoa, kritikatua izan zen,... Continuar leyendo "Neoklasizismoa: Arte Berria XVIII. Mendean" »

Glosario Ilustrado de Elementos Arquitectónicos: Arcos, Bóvedas y Soportes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,36 KB

ARCOBOTANTE: Elemento estructural exterior con forma de medio arco que recoge la presión en el arranque de la bóveda y la transmite a un contrafuerte, o estribo, adosado al muro de una nave lateral. Es un elemento estructural propio de la **arquitectura gótica**, junto con el **arco apuntado** y la **bóveda de crucería**.

ARCO APUNTADO: También llamado arco ojival, está compuesto por dos porciones de curva que forman un ángulo en la clave, por lo que tiene dos centros. Es típico de la arquitectura del **Gótico** (siglos XIII al XV).

ARCO DE FAJA: Arco que cruza la bóveda de cañón en sentido transversal, y sirve para reforzarla. Delimita los tramos en la nave.

ARCO DE HERRADURA: Cuando el peralte del arco no es rectilíneo sino curvilíneo.... Continuar leyendo "Glosario Ilustrado de Elementos Arquitectónicos: Arcos, Bóvedas y Soportes" »

Artearen Historia: Neoklasizismotik Arkitektura Organikora

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 8,25 KB

Neoklasizismoa

Europan arte estilo berriak agertu ziren. Neoklasizismoak Ilustrazioaren arrazionalismoa, zientzia eta Gizatasunarekiko errespetua ezarri zituen artean. Gizarte maila ertaina eta baxua aristokraziak menperatzen zuen sistema politiko-sozialaren kontra agertu zen. Beraz, arte neoklasikoak Europan garrantzia irabazten joan zen burgesiaren boterearekin batera. Neoklasizismoaren bidez aristokraziaren kontra joan ziren. Estilo berria, Neoklasikoa, Napoleonen garaira arte luzatu zen. Erroman sortu arren, gune nagusiak Britainia Handia eta Alemania izan ziren arkitekturan eta Frantzia, berriz, pinturan. Eskultura neoklasikoaren gune, ordea, Erroma izan zen.

Arkitektura

Fatxadak eta kanpoaldeak egiteko Greziako eta Erromako tenpluen ereduari... Continuar leyendo "Artearen Historia: Neoklasizismotik Arkitektura Organikora" »