EL barroco
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,7 KB
Prosa s.XVI,XVII,XVIII
Didàctica:Exopsa coneixements, veritats científiques o doctrines amb finalitat densenyar-les.Cristòfor Despuig (Los col·loquis de la ciutat de Tortosa,1557)
Prosa didàctica s.XVIII (Assaig)
Literatura d'idees. Temes: Fiolosofia, historia,politica,literatura,ciencia o pedagogia. (Baldiri Reixac, Instruccions per a l'ensenyansa de minyons,1749 1- defensa la llengua materna,2- denuncia manca de traduccions,3-elogi de la llengua catalana).
Dietari:El cronista escriu per dies els esdeveniments més notables. Rafael d'Amat i de Cortada,Baró de Maldà, 1746-1818 Calaix de sastre) dietari que descriu la vida de les ciutats i terres de cataslunya durant 50 anys. Temes: Música,gastronomia,excursion,aristrocràcia,descripcions de pobles i esdeveniments de l'epoca.
Narrativa popular
-Rondalla: 1Tematica: espai i temps indeterminats, combina elements reals amb elements fantàstics, el conflicte acaba feliçment. 2Llenguatge: Senzill, onomatopeies,diminutius i augmentatius. 3Finalitat: Finalitat moralitzadora.
-Llegenda: Parteix d'un fet historic real que amb el pas dels segles, ha estat deformat i enriquit amb elements inversemblants i meravellosos. El comte Arnau per exemple.
Poesia dels segles XVI, XVII,XVIII.(Renaixement i Barroc)
La poesia renaixentista La poesia culta: gènere literari més conreat durant el Renaixement.Temes: Fet amoros i Natura. Introducció del sonet: renovacio formal amb la introducció del decasíl·lab sense cesura i del sonet. Pere Serafí va remarcar aquesta forma poètica. La poesia amorosa d'arrel popular: Alguns poetes aprofiten les formes de la literatura popular per elaborar les seves composicions, Joan Timoneda Flor d'enamorats (1562).
Poesia Barroca Temes: pas del temps i la mort, pessimisme polític, la caricatura tragicoburlesca de l'existencia. Recursos: Artifiositat, Contrast entre els conceptes, cultismes i castellanismes, figures retòriques. Màxims representants: Francesc FOntanella( tematica de romanços i sonets) i Francesc Vicent Garcia( rector de Vallfogona).
Poesia Popular Temes: Amor, feines del camp i la casa, infantils, religió i històrics. Recursos: Versos curts i rima assonant, lexic i sintaxi força senzills, arcaismes i dialectalismes, transimissió oral. Goig:Cançons religioses Nadales: tractes temes relacionats amb les celebracions i els costums nadalencs. Corrandes: gran nombre de cançons, de quatre versos heptasíl·labs amb rima assonant.
-EL teatre segles XVI XVII XVIII: En aquest periode el genere teatral segueix els corrents barroc i neoclassic per mitja de la comedia mitologica i la tragedia neoclassica
·EL teatre barroc: la comedia mitologica El barroc va generar un teatre molt diversificat quant als temes: l'amor, la mitologia, la comedia pastoril, la historia.. (Francesc Fontanella, Lo desengany, 1650)
·La tragedia neoclassica els generes promoguts pel neoclassicisme son la poesia de to i tematica bucolics i pastorils, les faules d'intenció moralitzant i la tragedia de tema classic Joan Ramis: autor de l'egloga tirsis i filis i la tragicomedia rosaura o el mes constant amor, tambe escribi la obra teatral Lucrecia
·El teatre popular durant els segles XVI XVII XVIII el teatre popular especialment en el vessant religios amb els cicles tematics: -cicle de nadal -cicle de pasqua -cicle hagiografic -cicle biblic
Prosa s.XVI,XVII,XVIII
Didàctica:Exopsa coneixements, veritats científiques o doctrines amb finalitat densenyar-les.Cristòfor Despuig (Los col·loquis de la ciutat de Tortosa,1557)
Prosa didàctica s.XVIII (Assaig)
Literatura d'idees. Temes: Fiolosofia, historia,politica,literatura,ciencia o pedagogia. (Baldiri Reixac, Instruccions per a l'ensenyansa de minyons,1749 1- defensa la llengua materna,2- denuncia manca de traduccions,3-elogi de la llengua catalana).
Dietari:El cronista escriu per dies els esdeveniments més notables. Rafael d'Amat i de Cortada,Baró de Maldà, 1746-1818 Calaix de sastre) dietari que descriu la vida de les ciutats i terres de cataslunya durant 50 anys. Temes: Música,gastronomia,excursion,aristrocràcia,descripcions de pobles i esdeveniments de l'epoca.
Narrativa popular
-Rondalla: 1Tematica: espai i temps indeterminats, combina elements reals amb elements fantàstics, el conflicte acaba feliçment. 2Llenguatge: Senzill, onomatopeies,diminutius i augmentatius. 3Finalitat: Finalitat moralitzadora.
-Llegenda: Parteix d'un fet historic real que amb el pas dels segles, ha estat deformat i enriquit amb elements inversemblants i meravellosos. El comte Arnau per exemple.
Poesia dels segles XVI, XVII,XVIII.(Renaixement i Barroc)
La poesia renaixentista La poesia culta: gènere literari més conreat durant el Renaixement.Temes: Fet amoros i Natura. Introducció del sonet: renovacio formal amb la introducció del decasíl·lab sense cesura i del sonet. Pere Serafí va remarcar aquesta forma poètica. La poesia amorosa d'arrel popular: Alguns poetes aprofiten les formes de la literatura popular per elaborar les seves composicions, Joan Timoneda Flor d'enamorats (1562).
Poesia Barroca Temes: pas del temps i la mort, pessimisme polític, la caricatura tragicoburlesca de l'existencia. Recursos: Artifiositat, Contrast entre els conceptes, cultismes i castellanismes, figures retòriques. Màxims representants: Francesc FOntanella( tematica de romanços i sonets) i Francesc Vicent Garcia( rector de Vallfogona).
Poesia Popular Temes: Amor, feines del camp i la casa, infantils, religió i històrics. Recursos: Versos curts i rima assonant, lexic i sintaxi força senzills, arcaismes i dialectalismes, transimissió oral. Goig:Cançons religioses Nadales: tractes temes relacionats amb les celebracions i els costums nadalencs. Corrandes: gran nombre de cançons, de quatre versos heptasíl·labs amb rima assonant.
-EL teatre segles XVI XVII XVIII: En aquest periode el genere teatral segueix els corrents barroc i neoclassic per mitja de la comedia mitologica i la tragedia neoclassica
·EL teatre barroc: la comedia mitologica El barroc va generar un teatre molt diversificat quant als temes: l'amor, la mitologia, la comedia pastoril, la historia.. (Francesc Fontanella, Lo desengany, 1650)
·La tragedia neoclassica els generes promoguts pel neoclassicisme son la poesia de to i tematica bucolics i pastorils, les faules d'intenció moralitzant i la tragedia de tema classic Joan Ramis: autor de l'egloga tirsis i filis i la tragicomedia rosaura o el mes constant amor, tambe escribi la obra teatral Lucrecia
·El teatre popular durant els segles XVI XVII XVIII el teatre popular especialment en el vessant religios amb els cicles tematics: -cicle de nadal -cicle de pasqua -cicle hagiografic -cicle biblic
Prosa s.XVI,XVII,XVIII
Didàctica:Exopsa coneixements, veritats científiques o doctrines amb finalitat densenyar-les.Cristòfor Despuig (Los col·loquis de la ciutat de Tortosa,1557)
Prosa didàctica s.XVIII (Assaig)
Literatura d'idees. Temes: Fiolosofia, historia,politica,literatura,ciencia o pedagogia. (Baldiri Reixac, Instruccions per a l'ensenyansa de minyons,1749 1- defensa la llengua materna,2- denuncia manca de traduccions,3-elogi de la llengua catalana).
Dietari:El cronista escriu per dies els esdeveniments més notables. Rafael d'Amat i de Cortada,Baró de Maldà, 1746-1818 Calaix de sastre) dietari que descriu la vida de les ciutats i terres de cataslunya durant 50 anys. Temes: Música,gastronomia,excursion,aristrocràcia,descripcions de pobles i esdeveniments de l'epoca.
Narrativa popular
-Rondalla: 1Tematica: espai i temps indeterminats, combina elements reals amb elements fantàstics, el conflicte acaba feliçment. 2Llenguatge: Senzill, onomatopeies,diminutius i augmentatius. 3Finalitat: Finalitat moralitzadora.
-Llegenda: Parteix d'un fet historic real que amb el pas dels segles, ha estat deformat i enriquit amb elements inversemblants i meravellosos. El comte Arnau per exemple.
Poesia dels segles XVI, XVII,XVIII.(Renaixement i Barroc)
La poesia renaixentista La poesia culta: gènere literari més conreat durant el Renaixement.Temes: Fet amoros i Natura. Introducció del sonet: renovacio formal amb la introducció del decasíl·lab sense cesura i del sonet. Pere Serafí va remarcar aquesta forma poètica. La poesia amorosa d'arrel popular: Alguns poetes aprofiten les formes de la literatura popular per elaborar les seves composicions, Joan Timoneda Flor d'enamorats (1562).
Poesia Barroca Temes: pas del temps i la mort, pessimisme polític, la caricatura tragicoburlesca de l'existencia. Recursos: Artifiositat, Contrast entre els conceptes, cultismes i castellanismes, figures retòriques. Màxims representants: Francesc FOntanella( tematica de romanços i sonets) i Francesc Vicent Garcia( rector de Vallfogona).
Poesia Popular Temes: Amor, feines del camp i la casa, infantils, religió i històrics. Recursos: Versos curts i rima assonant, lexic i sintaxi força senzills, arcaismes i dialectalismes, transimissió oral. Goig:Cançons religioses Nadales: tractes temes relacionats amb les celebracions i els costums nadalencs. Corrandes: gran nombre de cançons, de quatre versos heptasíl·labs amb rima assonant.
-EL teatre segles XVI XVII XVIII: En aquest periode el genere teatral segueix els corrents barroc i neoclassic per mitja de la comedia mitologica i la tragedia neoclassica
·EL teatre barroc: la comedia mitologica El barroc va generar un teatre molt diversificat quant als temes: l'amor, la mitologia, la comedia pastoril, la historia.. (Francesc Fontanella, Lo desengany, 1650)
·La tragedia neoclassica els generes promoguts pel neoclassicisme son la poesia de to i tematica bucolics i pastorils, les faules d'intenció moralitzant i la tragedia de tema classic Joan Ramis: autor de l'egloga tirsis i filis i la tragicomedia rosaura o el mes constant amor, tambe escribi la obra teatral Lucrecia
·El teatre popular durant els segles XVI XVII XVIII el teatre popular especialment en el vessant religios amb els cicles tematics: -cicle de nadal -cicle de pasqua -cicle hagiografic -cicle biblic